Annons

Att ladda en tillbaka spolad film

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasBjörne

Aktiv medlem
Jag har som sagt något skumt fel på min F60. Och nu när jag försökte fixa detta spolade jag tillbaka filmen för att ladda den igen.

Men vad jag inte tänkte på är att hela filmen åker in i rullen =)

Hur ska man göra för att få ut fanskapet?
Jag har försökt att snurra åt alla möjliga håll men jag lyckas inte...
 
Det finns en liten grej för detta ändamål, kostar ca 150:-, lätt att använda..

Om du inte är sugen på det så kan du ju alltid kika in till ditt lokala labb och be dem jättesnällt om dom inte kan dra ut den åt dig.. du får väl lova att du framkallar hos dom sen ;)
 
Den där lilla 'grejen', vad heter den och var kan man få tag på den? Min EOS300 kan man inte stänga av fullständig tillbakaspolning på, och det vore ju kul att kunna ha ett par filmer igång samtidigt, beroende på situation.

Några andra tips på hur man hanterar att ladda i/ur en delvis exponerad film? Hur vet man till exempel att man få fram den till rätt oexponerade ruta? Kan man inte sätta den typ en halv ruta fel?

-Christian
 
Christian jag köpte min filmutdragare i det lokala fotolabet och de bör nog finnas lite överallt. När jag byter film mitt i så brukar jag alltid se vilken ruta man är på och sen addera det med 2 för att vara säker på att det inte blir något överlapp. Detta skriver jag alltid på filmen så att det inte finns ngn chans att det blir förväxlat. När jag sen sätter i filmen i så ställer jag in bländare f/22 eller och mindre finns och snabbaste tiden och håller för objektivet så att det är riktigt mörkt och trycker fram till den ruta jag skrev på filmen.

Har funkat suveränt för mig.
/villgot
 
Hej svejs,
tack för er hjälp, ska gå och köpa och följa råden om laddning...

Va bra, nu kan man ju ta med sig lite olika filmer också... :)
-Christian
 
Sedan finns ju det gamla pressfotograftricket.. Man slickar på stripen till en annan rulle.. Sedan för man inte den i rullen som är helt inrullad. Med lite lirkade får man oftast ut den.. Men det är inte alltid det funkar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.