Advertisement

Annons

Att kontrollera kvaliteten på digitala labbjobb

Produkter
(logga in för att koppla)
...AAAAh! Är det den jag hittar under Color Settings, Working Spaces - RGB? Är det den som heter sRGB IEC61966-2.1?

Andy, jobbar du med Photoshop 6 eller 7?
Vad vet du om färghantering och inställningar?

Lite kort:
Profilen jag laddade ned heter IFI_RGB_CP_100602.icm

I Win2000 skall den installeras i
C:\WINNT\system32\spool\drivers\color

Innan du skannar och jobbar med bilder är min rekommendation att du under färginställningar RGB ställer in Adobe RGB. Varför kan jag återkomma till när jag har lite mer tid att skapa ett pedagogiskt svar.

När du öppnar en bild, och skall till att bearbeta den för utskrift på fotolabo, väljer du att förhandsvisa hur utskrifterna kommer att se ut genom att välja profilen under:
view\proof setup\custom.

Mitt förslag är att välja relative colorimetric under Intent för att få en så originallik bild som möjligt.

När du justerat bilden, på en perfekt kalibrerad skärm naturligtvis, så gör du till slut om bilden till profilens färgbeskrivning genom att välja: image\mode\convert to profile.

OBS gör detta på en kopia eftersom du har ändrat pixelvärdena, vilket gör att bilden kanske inte passar bra till en annan utskrift.

Alltså:
1. Arbeta i Adobe RGB under color settings för att se nästan alla färger som finns i den digitala originalfilen, välj inte sRGB, då har du begränsat antalet färger som finns i filen som skall skrivas ut.
2. Välj att förhandsvisa med fotolabos profil under tiden du jobbar.
3. Konvertera filen till profilen så färgerna i filen är de som skall skrivas ut.

OBS, för att det skall fungera med profiler måste du ha en bra, kalibrerad skärm. Adobe Gamma är rätt OK om du tränar på att hantera det.

Om något är oklart (och det tror jag nog, sådant här brukar jag hålla tvådagarskurser i, fråga bara.

Mipert:

Vilken upplösning var det på bilderna du skickade till 34x50? Är nog dags att prova själv :)

/Anders

214 ppi.

Jag skalade om bilden från A-4 format med högre upplösning.

Jag är ingen anhängare av onödigt hög upplösning, nedre gränsen för mig går någonstans runt 200 ppi.

Men A-4 bilderna jag skickar har 300 ppi eftersom det inte är jag själv som skriver ut, jag slipper ju vänta på utskrifterna ;-)

Kan tillägga att det verkar som fotolabo kopierar på Agfapapper som är ett relativt mjukt fotopapper jämfört med Fuji och Kodak, cirka en halv hårdhetsgrad mjukare.

Senast ändrad:
Fotolabo fråga

Hur blir resultatet om man bestället t.ex en 34x50 och bildfilen är typ.. 26x50, vita kanter? Känns som en lite smådum fråga såhär på efterhand men bättre att fråga än att bli besviken :)

/Malm

Hmmm, fråga fotolabo, de är snabba och trevliga i sina svar via e-post.

Och lägg ut ditt svar här ;-)

mipert:

Tack för din förklaring om färghantering i PhotoShop! Jag är än så länge ganska grön vad gäller färghanteringen, så din förklaring satt på sin plats. Nu ska jag bara kalibrera skärmen innan jag kör igång.

(Kör PhotoShop 6)

Jag har varit borta under helgen men detta svaret fick jag av FOTOLABO:

"Om du skickar in bilden som den är kommer det att bli vita kanter och du kan se hur det kommer att se ut innan du skickar in bilden med hjälp av vårt online program. Du kan dock också använda funktionen visa/beskär för att klippa ut en del av bilden och därmed undvika de vita kanterna. Du får gärna höra av dig till oss här på kundtjänst (tel: 020-795320, må-fre kl. 8-17) om du har några ytterligare funderingar."

Så nu var väl svaret på denna fråga besvarat :)

/Anders

Gjorde en provbeställning på en 34x50 som kom idag, måste säga att för det priset blir resultat mycket bra. Har samma bild som är förstorad i "proffslab" så jag kunde jämföra, det är ingen större skillnad, iallafall inte någon som motiverar det sjukt höga priset som "proffslabbet" tog för sin förstoring.

ANNONS