Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att kontrollera kvaliteten på digitala labbjobb

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag är en petig rackare när det gäller mina bilder och har därför kopierat alla mina färgbilder själv.
Tills för ett år sedan då jag började skanna in bilderna och lämna filer för kopiering på labb.

Jag lämnar på Bildstudion i Malmö som gör ett riktigt bra jobb men nu har jag beslutat mig för att testa fotolabo.net.

Det blir mycket billigare, en 34x50 för 49 kronor!

Men för att kontrollera kvaliteten gör jag som jag brukar, jag lägger in en gråkil samt en svart och grå ruta.
Då är det lätt att hålla koll på om de sköter sig, särskilt om man lämnar samma fil flera gånger.

På det exempel jag visar nedan är det inte svårt, bilden skall monteras i 30x40 passepartout så det finns utrymme på paperet som har storleken 33,9x50,8.

När jag lämnar utfallande bilder lägger jag alltid med en testbild i 10x15 som har grå bakgrund med några testrutor på. Det är värt 3-7 kronor för att ha koll på om de sköter sig.

Skall bli intresant att se hur väl deras ICC-profil fungerar.

Bilagor

• digilabb.jpg
    digilabb.jpg
    14.1 KB · Visningar: 1,006
Ska bli intresant o se, jag har skickat iväg en del förstoringar till dom nu... får se hur dom blir..

Jag har skickat några gånger till fotolabo.
Jag tycker dras ICC-profil funkar bra.
Däremot kopierar dom inte på matta papper, vilket jag tycker är nödvändigt för vissa bilder, exempelvis porträtt.

Mäter du sedan kilarna och plattorna med en färgdensitometer, eller hur utvärderar du dem?

/Erik

Nej, jag går efter ögonmått mot min kalibrerade skärm.
Gråkilen använder jag för att bedöma exponeringen av bilden på papperet.

Det räcker egentligen att bara titta på bilden, jag ser direkt om gråtonen avviker för mycket från ”neutralt”.

Däremot har det hänt -och kanske gör jag det denna gång- att jag mätt upp maxsvärtan i svarta rutan.

Färgpapper har en mycket god maxsvärta, bättre än de bästa svartvita papperen. Möjligen kan vissa selentonade papper som Agfas vara i närheten.

Hur kallibrerar du din skärm samt hur ofta kalliberar du om den. Håller själv på med den bitan allt som oftast blir aldrig riktigt nöjd. Men jag kan inte ju göra egna profiler till min printer eller scanner.

//O.Olsson

Det blir ett kort svar. Återkommer när jag tagit promenad med hund och barn. :)

Jag kalibrerar med mätinstrument, en Spyder för cirka 6000 kronor med diverse programvara.
Jag kalibrerar varannan dag.

Om du följer mina rekommendationer från:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3694
och använder Adobe Gamma så räcker det långt.

När jag kalibrerar med Adobe Gamma blir det lite gulare än med Spyder, men det är mina ögon det.

Fråga gärna igen.

Digitalkvalitet labb vs. bläckstråle?

Men hur stor är skillnaden i kvalitet om man skriver ut på en bra bläckskrivare?
Funderar nämligen på att köpa en Epson 2100 och skriva ut på den istället.

Någon som prövat bägge och kan jämföra? Det är ju inte helt billigt att skriva ut själv heller då papper är så dyrt, för att inte tala om bläcket..

Har bilderna som 2560x1920 (eller nåt) som jpeg/tiff. Kan man skriva ut dom som A4 med ok kvalitet? (som duger för glada amatörer)

2560x1920 räcker för A-4.

Skulle vilja ha nååågra pixlar till för bästa kvalitet, typ 2835x2126 vilket ger lite högre upplösning.

Jag har valt att inte skriva ut med bläckstråleskrivare längre utan i stället får labbet skriva ut på fotopapper.

Om fotolabo.net ger den kvalitet jag vill blir jag riktigt, riktigt glad.

Bildstudion i Malmö ger mig bilder som gör mig just riktigt, riktigt glad men det blir lite dyrt för icke jobbilder.

Jag tycker nog att en bild utskriven på riktigt fotopapper är överlägsen den bild man får ut av en bläck-skrivare. Men som ovan sagt, det gäller ju att ens skärm överensstämmer med det labb man anlitar. Sedan tycker jag att en "fotokopia" är mindre känslig för olika betraktningsljus. Jag menar om man tittar på den i dagsljus, lysrör eller någon annan ljuskälla. Som ex. ser en bild utskriven på Epson Photo 2000P mer olik ut i olika betraktningsljus än samma bild utkörd på fotopapper.

Nu har första omgången bilder kommit från fotolabo.net.

Jag är inte helt hundra nöjd men kanske 90%.

Bilderna blev lite gulare än förväntat (även med hänsyn till deras profil) och svärtan blev något lägre än vad bildstudion presterar på Fujipapper.

Det ger intryck av storlabb med något för låg utbyteshastighet på kemin.

Skall skicka in ett gäng bilder till i olika format samt även skapa en egen profil för deras maskin.

Skall även fråga dem hur de hanterar hela kedjan, gör de några justeringar eller är det bara pang på, rakt efter levererad fil.
Annars är det bortkastat att använda en ICC-profil.

Som sagt, kommer nog använda dem framöver, skall bara kolla hur jämna de är från gång till gång.

Nu har omgång två av bilder kommit, fortfarande lite gult.

Men, jäklar i havet, 49 spänn för en 34x50 är inte alls dumt.

Jag lämnar kanske inte in reklamjobben hos dem, framförallt pga tiden, det tog en vecka, men familjebilder och modellbilder lär det bli.

Skall kolla ett par labb till.
Tyvärr har Bildstudion i Malmö kursat, får se vad som finns mer i denna stad. De finns än så länge men...
Kanske någon köper upp dem.

mipert skrev:
Nu har omgång två av bilder kommit, fortfarande lite gult.

Men, jäklar i havet, 49 spänn för en 34x50 är inte alls dumt.

Jag lämnar kanske inte in reklamjobben hos dem, framförallt pga tiden, det tog en vecka, men familjebilder och modellbilder lär det bli.

Skall kolla ett par labb till.
Tyvärr har Bildstudion i Malmö kursat, får se vad som finns mer i denna stad. De finns än så länge men...
Kanske någon köper upp dem.

Har dom kursat :/ jag tänkte göra en uppförstoring där sen 60x90...
Får kolla upp med Copy Quick istället då..

Jaha, när jag surfar till Fotolabo.net får jag se

20 x 30 29:95
34 x 50 99:00
50 x 75 199:00
Porto och exp. avg. från 19:95

Det står även att man kan få matta bilder. Så berätta gärna vad ni får er information och framför allt ert pris ifrån.

Mumiemonstret skrev:
Jaha, när jag surfar till Fotolabo.net får jag se

20 x 30 29:95
34 x 50 99:00
50 x 75 199:00
Porto och exp. avg. från 19:95

Det står även att man kan få matta bilder. Så berätta gärna vad ni får er information och framför allt ert pris ifrån.

Ladda ner deras program?
50x75 går på 149,95 fick hem en sån idag...

Jag har precis fått faktura där 34x50 kostar 49 kronor.

Kanske gäller priserna bara för ”onlinebeställning”?

Och puppetm, du kan fortafarande lämna in jobb, de har inte försvunnit fysiskt.

Senast ändrad:
mipert skrev:
Jag har precis fått faktura där 34x50 kostar 49 kronor.

Kanske gäller priserna bara för ”onlinebeställning”?

Och puppetm, du kan fortafarande lämna in jobb, de har inte försvunnit fysiskt.

Vad jag minns så köpte H & A upp dom eller vad dom n heter det där gamla tryckeriet vid Lilla Torg... eller?

Jaqg funderar annars på Exelera, nån erfarenhet av dom?

CA Andersson tog över deras lokaler vid Sallerupsvägen och kör digitaltryckeri där.
Jag fotograferade i deras lokaler för tidningen AGI för några månader sedan.

Excellera är bra. Lämnar mina E-6 där och jag gillar personalen som är trevlig.

Tycker det är bra att de ligger vid Möllevången också så man kan köpa cous cous samtidigt.

Synd på Bildstudion, rörig personal men bra resultat på jobben.
Hoppas de köps upp snart och kan fortsätta.

Nu har jag fått tredje omgången bilder från Fotolabo och det ser bra ut.

Fortfarande gulare än vad profilen anger på min skärm men skillnaden mellan jobben är liten.

Jag har skickat samma fil tre gånger och denna gång var den en hårsmån blåare.

Tycker det är bra resultat för billig penning.
Skall skicka ett gäng modellbilder i veckan.

Jag har laddat hem ICC-profilen från Fotolabo för PC. Hur använder jag filen för att anpassa mina bilder med?

/ Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar