Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att kompromissa med sin kreativitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Jive

Aktiv medlem
Hallå kära fotobröder och -systrar!

Jag har precis fotat porträttbilder på en kompis i min "hemmastudio" (så gott som gratis) till hans firmas hemsida. Och det fick mig verkligen att inse hur svårt det är att kompromissa med sin kreativitet och integritet som fotograf ... Bör kanske tilläggas att kompisen har ringa erfarenhet och kunskap om foto.

Misstaget jag gjorde var att kompisen fick vara med och se samtliga bilder och var också närvarande under stora delar av bildbehandlingen. Och då visar det ju sig förstås att vi har skilda meningar om vad som är bra och inte (ganska stora skillnader).

Så min fråga till er är hur gör ni för att "intala" att det som ni tycker är bäst verkligen är bäst? Jag menar man måste väl kunna leverera och publicera bilder som man kan stå för? Som sagt det är tufft att kompromissa med sin integritet som fotograf.

Är tacksam för snabba svar

M.v.h.
Jive
 
Är det du eller modellen som är konstnären? ;-) Jag skulle inte låta nån annan peta i min bildbehandling, om det inte är så att den som ska ha bilderna redan från början har uttryckt vissa krav och riktlinjer som ska följas.
 
Makten skrev:
Är det du eller modellen som är konstnären? ;-) Jag skulle inte låta nån annan peta i min bildbehandling, om det inte är så att den som ska ha bilderna redan från början har uttryckt vissa krav och riktlinjer som ska följas.
Haha ja jag hade nästan lust att uttrycka mig så :D...

Det som sas innan var ungefär åh snälla kan du inte ta lite sjyssta bilder på mig till min hemsida...

Nu har vi olika åsikter om främst komposition och litegrann vilka bilder... Skulle ni/du ha släppt bilder som ni själva inte var fullt nöjda med?
 
Jag gör för tillfället en butiksinredning åt en god vän, och det är jag som har yrkeskunskapen. Min vän är med i ritprocessen, och även till viss del i konstruktionstänket. Jag vill ibland nämligen ha hans åsikt om jag står mellan två val som inte för mig gör någon skillnad.
Däremot är han noga med att påpeka att det är jag som yrkesman som skall stå för det färdiga arbetet, och om jag insisterar på något, så gäller det.

Jag tycker att du skall göra klart för din vän att vill han ha bilderna som du skapar, då får han ta dem på dina vilkor. Ber du om hans åsikt så får han gärna tycka till, annars så skall han hålla fingarna borta.
 
Fotokunning eller inte så har man oftast olika uppfattningar om hur en bild skall se ut. Titta bara här på fotosidan...Vi alla här är ju mer eller mindre fotokunniga ,men alla ganska kunniga och bevandrade i det mesta inom foto. På en tidning händer det ganska ofta att fotografer och layuot folket har olika uppfattningar om vilken bild som skall in.Jag själv visar bara de jag kan stå för . Resten åker bort.
 
Porträtt?

Skyll dig själv som släppte in "objektet" i processen :). Det är väl känt att det man själv ser i spegeln och det andra ser "till vardags" är två helt skilda saker.

Du får förklara det så gott du kan, och är din kompis tveksam till att du valt och gjort rätt, så be någon han har förtroende för uttala sig. Det kan vara ganska svårt (och tungt) att inse att en bild man själv inte gillar ses som det bättre porträttet av goda vänner....
 
Vad vill du med ditt fotande?Sälja(synas) eller vara nöjd med dina bilder? Om dom två inte går att få ihop hade jag valt det senare.Kan dock förstå att man tar (skit)bilder för att slippa stå och skotta skit för brödfödan(Markoolio skulle enligt egen utsago aldrig köpa sin egna skiva)Men om jag kommer in med en demo till ett skivbolag och dom säger att "du har talang, men kan du göra pojkbandsballader eller tuggummipop istället" så hade jag med säkerhet tackat nej.
 
Vi brukade (i en annan bransch) säga lite skämtsamt att prislistan borde inkludera:
Kunden tittar på: 100% påslag
Kunden hjälper till: 200% påslag

-- MW
 
Jag skulle bli rätt störd om plattsättaren vägrade sätta det kakel jag valt ut för att han inte gillar det.

Varför skulle offret vid porträttbilder inte få ha en åsikt om, rent av få bestämma, hur denne blir avbildad?
 
tormig skrev:
Jag skulle bli rätt störd om plattsättaren vägrade sätta det kakel jag valt ut för att han inte gillar det.

Varför skulle offret vid porträttbilder inte få ha en åsikt om, rent av få bestämma, hur denne blir avbildad?

Tyvker jämförelsen haltar en hel del. Plattsättaren har inte utformat kakelplattorna.

Ponera att du bad plattsättaren att göra det skevt och snett istället. Tror du han blir sugen? Speciellt som grannen vart förbi och sagt att han kan tänka sig köpa plattsättarens tjänster om det ser bra ut?

Tror inte formgivaren till kakelplattorna släpper ifrån sig något han inte är nöjd med heller.
 
Att man som mamatör modell har ett intresse att vara med kan jag förstå. Det är ju inte alla som älskar att synas framför kameran, och många tycker att de inte ser riktigt klok ut på bild.

Om man motvilligt känner att man måste synas, är det nog intressant att avbildas på ett sätt man kan leva med.

Hyr man en modell för konstnärligare ändamål, tycker jag att det är lite skillnad.

Men visst är det öken.....

Men likväl som du vill ha bildresultat du kan stå för, vill nog kompisen ochså kunna leva med avbilden av sig själv.
Ni har alltså samma dilemma.

Modellens integritet kan ju inte värderas lägre än en fotografs stolthet.
Fast många fotografer nu tycker att de är lite mer än vanliga människor, och därmed bör respekteras lite extra. De är ju bildkonstnärer, såna där fina människor. En fotograf kan man köpslå med, men inte en bildkonstnär.
En målare som målat i 35år, kan man köpslå med, men en konstnär som "kluddat" i några månader, ska man passa sig för att tillrättavisa.

Underlig värld! :cool:
 
Midhrafn skrev:

Ponera att du bad plattsättaren att göra det skevt och snett istället. Tror du han blir sugen? Speciellt som grannen vart förbi och sagt att han kan tänka sig köpa plattsättarens tjänster om det ser bra ut?

Tror inte formgivaren till kakelplattorna släpper ifrån sig något han inte är nöjd med heller.
Plattsättaren kommer att göra det, tro mig. Som betalande kund köper jag hans kunskaper som hantverkare, inget annat.

Vad gäller formgivare av kakelplattor kommer de att släppa ifrån sig det som säljer även om det inte råkar sammanfalla med deras "ideal", annars är de snart ute från marknaden.

Samma sak med porträttfotografer. Söker jag upp en sådan är det deras hantverksskicklighet jag är ute efter. Visst kan han/hon välja att sätta sig på sina höga hästar och sätta sin sk kreativitet före kundens (den som betalar lönen...) önskemål men då lär de snart inte ha några kunder kvar.
 
regel

jag har en enkel regel.. jag plåtar, visar et par bilder i kamerans display för at visa vart jag är p åväg, sedan så sätter jag mig ned i lugn o ro, går igenom alla bilder, plockar ett x antal bästa.. sedan lägger jag upp ett enkelt bildgalleri där kompis, kund, mamma eller bror.. spelar ingen roll, får tillta iegnom och plocka ut dem som gillas bäst av vem det nu än är.

Är det så att bilderns ak efterbehandlas så får man klargöra att det blir x antal.. är det nära vän som inte ska betala så mycket så säger jag bara i klarspråk.. jag komer inte lägga ned så mycket tid på detta.. om jag inte har tiden vill säga.

Foto ät som vilket annat jobb, det krävs kunskap och tid..
lycka till
 
Skulle aldrig visa alla bilder och inte heller oredigerade bilder för kund. Inte för "kompisen" heller om jag plåtat denne..

Först sållar jag, sen redigerar jag och slutligen visar jag bilderna. På så sätt råkar jag aldrig ut för problemet som nämns här. Skönt nog:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.