Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att kommentera bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Elenor

Aktiv medlem
Det är inte lätt att kommentera bilder. Såg i min statistik att jag mest satt fyror och femmor i betyg och insåg HUR jag hittar bilder: Jag tittar på småbilderna för att få överblick, och tittar närmare enbart på dem som fångar mitt intresse... Tror fler med mig gör så?

Testade att gå in på senaste dygnets bilder och gav mig den på att kommentera ALLA bilder som bläddrades fram på min skärm.

UFF!

En del sa mig ingenting, och var svåra att kommentera, andra hade jag aldrig tittat på från litet läge, och de var jättefina och det hade varit trist att missa dem! Samtidigt är det ju så att just de bilder som känns jobbigast är kanske de som mest behöver kommentarer, för annars förstår man ju inte hur andra tänker - gäller både att ta och ge kritik och ha förståelse för varandras bildsyn och tankesätt. Det är ju för att utvecklas man visar sina bilder, även om det såklart är roligt att bara få beröm... ;)

Hur som helst känns det lärorikt att på detta sätt kasta sig in URSKILLNINGSLÖST i bildflödet och kommentera, även om jag ofta hoppar över betygssättning av flera skäl.

Hur letar ni andra fram bilder att kommentera? Plockar ni favoriter, eller ger ni er i kast med bilder ni får upp helt appropå? Eller går ni bara på sådant som är "dåligt", eller hellre "utvecklingsbart" och ger konstruktiva tips och förslag?

*NYFIKEN!* :)

Förresten...

...har någon lagt ut bilder det senaste dygnet och inte fått kommentar av mig betyder det inte att jag tyckte bilden var så usel att jag inte hade något att säga: Det betyder att jag inte ville sitta uppkopplad längre, har tyvärr modem och kan inte gärna sitta timme ut och timme in. :(
*drömmer om bredband*

titta på bilder var det ja

Jag får erkänna att jag tittar på thumbnailsen och ser ut de som intresserar mig eller fotografer som jag vet att de har ett bra sinne för bra foto.
De kollar jag alltid på sen så om jag har lite tid så tittar jag på ytterligare bilder av de som inte klarade första sållningen ;)
inget ont menat men jag tror ni förstår vad jag menar.
När man väl har den tiden så upptäcker man många bilder som man inte skulle ha sett annars så...
Man lär sig mycket av att titta på andras bilder och försöka tänka sig in i andra människors bildseende.
Kommenterar gör jag till bilder jag gillar och inte till bilder som jag inte gillar helt enkelt.
Det betyder säkert att jag också har mest fyror och några femmor och treor men jag har slutat helt att sätta betyg numera för att jagtycker itne att siffror kan säga mycket om en bild.

det var allt för den 25 öre
mvh Marcus den glade ;)

Jag håller fullständigt med dig Elenor. Jag gör samma sak. Synd om de som vill lära sig o har en "dålig" bild som får noll kommentarer. Jag ger mest kommentarer till de som är bra. Tyvärr finns det mindre att skriva om en perfekt bild.

Jag funderar själv på att börja att kommentera en bild (som fångar mitt intresse bland de andra småbilderna) och sedan följande bild efter denne oavsett vilken bild det är.

Jag kommenterar de bilder som fångar mitt intresse i översikten. Jag gallrar bort de motiv-kategorier som inte riktigt är "mina", som naturfoto, action/live, och vad det nu är.
(Mitt intresse kommer nog till dem med tiden, men man ska inte ta "allt" på en gång...)
Sedan är ju tillgänglig tid alltid ett problem, med det eminenta bildflöde som finns på fotosidan.
Försöker inte ens vara "rättvis", utan fastnar ofta på ett foto av ett eller annat skäl, och då kommenterar jag. Har jag tittat på samma bild ett par gånger under dagen så känner jag att jag vill kommentera den.

Ett sätt som jag funderat på ang kommenterande är att välja x st slumpmässigt utvalda bilder ur det senaste dygnets bilder, och sedan kommentera dem alla, som ni är inne på.

Mina 2 EuroCent.
-Christian

Det var ju intressant...

...att se att det är fler än jag som bara trallar in på bilder som direkt fångar uppmärksamheten. Kanske borde vi alla försöka plocka bilden närmast intill den vi valt ut, och även kommentera den, just för att "nå" fler bilder som vi annars aldrig skulle ta oss tid att titta på?

Helt rätt. Jag tror att det är bra att ibland tvinga sig själv att kommentera bilder utanför de egna favoritområdena. Det ska vara lite jobbigt ibland, det är då man utvecklar och breddar sitt bildsinne.

Det här var en intressant diskussion, jag har själv tänkt en del på hur jag får fram bilder och hur andra kan tänkas göra.
Här är mina tankar:

Jag försöker att, en gång varje kväll, gå in på Galleri och sedan "Kommentera Nya." Där väljer jag N st. slumpvalda och sedan ett bildantal mellan 20 till 50. Sedan bläddrar jag mig fram bland dem 8 full storlek, och kommenterar de jag tycker om. I och med att man blir "påtvingad" bilder så är det ofta som man upptäcker nya smaker, samt undviker det problem som Marcus nämde med tumnaglarna.
Tyvärr så är ju funktionen för slumpmässiga bilder ganska dold, och jag tror att väldigt få använder den eftersom den inte är så enkel att hitta. Jag föredrog när du på huvudsidan kunde välja "flera slumpmässiga bilder."

Jag tittar även på alla som kommenterar mina bilder, hittar jag något som jag tycker om så kommenterar jag det. Men där gör jag tyvärr också som Marcus: tumnaglarna styr.

Tyvärr har det inte blivit så mycket tid för slumpmässiga bilder, så nu är det mer någon gång i veckan. Men jag försöker åtminstone!

Så försöker jag också göra...

...alla som kommenterar mina bilder försöker jag "besöka" och där kollar jag in alla uppladdade bilder och väljer ofta någon att kommentera. Tyvärr blir det ju återigen så att man väljer en favorit som snabbt fångar ens intresse... Och det är inte alltid så lätt att hinna med att titta på alla bilder man skulle vilja titta på, jag sitter på modem och det är ju inte så kul...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar