Annons

Att komma ihåg ändrade inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Aldalfo

Aktiv medlem
Jag är ofta inne och ändrar i kameran när jag fotograferar. Mest blir det exponeringskompensationen men även vitbalansen som ibland flyttas från autoläget.
Det som kan vara lite irriterande är att jag ibland glömmer bort en ändring jag gjort, och senare gått runt och tagit kanske tio bilder med kameran på +1EV fast det skulle vara på 0EV. Det borde vara ett bättre varningssystem i sökaren så man ser mer tydligt, eller ett ljud som kunde aktiveras vid EV ändringar.

Hur gör ni för att komma ihåg?

Detta är inte alltid av ondo, för man lär sig ju av misstagen, och ibland har jag fått bilder av misstag på t ex -2EV som jag tyckte mer om än de jag tog på 0EV av samma motiv.

En annan inställning som ställer till det är AE/AF knappen.
Jag vill spela in ett videoklipp. då vill jag ha AE lock (håll).
Jag vill fota. Då vill jag ha AE/AF-lås. Varje gång man ska ändra måste man in i menyn/tilldela AE/AF knappen/ändra.
Ibland har jag filmat video i tron att jag låst exponeringen på (håll), men icke. Resultatet har blivit ett videoklipp med flackande ljus. Irriterande. Videoinställningarna och fotoinställningarna borde vara ÅTSKILLDA.

Alla Nikon jag träffat på har en "två-knappars" återstllningsfunktion. Använd den för varje ny ny session! Jag återställer alltid när jag lägger tillbaka kameran efter att använt den, ibland även under en fotodag om jag så att säga byter session.

Per.

Alla Nikon jag träffat på har en "två-knappars" återstllningsfunktion. Använd den för varje ny ny session! Jag återställer alltid när jag lägger tillbaka kameran efter att använt den, ibland även under en fotodag om jag så att säga byter session.

Per.

Men det bygger väl på att man gillar alla de standardinställningar som Nikon har? Annars måste man ju gå in och peta på alla de saker som man faktiskt vill ha förändrade?

Nikon har ju dessutom sina "banker" med inställningar, men de är inte särskilt användbara tycker jag. Så fort man gör en förändring så är den därmed också sparad i banken. Alltså kan man inte gå tillbaka till en bank och förvänta sig att ha ett känt läge, det man får är det läge banken var i när man senast lämnade den. Vet inte riktigt hur Nikon tänkt här...

Många kameror har ju C-lägen på inställningsratten, alltså platser där användare kan spara olika uppsättningar av inställningar. Vet inte om det finns på trådstartarens kamera, men det verkar vara något sådant han behöver.

Men det bygger väl på att man gillar alla de standardinställningar som Nikon har? Annars måste man ju gå in och peta på alla de saker som man faktiskt vill ha förändrade?

Sant, men det går rätt fort. Jag har D90 som har en specialmeny man når enkelt. Där har jag lagt de ändringar jag alltid vill göra.

Det bästa vore ju en funktion som heter "spara inställningarna som jag har just nu och ge mig ett enkelt sätt att komma tillbaka hit"!. Finns förmodligen på dyra kameror.

Per.

50D har bara två C-lägen :)
Oj då -- det visste jag faktiskt inte! Ber om ursäkt för mitt misstag. Jag har ju inte själv någon 50D, men förutsatte att den har tre C-lägen, precis som företrädaren 40D och "nya" 7D.

Personligen skulle jag gärna se dubbelt så många. C-lägena är fantastiskt användbara.

Jaha, då vet jag vad C-läge är. Verkar vara användbart. Men finns tyvärr inte i min D5000.

Oj då -- det visste jag faktiskt inte! Ber om ursäkt för mitt misstag. Jag har ju inte själv någon 50D, men förutsatte att den har tre C-lägen, precis som företrädaren 40D och "nya" 7D.

Personligen skulle jag gärna se dubbelt så många. C-lägena är fantastiskt användbara.

ingen fara på taket :)

C-lägena är jättebra. Ett försvann på 50D, för att göra plats för nypåhittet CA på ratten. På 7D kom det tredje läget tillbaka, då man där rensat bort de (för mig) onödiga krumelurlägena. Jag använder inte CA heller, för den delen. Tycker det är för begränsat.

Med C-lägena kan man spara en inställning man vill ha, ändra den och sedan hoppa tillbaka till den sparade bara genom att flytta ratten från C-läget och tillbaks igen.

Sant, men det går rätt fort. Jag har D90 som har en specialmeny man når enkelt. Där har jag lagt de ändringar jag alltid vill göra.

Det bästa vore ju en funktion som heter "spara inställningarna som jag har just nu och ge mig ett enkelt sätt att komma tillbaka hit"!. Finns förmodligen på dyra kameror.

Per.

Tyvärr, inte ens D700 har det. Nikon banker verkar fungera lika dumt på alla modeller.

Inte heller finns några C-lägen (men det är ju det bankerna är egentligen).

En av de få nackdelarna jag upptäckt faktiskt.

Hos Pentax kameror kan man skräddarsy vilka inställningar som kameran ska komma ihåg när kameran startas. Att tex exp komp är nollställd och att ISO och VB är satt till auto varje gång jag startar kamera är något jag uppskattar.

Finns det inget liknande hos Nikons kameror?

Hos Pentax kameror kan man skräddarsy vilka inställningar som kameran ska komma ihåg när kameran startas. Att tex exp komp är nollställd och att ISO och VB är satt till auto varje gång jag startar kamera är något jag uppskattar.

Finns det inget liknande hos Nikons kameror?

Nej. Nikon har (åtminstone i D700) två olika typer av banker: "Fotograferingsmenybanker" (4 st) och "Banker för anpassade inställningar" (4 s).

I fotograferingsmenybankerna kan man ha 4 olika uppsättningar parametrar som styr t.ex. JPG/RAW, bildstorlek, komprimering, vitbalans, färgrymd, brusreducering, ISO m.m.

I bankerna för anpassade iställningar kan man ha 4 olika uppsättningar parametrar som styr t.ex. fokusering, ljusmätning, timer, visningsalternativ, blixt, bracketing, reglage m.m.

Problemet är att så fort man ställer om t.ex. vitbalansen så sparas det direkt i den bank man befinner sig i. Byter man sen till en annan bank, och sen tillbaka, då har man den vitbalans man bytte till senast i den banken. Det finns alltså inget sätt att frysa en bank, utan den är alltid uppdaterad med de senaste inställningarna.

Dessutom är det alltså uppdelat på två olika banker. Vill jag t.ex. skapa en uppsättning inställningar för fotografering på stativ i mörka miljöer så måste jag göra detta i två olika banker. I den ena banken har jag t.ex. ISO och vitbalans, i den andra har jag t.ex. fokus och självutlösartider. För att ställa kameran i "stativläge" måste jag alltså välja två banker rätt för att få alla inställningar som jag vill ha dem. Dessutom får jag inte ha gått in och ändrat nåt i dessa banker senast jag använde dem, för då har de nu andra inställningar än vad jag tror att jag har "sparat" i dem.

Jag tror jag löst problemet med kvarglömd exp.kompensation.

Jag har hittills använt mig av ETT läge och kompenserat där (A)
Nu ska jag börja använda TVÅ.

Standard läget kommer vara M och auto iso. Här blir det fysiskt omöjligt att exp. kompensera på D5000 så länge auto iso är på.

Vill jag exp. kompensera kopplar jag över till A, här kommer jag alltid ha den senaste exp.kompensationen liggandes kvar. Jag tar mitt kort på kanske -1EV, sen flyttar jag över till M igen. M kommer inte påverkas av att -1EV ligger kvar.

nu har jag testat lite, och nej det blev inte som jag trodde.
Från M kan man mycket riktigt INTE exp.kompensera...men om man gör en exp.kompensering i A och byter till M så påverkar den där också..
Funderar vidare.

Nu vet jag inte om min D700 funkar likadant som din D5000...

Men jag har aktiverat det som kallas "enkel exponeringskompensering" eller nåt liknande. Det innebär att i A-läget så har jag direkt tillgång till exponeringskompensering genom att bara vrida på det bakre hjulet. Jag behöver alltså inte hålla in +/- och vrida. Denna "enkla exponeringskompensering" minns kameran en liten stund, sedan återgår den till noll. Däremot; den kompensering jag matar in via +/- och hjul ligger kvar, även efter en avstängning av kameran.

Finns ingen "enkel" variant i D5000. Skulle vara perfekt om det fanns,.
Men det är väl typ sådana smarta detaljer man betalar för när man väljer ett dyrare kamerahus. Möjlighet tll C-lägen, anpassade minnesbanker osv..
Det är framför allt sådana saker jag saknar i D5000...har jag upptäckt med tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar