Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att komma igång med olika fotostilar - tips och trix

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej!

Jag är relativt ny på det här med foto, och håller just nu på att utforska hur man kan få ut mest av sin digitala systemkamera i en mängd olika situationer.

Något som jag upplever är att det finns gott om information i forumet om tips kring specifika fotosituationer, men ingenting som samlar "kom-igång"-tips för den som vill prova på och hitta sina intressen.

Så alla ni som varit med ett tag och kan dela med er av "enkla startpunkter" för att uppnå bättre bilder kanske kan tänka er att sammanfatta detta i denna tråd för att hjälpa nybörjare att komma igång?

Saker som jag själv funderat på i många olika situationer är:

- Vad ska jag utgå ifrån när jag ställer in min kamera (skall slutaren eller bländaren få styra, vad är den grundläggande tankegången i denna situation)
- Vad skall jag tänka på vad gäller ljusförhållanden (vilken tid på dagen skall jag fota, snarare än användningen av alltför kostsamma hjälpmedel)
- Vad är de absolut viktigaste tipsen när jag komponerar min bild (det finns säkerligen nybörjarfällor att gå i)

Olika fotosituationer som jag själv skulle uppskatta "kom igång"-tips runt är:

- Porträttfoton (djur eller människor)
- Makrofotografering
- Landskaps- och stadsbilder
- Naturfotografering (djur och växter)
- Sportfotografering
- Festbilder (bröllop, mingelbilder etc.)

Jag förstår självklart att varje situation är en hel vetenskap, men trots att jag läser och läser och provar, så upplever jag ofta när jag ställs inför en viss situation att "hur var det här nu, var ska jag börja?".

Så alla ni som har enkla tips för att "komma igång" med en viss typ av fotografering, snälla dela med er här för att hjälpa oss nybörjare att bredda vår repertoar.

Mvh,
Fredrik

Svaret på alla dina frågor: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609150

Cirka 200 sidor exakt vad du frågar efter, på enkelt och begripligt sätt utan massa teknikbabbel. Man är igång samma dag som man köpt boken.

Fråga: Vilken tid är den bästa tiden för landskapsfoto? Svar: Runt halvtimme efter solnergången eller innan soluppgången.

Fråga: Hur får man svart bakgrund när man fotograferar blommor? Svar: Sätt svart papper bakom.

Ja det där är nästan lite för grundläggande för att man skall kunna svara kort. Läs artiklarna här på sidan ooh/eller köp en bok.

Tid på dagen varierar naturligtvis.
Gryning/skymning har mjukt och fint ljus. Mitt på dagen är det lite hårt (stora skillnader mellan skugga och belyst, vilket leder till att något blir för ljust eller något blir för mörkt), men det går naturligtvis att hitta motiv som ligger i skugga även om det inte tar bort allt det hårda.
Mulet väder har också bra ljus.

Färgerna är som starkast (mättade) vid fuktig väderlek. Gryning/skymning förstärker också färgerna lite.
I norr har du väldigt fint blått ljus precis i anslutning till solnedgång/soluppgång. Brukar kallas för "den blå timmen".

Bäst är ändå "när du har tid". Det kommer du lära dig. Om du väntar på "rätt" förhållanden, kommer det inte bli mycket fota av.

Det mest grundläggande i komposition är att inte lägga motivet i mitten. Visst kan man göra det under vissa omständigheter, men i regel ska du undvika det. Kolla artiklar om gyllende snittet.

Hej!

Jag är relativt ny på det här med foto, och håller just nu på att utforska hur man kan få ut mest av sin digitala systemkamera i en mängd olika situationer.

Något som jag upplever är att det finns gott om information i forumet om tips kring specifika fotosituationer, men ingenting som samlar "kom-igång"-tips för den som vill prova på och hitta sina intressen.

Så alla ni som varit med ett tag och kan dela med er av "enkla startpunkter" för att uppnå bättre bilder kanske kan tänka er att sammanfatta detta i denna tråd för att hjälpa nybörjare att komma igång?

Saker som jag själv funderat på i många olika situationer är:

- Vad ska jag utgå ifrån när jag ställer in min kamera (skall slutaren eller bländaren få styra, vad är den grundläggande tankegången i denna situation)
- Vad skall jag tänka på vad gäller ljusförhållanden (vilken tid på dagen skall jag fota, snarare än användningen av alltför kostsamma hjälpmedel)
- Vad är de absolut viktigaste tipsen när jag komponerar min bild (det finns säkerligen nybörjarfällor att gå i)

Olika fotosituationer som jag själv skulle uppskatta "kom igång"-tips runt är:

- Porträttfoton (djur eller människor)
- Makrofotografering
- Landskaps- och stadsbilder
- Naturfotografering (djur och växter)
- Sportfotografering
- Festbilder (bröllop, mingelbilder etc.)

Jag förstår självklart att varje situation är en hel vetenskap, men trots att jag läser och läser och provar, så upplever jag ofta när jag ställs inför en viss situation att "hur var det här nu, var ska jag börja?".

Så alla ni som har enkla tips för att "komma igång" med en viss typ av fotografering, snälla dela med er här för att hjälpa oss nybörjare att bredda vår repertoar.

Mvh,
Fredrik

Jag skulle nog föreslå att du begränsar dej i urvalet till att börja med,och koncentrera dej på det du har valt att ha kvar
Sen kan det vara kul att var med i en studiecirkel(Studieförbunden), det brukar gera mera fart på ideérna

Svaret på alla dina frågor: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609150

Cirka 200 sidor exakt vad du frågar efter, på enkelt och begripligt sätt utan massa teknikbabbel. Man är igång samma dag som man köpt boken.

Fråga: Vilken tid är den bästa tiden för landskapsfoto? Svar: Runt halvtimme efter solnergången eller innan soluppgången.

Fråga: Hur får man svart bakgrund när man fotograferar blommor? Svar: Sätt svart papper bakom.

Lånar tråden lite då det gäller lite samma fråga från mig, den boken verkar klart vettig och jag vill ha tag på en bra bok men så fick jag tips på denna av en bekant http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153427106 så nu blir jag lite kluven, vilken av dessa är vettigast att välja för en amatör som vill utvecklas inom digitalfotografi??
Priset är ju samma men vill inte köpa två böcker.

Jag kan bara prata för "min" bok eftersom jag har den i bokhyllan och läste hela boken med mycket nöje. Jag röstar naturligtvis på den, eftersom jag även läst Scott Kelbys bok om fotoshop som också är lätt, man kan hoppa varsomhelst i boken, det är ENKELT att fatta konsepten. Det är ingen teoribok. Det är en bok som säger att man skall ha keps när man är fotograf. Det ser tufft ut, man ser ut som fotograf och man kan använda kepsen till att skymma solen från kameran. Och det funkar.

Vetenskap är det nog inte, men varje bild är unik och kräver sin lösning när det gäller estetik och teknik. Mitt råd är att du först bestämmer dig hur du vill ta bilden, vad du vill visa/framhäva med fotot och sedan bestämmer dig för att prioritera bländare eller slutare utifrån det. Alltså, vill du ha en fryst eller lite oskarp rörelse med hjälp av slutartiden, eller vill du exempelvis isolera ett ansikte från bakgrunden med hjälp av ett kort skärpedjup, det vill säga litet bländartal?

Teknikutvecklingen ramlar väl på rätt snabbt när det gäller digitalkamerorna, men jag vill gärna påminna om att många "regler" för digitialfotografi är universella för analog fotografi, det gäller då främst bildens komposition. Det kan därför finnas många böcker på bibblan som är en bra hjälp.

Av de två böcker som förekommit i tråden skulle jag nog välja den av Thomas Nykrog. Kanske är det bara en korkad reklamtext när det gäller Kelbys bok, men formuleringar som "Boken innehåller beskrivningar av nästan 200 knep, som tidigare varit förbehållna yrkesfotograferna. Du lär dig ta bilder som ser dramatiskt bättre ut, som är skarpare, färgrikare och proffsigare" kan man bara skratta åt.
Fotografi kan i början kännas lite mystiskt, men så mystiskt är det inte att det finns knep som bara är förbehållna yrkesfotografer.

Lånar tråden lite då det gäller lite samma fråga från mig, den boken verkar klart vettig och jag vill ha tag på en bra bok men så fick jag tips på denna av en bekant http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153427106 så nu blir jag lite kluven, vilken av dessa är vettigast att välja för en amatör som vill utvecklas inom digitalfotografi??
Priset är ju samma men vill inte köpa två böcker.

Jag köpte Thomas Nykrogs föregångare till den boken du länkar, när jag precis hade köpt min första DSLR. Jag hade förvisso fotograferat en hel del analogt innan, men tyckte efter lite bläddring i butik att boken verkade vettig. Och det var den! Den är ganska simpel och grundläggande, men ändock tycker jag att den var värd pengarna. Jag antar att den nya är ännu bättre.

Jag köpte Thomas Nykrogs föregångare till den boken du länkar, när jag precis hade köpt min första DSLR. Jag hade förvisso fotograferat en hel del analogt innan, men tyckte efter lite bläddring i butik att boken verkade vettig. Och det var den! Den är ganska simpel och grundläggande, men ändock tycker jag att den var värd pengarna. Jag antar att den nya är ännu bättre.

Har lagt in en beställning på bibblan på den och ska kolla upp den inför ett köp ska även kolla den som tipsas om ovan om de har den med så kan man jämföra.

Låter på Din beskrivning at den iaf ligger på den nivå jag söker då det är grunderna jag vill åt för att få en plattform att gå vidare från.

Hej,
som jag brukar svara alla på liknande frågeställningar : gå till biblioteket och låna lite böcker - ibland kan de t.o.m. tänka sig att köpa hem böcker du tipsar om...
När du hittar en bok som verkligen är riktigt bra - köp den, och ha den med dig ute när du fotar...sitt inte framför datorn och försök lära dig fotografera...
Och en sak till...många nybörjare idag fokuserar väldigt mycket på att lära sig uttnyttja kameran bra - och det är kanonbra... MEN se till att låna minst en bok om bildkomposition också...som också tar med lite om hur folk ser på en bild...lite vad man skall tänka på...

Kelby är en helt ok författare när det handlar om "gör så här.." - men han är inte strålande på att tala om varför...men bibblan är gratis - varför inte beta av vad de har...

M.v.h.

/ Magnus

Du som skrev -men formuleringar som "Boken innehåller beskrivningar av nästan 200 knep, som tidigare varit förbehållna yrkesfotograferna. Du lär dig ta bilder som ser dramatiskt bättre ut, som är skarpare, färgrikare och proffsigare" kan man bara skratta åt.

Är det sant? Har precis beställt denna bok men den kan väl ändå inte vara värdelös?

Du som skrev -men formuleringar som "Boken innehåller beskrivningar av nästan 200 knep, som tidigare varit förbehållna yrkesfotograferna. Du lär dig ta bilder som ser dramatiskt bättre ut, som är skarpare, färgrikare och proffsigare" kan man bara skratta åt.

Är det sant? Har precis beställt denna bok men den kan väl ändå inte vara värdelös?

Nej, så värdelös är den inte - men den är typiskt amerikanst skrytig...för så bra är den inte heller...
Det som stör mig mest med Kelby's böcker är att han alltför ofta säger typ "Gör så här så blir det bättre..", sällan VARFÖR det blir bättre eller VAD det är som egentligen blir bättre.
Följer man hans råd bokstavligen så lär man sig göra som han gör...man lär sig inte fotografera.
Men jag gillar hans språk - även om det ofta blir lite larvigt....

/ Magnus

Näe!? Jag tycker det är en kanonbra bok. Varför tycker jag det? Boken går rakt på och sätter tummen på mycket saker som är bra att veta när man är nybörjare. Det är saker som kanske erfarna fotografer är självklara men som inte var självklara för mig. I fotoböckerna på biblioteket pratade de sida upp och sida mer om hur kameran fungerar men sa de inte ett pip av de saker som Kelbys bok sa. Det uppskattade jag. Boken går utmärkt att läsa även om man bara har en pocketkamera.

Exempel: Om man skall fota någon annan än brudgummen nära bruden skall man säga till dem att gå nära. De skall stå så tätt att det är pinsamt. Det ser bra ut på bild även om det ser knäppt ut i verkligheten. Sådana saker hade tagit åratal för mig att lista ut på egen hand.

Sen vet jag inte om man kommer att fota som scott kelby. Det skulle överaska mig i så fall.

På tal om det, man kanske bör läsa mer än en bok i vilket fall som helst. Det finns många sätt att skinna en katt. Men man behöver inte köpa allihop på en gång, dock. Man skall ju hinna läsa böckerna också.

Nått jag faktiskt också tycker funkar ganska bra är att försöka fota likadana bilder man som man ser och gillar. Jag fotar gärna steg för steg efter de guider man hittar i fototidningar. Prick steg för steg. När det känns att kommit på spåret, så försöker jag se om jag kan lyfta ett steg till. När bilden i tidningen inte känns så märkvärdig längre, då gör tror jag man lärt nått.

Men ofta måste man ju faktist få knäppa kort också. Det är inte fel det heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar