Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att köpa uppgraderat medlemskap - klarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kollade nu mer exakt. Sen 2006 har vi ca 110.000 kr i obetalda fakturor (som vi troligen får skriva av). Det är mkt pengar för oss.
Det förstår jag inte. Hur hanterar ni dem som inte betalar? Rimligen borde de väl bli avstängda omgående om de beställt ett medlemskap och inte betalar, eller i alla fall nedgraderas till tidigare nivå. Hur kan det då uppstå kreditförluster som du skrev ovan, eller kvarvarande osäkra fordringar från 2006? Nyfiken!

Om en kund inte betalar för en beställd tjänst uppstår väl alltid en förlust även om tjänsten stängs av?

Det förstår jag inte. Hur hanterar ni dem som inte betalar? Rimligen borde de väl bli avstängda omgående om de beställt ett medlemskap och inte betalar, eller i alla fall nedgraderas till tidigare nivå. Hur kan det då uppstå kreditförluster som du skrev ovan, eller kvarvarande osäkra fordringar från 2006? Nyfiken!

Kunden köper något som de sen inte betalar för. Skulden försöker vi driva in och när det inte leder någon vart så får vi skriva av skulden.

Om man beställer ett elavtal av t ex Fortum och inte betalar räkningen, så stängs elen av. Skulden är då den el man hunnit förbruka, inte den el Fortum kan förvänta sig att kunden ska förbruka kommande period. På liknande sätt borde ju ett medlemskap fungera. Oavsett måste ju skulden skrivas av i samband med att medlemskapet avslutas eller nedgraderas och borde inte kunna bokföras som skuld efter det.

Fast det gäller ju en tjänst med rörlig kostnad. När det handlar om en medlemsavgift som sträcker sig över ett år (eller oavsett tidsperiod) har kunden inte betalat den summa som avtalats om. Om du t.ex. låter bli att betala ditt bredbandsabonnemang där du har en bindningstid kan du räkna med att leverantören förutom att stänga av abonnemanget kommer att kräva dig på abonnemangsavgiften ändå.

Hade det där varit kristallklart så hade väl inte revisorerna haft något att göra. :) Finns säkert massa varianter för när man anser att det är dags att sätta det som kundförlust och vilket belopp man anser är kundförlusten. I vilket fall så har vi kundförluster på grund av folk inte betalar. Klarna har därför byggt ett system där man vill göra det enkelt för folk att köpa utan att Klarna drar på dig kundförluster.

Jag känner dock att den diskussionen kan tas i en ny tråd i Fritt forum.

Jag var bara nyfiken på hur det fungerar med köp av medlemskap - sorry om det blev närgånget!

Hänger inte med i din komplexa formulering. Vad undrar du?

Då är vi två i så fall. ;)
Jag hänger inte med i ditt resonemang om varför man ska avkrävas personnummer det första som händer, oavsett hur man vill betala. Varför ska det krävas fler klick om man inte vill ange personnummer? Jag tycker att det verkar vara en stor lucka i logiken någonstans, för en naturlag som säger "den som inte frågar efter personnummer direkt får aldrig veta det" känner jag inte till.

Senast betalade jag med Paypal bara för att jag fick "utslag" av betalningssidan, vilket jag gissar att jag inte är ensam om att få. Det är förvisso bra med alternativ, men det gör inte huvudlösningen mindre märklig. Ärligt talat så kan jag inte påminna mig när jag senast fick en fråga om personnummer, när jag ville betala en helt vanlig vara med kort. Jag är inte säker på att det ens hänt någon annanstans än här.

Jag greppar inte vad ditt resonemang om klick bygger på så jag har svårt svara. Allt som dyker upp är en iframe där vi inte kan påverka något.

Vi var bland de första som valde den utcheckningsmodulen från Klarna, men kommande vecka skall tydligen ett par tusen butiker byta till den. Så jag tror denna modulen kommer vara den vanligaste inom kort.

Vi är mycket nöjda med modulen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar