Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att köpa uppgraderat medlemskap - klarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanheden

Aktiv medlem
Hej!
Mitt uppgraderade medlemskap gick ut just och jag skulle just till att förnya det.

Dock så kommer jag bara till en Klarna sida som ville ha mina uppgifter istället för en direktbetalningssida med olika bankalternativ och blev lite fundersam.

Klarnas villkor godkänner jag naturligtvis inte, bara meningen; "Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn, adress och kreditinformation från olika leverantörer." fick mig att höjja ögonbrynen för det gäller en enkel direktbetalning och inte direkt en supersportbil på avbetalning.

Att Klarna anser sig behöva "Information om din dator – IP-adress, språkinställningar m m" känns väldig underligt för att betala via internetbank. För en direktbetalning för en tjänst..

Meningen att personuppgifterna behåller Klarna rätten att behandla känns väldigt (tillsammans med all övrig text) mycket konstig!

Min fråga är således: Är klarna här för att stanna, och kan jag betala för mitt medlemsskap på något annat sätt?

Med vänlig hälsning,
John, medlem nr 29

P.S. bara för att förtydliga jag har ingen politisk, ideologisk poäng med det här. Jag vill gärna ge en slant till fotosidan för att fortsätta med sitt arbete som jag uppskattar men mindre sugen på att ge till andra företag som jag nog inte stödjer lika helhjärtat.

Ja vi kör Klarna nu, men jag kikade och du verkar bo i Finland. Där funkar inte klarna men nederst på beställningssidan så hittar du hur du betalar med paypal.

Nr 29. Svårslaget :)

Ja vi kör Klarna nu, men jag kikade och du verkar bo i Finland. Där funkar inte klarna men nederst på beställningssidan så hittar du hur du betalar med paypal.

Nr 29. Svårslaget :)

Åren går och man flyttar sig runt här i världen, förhoppningsvis!
Tack för snabbt svar, jo 29 var ju med när det ännu bara var en idé ;) Jag får prova paypal.

Problem:

Försöker betala och får läsa detta:

"Om du väljer att inte ange ditt personnummer så kan det påverka dina möjligheter att betala med Klarna faktura, Klarna konto eller Klarna delbetalning.

Du kan självklart välja att betala ditt köp med direktbetalning eller betal-/kreditkort. "

Men utan personnummer kommer jag ju inte vidare till sidan där jag väljer betalsätt.

Klarade mig förbi personnumret, men nytt problem

På något sätt kom jag förbi kravet på personnummer, men fick ett nytt problem.

Jag valde kortbetalning. På sidan står
"Tryck på knappen för att öppna ett formulär där du tryggt och säkert kan betala med ditt Visa- eller MasterCard-kort"

Men jag kan inte se någon knapp.

Kan passa på att tipsa om att mailet man får från Klarna inte innehåller själva fakturan, utan en länk till denna ("din faktura finns att ladda ner här"), så är man klantig som jag missar man den. Tänk också på att Klarna (White Balance AB) också bara ger 14 dagar att betala, annars går den direkt till Segoria Inkasso och en extra avgift på 230:- (den har man 5 dagar på sig att betala, sen finns risk för att den går direkt till Kronofogden).

Så var noga med att betala Klarna direkt (mailet kom i mitt fall efter nån timme).

På något sätt kom jag förbi kravet på personnummer, men fick ett nytt problem.

Jag valde kortbetalning. På sidan står
"Tryck på knappen för att öppna ett formulär där du tryggt och säkert kan betala med ditt Visa- eller MasterCard-kort"

Men jag kan inte se någon knapp.

Du väljer "» Vill du inte ange ditt personnummer? " sen anger du dina uppgifter och klickar Slutför köp. Då är köpet genomfört och du bestämmer i steget efter på vilket sätt du vill betala.

Tänk också på att Klarna (White Balance AB) också bara ger 14 dagar att betala, annars går den direkt till Segoria Inkasso och en extra avgift på 230:- (den har man 5 dagar på sig att betala, sen finns risk för att den går direkt till Kronofogden).

Så var noga med att betala Klarna direkt (mailet kom i mitt fall efter nån timme).

Jag har mailat min kontaktperson på Klarna som inte heller var 100% på logiken. Återkommer så snart jag fått svar för det låter som det borde komma en påminnelse innan inkasso.

Jag har mailat min kontaktperson på Klarna som inte heller var 100% på logiken. Återkommer så snart jag fått svar för det låter som det borde komma en påminnelse innan inkasso.

Ja, borde ju komma en påminnelse via mail eller via posten innan inkasso.
Mailen har jag kollat, men posten är ju inte 100% säker, så det kan ju skickats en påminnelse som aldrig kom fram.

Du väljer "» Vill du inte ange ditt personnummer? " sen anger du dina uppgifter och klickar Slutför köp. Då är köpet genomfört och du bestämmer i steget efter på vilket sätt du vill betala.

Nja, så långt kom jag till slut, men kunde inte välja kort.
Nu har jag försökt igen, men då kommer aldrig möjligheten att välja kort upp, bara direktbetalning.
Rutan för direktbetalning är ibockad och det gå inte att ta bort markeringen.
Igår kunde jag i alla välja att betala med kort, men kom inte vidare, eftersom det inte fanns något att klicka på efter kortval.

Nja, så långt kom jag till slut, men kunde inte välja kort.
Nu har jag försökt igen, men då kommer aldrig möjligheten att välja kort upp, bara direktbetalning.
Rutan för direktbetalning är ibockad och det gå inte att ta bort markeringen.
Igår kunde jag i alla välja att betala med kort, men kom inte vidare, eftersom det inte fanns något att klicka på efter kortval.

Nu provade jag annan webbläsare och då gick det bättre.

Vilken webbläsare funkade det sämre med, och vilken funkade bra? Så skall jag meddela Klarna.

Vilken webbläsare funkade det sämre med, och vilken funkade bra? Så skall jag meddela Klarna.

Trassel var med med MSIE v 8 i XP samt en version i Windows7.

Funkade i FireFox 20.0.1

Jag tycker att proceduren är bakvänd: Först borde man få välja betalningssätt
och sedan få fylla i vad som krävs för det betalningssätt man man valt.

Här börjar det med en begäran om personnummer, vilket ger mig allergi.

När jag beställde medlemskap fick jag först ett "Tack för ditt köp med klarna"-mail. En timme senare kom fakturan på samma adress. När jag sedan glömde bort betala den (av nån konstig anledning :p ) fick jag en påminnelse ett tag efteråt (ett par veckor i runda slängar) i brevlådan (den fysiska) från klarna med en påminnelseavgift på 50kr. Så för mig så gick det inte till nåt inkasso i alla fall.

När jag beställde medlemskap fick jag först ett "Tack för ditt köp med klarna"-mail. En timme senare kom fakturan på samma adress. När jag sedan glömde bort betala den (av nån konstig anledning :p ) fick jag en påminnelse ett tag efteråt (ett par veckor i runda slängar) i brevlådan (den fysiska) från klarna med en påminnelseavgift på 50kr. Så för mig så gick det inte till nåt inkasso i alla fall.

Så här svarar Klarna:

Proceduren kring påminnelseavgifter fungerar som så att om kunden inte betalar in på fakturan inom 14 dagar skickas en påminnelse ut. Påminnelsen har ytterligare 7 dagars förfallodatum innan fakturan skickas ut till kunden.

så det verkar ju stämma överens med ovanstående.

Trassel var med med MSIE v 8 i XP samt en version i Windows7.

Funkade i FireFox 20.0.1

Jag tycker att proceduren är bakvänd: Först borde man få välja betalningssätt
och sedan få fylla i vad som krävs för det betalningssätt man man valt.

Här börjar det med en begäran om personnummer, vilket ger mig allergi.

Ja den är bakvänd och det är medvetet. Tar du på faktura så är det extremt enkelt och snabbt checka ut. Och det är positivt för kunden och för oss. Personnr används bara för att minimera kreditriskerna. Innan vi tog personnummer så hade vi förluster runt 10-15.000 per år på folk som inte betalade.

Nu ska det här kanske inte bli en lång diskussion och jag bryr mig egentligen inte om hur ni gör, men kan man inte tänka sig så här:

Efter produktval, inled med att välja betalningssätt:

Betalning via internetbank --> Välj bank, gå till banken

Kortbetalning ---> Välj kort, gå till kortbetalning

Faktura ---> Kräv personnummer, adress, namn, etc.

Nu ska det här kanske inte bli en lång diskussion och jag bryr mig egentligen inte om hur ni gör, men kan man inte tänka sig så här:

Efter produktval, inled med att välja betalningssätt:

Betalning via internetbank --> Välj bank, gå till banken

Kortbetalning ---> Välj kort, gå till kortbetalning

Faktura ---> Kräv personnummer, adress, namn, etc.

Nej det går inte i den lösningen för det är helt enkelt uppbyggt omvänt och det är av det jag skrev innan - snabb utcheckning och minimal kreditrisk. Det som du skriver ovan hade vi innan och det är väl ok, men detta är en ännu bättre lösning. Snabb utcheckning för kunden och minimal kreditrisk för oss. Vi gillar det.

Kollade nu mer exakt. Sen 2006 har vi ca 110.000 kr i obetalda fakturor (som vi troligen får skriva av). Det är mkt pengar för oss.

Funktionen är alltså trasig eftersom den inte klarar av att fråga bara de som ni behöver personnummer ifrån om ett sådant? Är det så försvaret av betalningssidans utformning ska tolkas?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar