Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att köpa IR-sändare till Eos 50D

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, du har inte fått detta om bakfoten. Tyvärr är detta ett område där Canon ligger långt efter alla andra. Långt, långt efter... Alla andra tillverkares DSLR/SLT-kameror har sedan länge haft trådlös blixtstyrning i sina kamerahus. Minolta introducerade detta redan år 1991 - så Canon ligger bokstavligt talat 20 år efter(!)

Nej, Gunnar, EOS 7D kom för snart 2.5 år sen.

Innan dess hade Canon redan haft trådlös blixtstyrning i många år, fast då med en styrenhet om man placerade på kameran (eller en extern styrblixt på kameran).

Fast det är nog snarare att utlösa en "dum" slavblixt som trådskaparen frågar efter och det borde gå lika bra (eller dåligt) med en EOS 50D som med en EOS 1000D.

Någon gång bestämde sig Canon för att sån där fjärrblixtutlösning var det bara storanvändare av blixtar som brydde sig om, och de kan lösa ut dem genom att sätta en blixt på kameran, eller ST-E2, eftersom de ändå inte har någon inbyggd blixt.

Canon trodde väl att det skulle gå att tjäna mer pengar genom att sälja mer grejer, och mycket riktigt finns Canon kvar men Minolta finns inte längre (som kameramärke).

Aha, var det så Canon tänkte! Nåja, fast man får väl säga att det lindrigt sagt var hög tid för dem att börja införa trådlös blixtstyrning nu. Fast enbart på sina semipromodeller tydligen?

På EOS 7D, EOS 60D och EOS 600D, dvs alla de senaste modellerna med inbyggd blixt. (EOS 1100D är undantaget, gissningvis av goda ekonomiska skäl).

Någon som har bra tips? Kikat på Cactus V4 och Hähnel (reserverar mig för stavfel på det sista)

Om du har eBay konto så går det att få tag på ett dugligt set sändare plus mottagare för ca 100kr.
Gör en sökning på "flash PT-04" och se till att finna ett set med både sändare och mottagare, dessa börjar på ca $13 inkl frakt.
Byggkvaliteten är visserligen inte i klass med de dyraste sändarna men man får ett billigt sätt att börja med trådlös blixtstyrning.
Vill man sedan gå till lite mer avancerade system så bör man skaffa sig ett som klarar E-TTL och High speed sync. Dessa brukar kostar ca 2000kr och uppåt.

Jag köpte ett set med PT-04 sändare och två mottagare för något år sedan. Precis som ovan så kan jag hålla med om att det är ett bra sätt att lära sig lite om trådlös blixtfotografering. Jag skulle dock aldrig ställa upp på en plåtning med dessa prylar om det inte var OK att säga "aj f-n, det funkade inte. Vi får ta det en annan gång". Jag köpte senare ett set till med en sändare och en mottagare och man får vara glad om man kan få ihop ett ett par som funkar hyfsat stabilt. Med färska batteri och lite tur så funkar det helt OK, men oftast så är det ostabilt och flera svarta rutor i en serie. Ett par hundra för att exprimentera lite är helt OK, men inget att lita på...

Tack för svar!

Ingen som har erfarenhet av just de sändare och mottagare som jag skrev?

Eller någon som vet om Dörr brukar fungera med de flesta radiosändare?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar