Annons

Att hitta en kompaktkamera man kan vara nöjd med...

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
...är inte så lätt. Vanligtvis använder jag en Canon EOS 1Ds, men den kan man ju inte ta med sig jämt (stor, tung, stöldrisk osv). Jag har letat länge efter en kompaktkamera, men alla jag sett har varit katastrofala i jämförelse. Och så är det ju. Men jag skulle verkligen behöva en liten kamera som kan följa med överallt, och jag tänkte be om lite hjälp. Jag har tittat på Fujifilm Finepix F100fd som verkar hyfsad (och ganska billig). Panasonic LX3 verkar bra men har lite kort tele (60mm) och är lite för dyr. Kul annars med vidvinkel. Vad kan ni mer rekommendera, ni som har koll? Kameran behöver inte kunna fota raw, den behöver inte ha så många pixlar men får gärna ha vidvinkel och lite zoom (upp till 100 kanske?). Jag ska inte skriva ut stora bilder från den. Det hade varit kul med manuella exponeringsinställningar, eller i alla fall bländarautomatik, men det är inget krav heller. Jätteviktigt däremot är att bilden tas samtidigt som man trycker av, att det inte är någon fördröjning. En sådan fördröjning skulle göra mig galen.

Vad tror ni, finns det en kompakt man kan vara nöjd med?
 
Nej, finns ingen kompakt utan fördröjning. Det skulle vara en äldre analog i så fall. Rädd att du går bet.

Jag är nöjd med min kompakt, detta sedan jag lärt mig leva med fördröjningen. Manuella inställningsmöjligheter är överreklamerade när det gäller kompakter. Deras bländare går inte till mindre än f8, och de har stort skärpedjup även på största bländare. Detta pga deras tekniska lösningar. Personligen tycker jag att det enda som egentligen behövs är exponeringskompensation, och det tror jag alla kompakter har.
 
Men det måste ju finnas kompakter som har mindre fördröjning? Mamma har en som tar säkert en halv sekund mellan avtryck och fotografering, det är katastrof. Och vad gäller bländare har de ju ner till 2,8-3,5 i alla fall, och det vore fint att kunna utnyttja detta. Men de som har programautomatik kanske väljer stor bländare ändå när ljuset börjar tryta.

Vad är det för kamera du har då, som du är nöjd med?
 
Vad tror ni, finns det en kompakt man kan vara nöjd med?
Nej det verkar inte så lätt. Trots att det ploppar ut dussintals nya kompakter hur ofta som helst så tycker jag det är få som helt och hållet liknar nåt som jag skulle vilja ha.

Men nån av dessa kan kanske passa: (finns i andra färger också)
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=W150guld
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=W170guld

Enligt http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=3590 (en bit ner står om shutter lag) är den nästan lika snabb som en dslr.
 
Men det måste ju finnas kompakter som har mindre fördröjning? Mamma har en som tar säkert en halv sekund mellan avtryck och fotografering, det är katastrof. Och vad gäller bländare har de ju ner till 2,8-3,5 i alla fall, och det vore fint att kunna utnyttja detta. Men de som har programautomatik kanske väljer stor bländare ändå när ljuset börjar tryta.

Vad är det för kamera du har då, som du är nöjd med?

Ja, vid största bländare, 2,8-3,5 (lägre siffra, större bländaröppning), har de som sagt redan ett stort skärpedjup. Vitsen med att variera bländaren är ju bla att få olika skärpedjup, men de har alltid relativt stort skärpedjup oavsett bländare.

Jag har en Panasonic Lumix FX01. Motsvarande 28-105 mm brännvidd. Men den finns nog inte att köpa längre. Är mycket nöjd med den. Kan därför rekommendera Panasonic. Tror de är hyfsat snabba, men du får jämföra tester om du kan hitta.
 
Enligt K&B "9 av 10 stenhårda yrkesfotografer har en Ricoh i skinnjackan."
http://www.kamerabild.se/artikel/latt_lunch_med_ricoh_071127145507-180.html

Klarar du dig utan zoombjäfs så finns det ingen roligare kompakt, den har ett superskarp fast och raktecknande vidvinkel (28 mm), snabb autofokus och ingen upplevd fördröjning alls, även snapmode, (hyperfocal) bara att fyra av, Raw-format, kontroller som på en dslr mm.
Själv har jag ur-grd'n och kör den enbart i S/V och på det området har den ingen konkurrens av någon annan digitalkamera, gillar du färg i första hand bör du överväga version 2.

/kent
 
Senast ändrad:
Jag ska till butik snart och titta på bla Sony W300 och Panasonic FX150(om den har kommit ut), Sonyn har sökare och titanskal men bara mots 35-105mm och Pana FX150 har 28-100 och råformat...

Sonyn har fått blandat mottagande, lysande på Luminus. FX150 bör funka bra på högiso med RAW...
 
Enligt K&B "9 av 10 stenhårda yrkesfotografer har en Ricoh i skinnjackan."
http://www.kamerabild.se/artikel/latt_lunch_med_ricoh_071127145507-180.html

Klarar du dig utan zoombjäfs så finns det ingen roligare kompakt, den har ett superskarp fast och raktecknande vidvinkel (28 mm), snabb autofokus och ingen upplevd fördröjning alls, även snapmode, (hyperfocal) bara att fyra av, Raw-format, kontroller som på en dslr mm.
Själv har jag ur-grd'n och kör den enbart i S/V och på det området har den ingen konkurrens av någon annan digitalkamera, gillar du färg i första hand bör du överväga version 2.

/kent
Jag har en Ricoh gx100 som andra kamera sedan i våras och är mycket nöjd med den. Eftersom den är lätt att ta med har det blivit en del bilder med den. Den är fantastiskt trevlig att arbeta med, nästan som en DSLR (Jag har en Sony a700 som första kamera). Visst är det en del brus, men det går att hantera, jag har nyligen skrivit ut en del A3-bilder och är nöjd med resultatet. Nu har jag svårt att låta bli att uppgradera till gx200! Stig
 
Tack för alla tips! Jag ska ta med en lista på de kameror ni har nämnt nu, och be att få en ordentlig genomgång hos Scandinavian Photo :)
 
Tänkte bara meddela vad det blev nu efter många om och men :)

Det bidde en Canon IXUS 870 IS, med (motsvarande) 28mm vidvinkel och "bara" 10 Mpx. Och exponeringskompensation. Jag har inte hunnit prova den jättemycket än, men det känns som att den kommer att vara ganska lagom (framför allt prismässigt).
 
Tänkte bara meddela vad det blev nu efter många om och men :)

Det bidde en Canon IXUS 870 IS, med (motsvarande) 28mm vidvinkel och "bara" 10 Mpx. Och exponeringskompensation. Jag har inte hunnit prova den jättemycket än, men det känns som att den kommer att vara ganska lagom (framför allt prismässigt).

Funderar också lite på den kameran, såg att den har manuella inställningar enligt prisjakt.se men tänkte höra om dom mer syftar på att den har ett exponeringskompensationsläge eller har IXUS 870 även det två klassikerna Av och Tv läge? Vore guld värt i sådanafall...

Fast man kanske kan lista ut hur det förinställda fungerar och börja chansa på dom:)
 
Den har exponeringskompensation, och det räcker bra faktiskt. SÅ fantastiskt bra bilder tar den inte..! ;) Men helt okej för den typen av kamera. Närbildsläget är roligt också, speciellt eftersom den har lite vidvinkel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.