Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att göra bildspel...

Produkter
(logga in för att koppla)

David Mård

Aktiv medlem
Någon som kan tipsa om hur man smidigast gör ett bildspel som sedan kan brännas ned på DVD. Projektet omfattar rätt så många bilder (upp till 250 stycken) och avser en radda med semesterbilder.

Kommer med all sannolikhet att göra en allmän justering av bilderna i PS (CS2) och har tillgång till gängse program i Office-paketet (PowerPoint tex.).

Vad är smidigast för mig och mottagaren? Vill inte att det skall bli några kompatibilitetsproblem - samtidigt som jag gärna skulle vilja bli klar och ha DVD-skivorna skickade till Jul.

Går det att göra bildspel i PS, alt. hur importerar jag så pass mycket bilder till PowerPoint? (Måste jag göra detta en bild i taget...!??)

'Tacksam för idéer och uppslag'

/ David

Imovie (mac). Skapa en DVD-film med ljud, övergångar , texter och ljud

Iview Mediapro på mac eller PC. Skapar en quicktime film av bilderna som du lägger i ett bildspel.

Senast ändrad:
Har varken eller av dessa...

Kör PC och är bevänjd med Premier, men har det inte på min dator för närvarande.

Ljud är dock inte nödvändigt, även om det givetvis vore sweet!

'Alternativ' !??

Nero Vision Express kan jag varmt rekommendera! Det är mycket enklare och snabbare än premiere.

MVH // Daniel

PS kan göra fotoalbum, och jag har för mig att man kan lägga till automatisk bildväxling. Då blir det alltså en "website" som du bränner ner på DVD och startar med internet exploder hos mottagaren. Det går säkert att skapa någon autorun-fil också så behöver mottgaren bara stoppa i skivan och titta.

Vill du ha intoningar och ljud så är detta tips värdelöst.

Tomasz skrev:
PS kan göra fotoalbum, och jag har för mig att man kan lägga till automatisk bildväxling. Då blir det alltså en "website" som du bränner ner på DVD och startar med internet exploder hos mottagaren. Det går säkert att skapa någon autorun-fil också så behöver mottgaren bara stoppa i skivan och titta.

Rocking !!! Isåfall kanske detta faktiskt kan bli av innan jul. *pew*

Någon aning om hur denna funktion funkar... - antar att det inte handlar om att öppna alla bilder samtidigt i PS i fullformat, utan att det måste vara "miniatyrer" man arbetar med. Eller...!??

Lägg bilderna i en egen katalog. Antingen jipeggar eller något annat format som PS kan läsa, det går fortare om det är jipeggar så slipper man konverteringen (om nu inte bilderna måste krympas).

Starta Adobe Bridge, visa katalogen med bilderna. Sedan menyn Tools->Photoshop->Web Photo Gallery.

Därifrån är det nog bäst att du labbar vidare själv, det finns många val. Jag vet som sagt inte om/hur man får till automatisk bildväxling. Om det inte går så kan man med lite googlad kunskap lägga in en rad med egen html-kod i några filer så får man till det också.

Automatisk start finns också på Google och DVD-bränning antar jag att du redan har kunskap om.

God Jul! /Thomas

Acrobat reader (gratis) visar bildspel i PDF-format, såna kan du göra i PS CS under File/automate/PDF presentation, där kan du styra hur bilderna ska tonas in etc... funkar klockrent!

På samma ställe finns också Web Photo gallery, har dock inte provat den funktionen

Håkan, Daniel, Tomas och Lennart... - vad kan jag säga - helt fantastiskt att få tillgång till Er eminenta kunskap!

'Stort tack och God Jul till eder alla'

/ David

Ps. Lär iofs. allra troligast höra av mig igen dessförinnan - när jag behöver vidare hjälp !!! ;) ds.

Men vänta nu alltså... frågar du om DVD-video för en vanlig dvd-spelare eller DVD-ROM för dator? En hel del av de tips du fått gäller ju enbart för PC-baserad uppspelning.

Om det är för fristående spelare som avses så måste du skapa en video-DVD med stillbilder på. Det kan du lätt göra med ett antal olika brännarprogram som ofta har ett val för denna datatyp. Nero Vision Express som redan är nämnt exempelvis.

De flesta program skalar då automatisk ner bilderna till rätt upplösning, men är du anal (som jag är) så skalar du ner dina bilder till 768*576 pixlar innan import så får programmen rätt format att jobba med (nej, inte 720*576 som många tycks tro).

Jag har NTI CD & DVD-maker (vet ej om någon bildspels-funktion finns däri - ska kolla upp det!)

Projektet är inte så högtidligt att det måste bli det ena eller andra. Givetvis vore det bra om de som får bildspelet kan bruka det på TV:n, men samtidigt är det i mina ögon lika värdefullt att ha det tillgängligt på datorn.

Fråga: Om jag gör bildspelet i PS (avsett för acrobat reader) kan då mottagaren använda bilderna på CD:n var för sig - eller är de helt låsta till bildspelet?

cmblelle skrev:
Det blir bara en enda PDF-fil, dvs bilderna kan inte användas var för sig

Ursäkta Lennart för dröjande 'tack för svaret'!

Dito till Er andra!

Det ser ut som om jag helt enkelt bränner ner bilderna som de är direkt på skivan - dock numrerade i en sådan ordning att de automatiskt hamnar i den ordning som de är tänkta att bli visade. Adderar härtill, på lämpliga platser och med inflikad numrering, ett antal textrutor som utgår från PS-dokument. Härvid borde de flesta bara kunna kika på dessa som ett bildspel med valfritt program och samtidigt ha direkt tillgång till varje bild var för sig. Borde väl funka "clockers", eller... !??

David Mård skrev:
Ursäkta Lennart för dröjande 'tack för svaret'!

Dito till Er andra!

Det ser ut som om jag helt enkelt bränner ner bilderna som de är direkt på skivan - dock numrerade i en sådan ordning att de automatiskt hamnar i den ordning som de är tänkta att bli visade. Adderar härtill, på lämpliga platser och med inflikad numrering, ett antal textrutor som utgår från PS-dokument. Härvid borde de flesta bara kunna kika på dessa som ett bildspel med valfritt program och samtidigt ha direkt tillgång till varje bild var för sig. Borde väl funka "clockers", eller... !??

Men när man använder Photoshop i de versioner jag nämnde, kan man ju också ta fram bilderna var för sig och lägga dem i en särskild mapp. Fördelen med bildspel i pdf-formatet är ju att man kan visa dem i vilken dator som helst, nästan, eftersom den inte kräver några särskilda program.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar