Annons

Att fotografera nattetid!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Tja!

Jag är en gröngöling som tänkte ge mig ut på foto-session i Göteborg nattetid. Jag har en EOS 1000. Viktigare är dock val av film, jag antar att jag skall ha en med hyffsat högt ISO tal typ 1000? Vad finns det för schyssta filmer avsedda för detta ändamål? Finns det svartvit film som funkar nattetid i stadsmiljö?

Jag har för avsikt att fotografera med stativ, så jag antar att jag kan använda mig av en lång slutartid.

Tacksam för svar!

/MVH
Henning

Jag har nattfotograferat lite under hösten och använt den film jag normalt använder Kodak E100 VS som är en ISO 100-film. Ett stativ är ju ett måste då det inte är ovanligt att slutartiderna blir flera minuter.

Av vilken anledning ville du ha en film med så högt ISO-värde som 1000? /Göran

Använd en film med lågre känslighet istället eftersom långa exponeringstider ger förstärkt korn och känsliga filmer har redan mycket korn.

Du kan söka i forumet så hittar du gamla trådar om just nattfotografering.

Anledningen till detta var att jag har en "lär dig-fotografera-bok" där dom hade en exempelbild som föreställer ett porträtt där personen håller upp en tädsticka mot ansiktet. Kommentaren till denna bild var att använda 1000 film för "svagt belysta interiörer och utomhus i skymningen"

Men Göteborg är ju i och för sig inte speciellt mörkt ens på natten ;)

En tanke bara; om du vill ha nattbilder utan att människor syns i bild så kan du använda riktigt lång slutartid (och stativ). Lågkänslig film mao.
Vet att KG lade upp en sån bild för inte så himla länge sedan, men jag hittar den inte nu.
Den inspirerade iaf mig!

Ström skrev:
Anledningen till detta var att jag har en "lär dig-fotografera-bok" där dom hade en exempelbild som föreställer ett porträtt där personen håller upp en tädsticka mot ansiktet. Kommentaren till denna bild var att använda 1000 film för "svagt belysta interiörer och utomhus i skymningen"

Den högkänsliga filmen kan vara mycket användbar om du vill ta ett porträtt som instruktionsboken nämner, på fri hand. Har du istället ett stativ till hands så stoppar du in en 100 Asafilm & ber personen sitta stilla pga av den förlängda slutartiden. Varför man väljer en lågkänsligare film är som sagts pga att man får ett mindre korn.

Mao så är en lågkänsligare film att föredra om du ska fotografera i Göteborg, åtminstone så länge du inte ska fota rörliga objekt. För rena stadsvyer utan rörliga objekt så är det dock inget snack! Rörelseoskärpa i exempelvis biltrafik eller spårvagnar kan dock ge sin speciella känsla, testa dig fram...

Här har du en bild som är blandad med blixt & befintligt ljus med rörelseoskärpa & allt, tagen i Göteborg förstås.

Vill du veta mer om hur du blandar blixt & befintligt ljus så säg till...

Bilagor

• spårvagn fs.jpg
    spårvagn fs.jpg
    38.9 KB · Visningar: 267
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto