Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fotografera ett fotografi...

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne S

Aktiv medlem
En släkting till mig har ett äldre sv/v-foto som hon skulle vilja ha reproducerat, men negativet är tyvärr förstört. Jag har fått frågan om jag kan fotografera av det, men är lite tveksam. Undrar därför om jag kan få lite hjälp av er.

Är det överhuvudtaget lönt att försöka sig på detta med en vanlig digitalkamera? I så fall, vad att tänka på (hur ljussätta, objektiv, osv).

Spontant är det min uppfattning att det bästa är att lämna arbetet till ett proffs. Men det kunde kanske vara lärorikt att försöka, därav denna fråga.

Sist men inte minst; Har någon ett tips om en duktig fotograf i Helsingborgsområdet som man skulle kunna anlita för jobbet när jag slitit ut min avtryckare och objektivfattningen börjar glappa...?

Arne S skrev:
En släkting till mig har ett äldre sv/v-foto som hon skulle vilja ha reproducerat, men negativet är tyvärr förstört. Jag har fått frågan om jag kan fotografera av det, men är lite tveksam. Undrar därför om jag kan få lite hjälp av er.

Är det överhuvudtaget lönt att försöka sig på detta med en vanlig digitalkamera? I så fall, vad att tänka på (hur ljussätta, objektiv, osv).

Spontant är det min uppfattning att det bästa är att lämna arbetet till ett proffs. Men det kunde kanske vara lärorikt att försöka, därav denna fråga.

Sist men inte minst; Har någon ett tips om en duktig fotograf i Helsingborgsområdet som man skulle kunna anlita för jobbet när jag slitit ut min avtryckare och objektivfattningen börjar glappa...?

Digitalkameran lämpar sig alldeles ypperligt, tejpa eller fäst bilden på ett plant underlag typ vägg. Rikta två lika starka lampor mot bilden i 45 graders vinkel. Kolla så skuggorna är lika långa på bägge sidor.
Plåta

Ilkka

Jag gjorde detta med ett s/v-fotografi från 50-talet.
Nu fick jag lite hjälp av en fotolärare, men i stort så kan jag säga att kameran monterades på en ställning (med objektivet rakt ner förstås...*ler*), under ställningen en platta och glasskiva. Kortet var inte så stort så jag la även dit ett vitt papper mellan fotot och plattan.
På varje sida om ställningen stod en vanlig läslampa (40W) riktad ner mot fotot med ett vitt papper tejpat (men hängande) för lampöppningen.

Jag tog en massa bilder med olika inställningar och många blev jättebra! Ägaren till fotot fick några i present och var mycket nöjd!

Vet inte om detta var någon hjälp, men jag ville mest säga att det är absolut ingen omöjlighet! Lycka till! //Liza

Liza och Illka: Stort tack för era tips, jag kommer att prova båda. Skönt att veta att det går. Har ni förslag på lämplig brännvid?

Johan: Tack även till dej. Jag har varit inne på den tanken, men har tyvärr inte tillräckligt bra scanner. Men jag ska prova även ditt förslag genom att "terra" en kompis.

Senast ändrad:
Jag har inte någon digitalkamera utan en Canon 300V och använde mig av standardobjektivet (28-90) vilket fungerade alldeles utmärkt. Jag gjorde som sagt ganska många olika bilder där jag både tog hela fotot, men också "förstoringar" av detaljer ur originalbilden. Sedan kopierade jag fram bilderna själv. //Liza

Varför kamera när det finns scanner?

Att fotografera av bilden med digitalkamera tycker jag är att gå över ån efter vatten. En vanlig enkel flatbäddsscanner fungerar bättre. Då slipper man även olika förvrängningar som en kameralins kan ge. Exempel är böjda linjer efter kanterna.

När man reproducerar gamla bilder med kamera är det viktigt att bilden och sensorn är helt parallella. Vattenpass är att rekommendera.

Re: Varför kamera när det finns scanner?

PerFogelberg skrev:
...När man reproducerar gamla bilder med kamera är det viktigt att bilden och sensorn är helt parallella. Vattenpass är att rekommendera.
Bästa sättet tycker jag är att använda en plan spegel.

Jag använder en spegel i A5-format utan ram eller krok på baksidan, en platt spegel bara.

Sätt den mot väggen/golvet/bordet och titta i sökaren.
När objektivet i spegelbilden är mitt i sökaren är allting parallellt.

Fungerar ypperligt och går snabbt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar