Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

att fotografera en katt

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack tack hörrni och vassego för iden Per:)

Att plåta djuren just som de är, där de är, när de är tycker jag ofta kan ge bra bilder men rena "modellfoton" på dem ger sällan något mer än bara för ägaren. Det är min åsikt och jag tycker det är kul med djurbilder som visar djurets personliget. Du visar väl dina bilder sen Per?

Kom på att jag inte plåtat mina djur senaste året heller så kanske är det dags snart igen. För tre år sedan såg de ut så här. Lättplåtat värre då mao;) Nu får jag nog kämpa mer för att få dem i samma bild..

Bilagor

• 400.jpg
    400.jpg
    45.9 KB · Visningar: 192
a8db507d40cbb2730e65692250862621.jpg

Detta är visserligen en "studiobild", men likväl en kattbild, och en väldigt enkel sådan rent tekniskt att skapa.

Köpte mig ett par enkla blixtar. Den modellen som kostar kanske 300-400:- med vanligt hederligt sync uttag.

Bakgrunden är en mörkblå rullgardin.
En blixt mot bakgrunden, o en mot katten.

/Tobbe

lottawe skrev:
Tack tack hörrni och vassego för iden Per:)
[...] Du visar väl dina bilder sen Per?

Om jag lyckas, ja...

Kissen ifråga (Zingo) är 5 månader gammal och är inte still mer än 15 sek med mindre än att hon sover. Att ta en bild på en sovande Zingo är att ge upp. Jag försökte ta några bilder, men hon hör bra och är mycket mer intresserad av kameran än av att "posera".

Men jag ger mig inte.

Per.

perstromgren skrev:
Om jag lyckas, ja...

Kissen ifråga (Zingo) är 5 månader gammal och är inte still mer än 15 sek med mindre än att hon sover. Att ta en bild på en sovande Zingo är att ge upp. Jag försökte ta några bilder, men hon hör bra och är mycket mer intresserad av kameran än av att "posera".

Men jag ger mig inte.

Per.

Du får ta en assistent till hjälp för att få katten att leka med något annat än din kamera. Då borde det inte vara så svårt att få katten att leka på ett förutsägbart ställe. Förfokussera och vänta på rätt tillfälle.
Vill du använda blixt så slå den aldrig rakt fram utan slå den från sidan.

Grimmer skrev:
Du får ta en assistent till hjälp för att få katten att leka med något annat än din kamera. Då borde det inte vara så svårt att få katten att leka på ett förutsägbart ställe. Förfokussera och vänta på rätt tillfälle.

Å tusan, där gick mitt sista argument för att inte lyckas med detta... Assistent finns tillgängligt i form av en yngre tonåring som gärna leker.

Blixten får bli en gammal icke-TTL-blixt jag har liggande, men det går fint det också. Det tar lite längre tid att ställa in bara.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar