ANNONS
Annons

att fotografera en katt

Produkter
(logga in för att koppla)

Birkestad

Medlem
okej först och främst måste vi göra klart att jag inte kan så mycket om att skriva i forum. så är jag helt ute och cyklar kan väl någon vara snäll och säga till mig.

men det är såhär: vi har en svartvit, fast mest svart, katt som jag är sugen på att fotografera och då också helst efterbehandla bilden så att den blir svartvit. men det är ju roligt om man efteråt kan se att det är katt på bilden och ingen liten svart fläck - hur ska jag göra för att ta en kort på våran katt så att det blir snyggt?

är det någon som har haft eller har samma problem som mig kan ni väl vara så gulliga att nu skriver här så kanske vi kan lösa detta lilla dilemmat.

jag blir lite tveksam att svara eftersom jag inte vet om du menar allvar med frågan?

Att använda en ljus bakgrund skulle ju göra att en mörk katt syns bra?! Vitt eller ljusgrått t ex

Om jag försöker tolka det du skriver så antar jag att du tänker fota mot svart bakgrund och då kan ju ett sätt vara att se till att få lite ljus i pälsen snett bakifrån, tex från ett fönster, reflektor (t ex vitt lakan som inte syns i bilden), lampa eller blixt - då står "modellen" ut från bakgrunden

lycka till!

ah, tack så mycket. jag är ju en riktigt rookie med att fotografera. men jag ska testa att fotografera katten mot en ljusare bakgrund. tack för svaret!

He, he, du har ju en riktigt rolig bild av Alfons x 4 i badet! (Borde ha varit 'Susanna i badet'!)
En grej med djur är att ögonen ofta 'kommer bort'. För att inte behöva smälla av en blixt i stackars Alfons face kan du pröva med infallande ljus - från ett fönster - eller ute (men inte i knallsol, utan någonstans med indirekt ljus.)
Fotografera från Alfons' ögonhöjdsnivå och ställ in skärpan på ögat - och fotografera med så stor bländare som möjligt så att du får en oskarp bakgrund. Skärpa på öga/nos/morrhår och resten oskarpt skapar en porträttbild som säkerligen visar Alfons till sin fördel. (Att få katten att sitta stilla kan ju vara ett problem, men med stor bländare har du ju fördelen att tiden blir kortare.)
Ja, det var ETT förslag - men det finns superkattbilder här på sidan som är gjorda på helt andra sätt och som du kan kolla på och låta dig inspireras av.
Lycka till!

Väcker tråden lite.

Har precis fått en 9 veckor gammal helsvart katt. Väldigt sprallig och ansiktet/ögonen är svåra att se pga katten är så svart.

Vad använder ni för inställningar som fotar svarta katter?

Jag använder en Nikon D40 med 18-55mm objektiv.

Vi har två svarta katter och om Ni tycker att svarta katter är svåra att fota så kan jag bjuda på en svart storpudel. Kan lugnt säga att det är svårt att få fram något annat än en stor svart luddhög. Skall då också säga att hunden är lammklippt och inte på något sätt utställningsklippt

Blixtar i all ära men eftersom vi fotar vår hund rätt mycket vid fjällvandringar så kan jag säga att sånt av viktskäl inte riktigt ligger högst upp på packlistan :)

Pröva använd den inbyggda blixten eller en extern och dra ner blixtkompensationen. Klart du inte ska släpa på onödig packning. och lång sladd blir det... :)

Visst vore det bra med blixt man känns taskigt att dra av en blixt i ansiktet på en kattunge.

Just nu är den bara 9veckor gammal också...

vill man vara fin får man lida pin =)

Men seriöst, en liten upplättningsblixt är nog inte så farligt för kattens ögon, speciellt inte om man slår den från en bit ifrån. De gånger jag fotat Oliver (svart hund) har han inte ens reagerat på blixten.

Det gick hyffsat bra endå med blixt.

Laddar upp en bild på resultatet. Behöver lite tips på vad som kan göras bättre. Bakgrunden är inte direkt ultimat men bortsett från det.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    70.7 KB · Visningar: 975
Först skulle jag rekomendera att få med hela huvet och inte kapa öronen som du har gjort,

sen ta bilden ur en annan vinkel så kattens kropp kommer med på ett bättre sätt än som en svart klump i bilden,

Att fota djur är inte det lättaste det tog mig ett över ett år innan jag började få till mina djurbilder,

Är fortfarande inte helt nöjd med många av mina bilder, men oftast då pga att djuret står/ligger fel,

Hundar är rätt tacksama att fota eftersom man kan placera dem på ett visst sättoch be dem stanna (om det är en lydig hund dvs)

Idag blir bilderna mer åt detta håll
http://lennart.serv.se/album/albums/userpics/10001/smilla_gasping.jpg

http://lennart.serv.se/album/albums/userpics/10001/normal__IGP0152_2.jpg
mot förr

http://lennart.serv.se/album/albums/wpw-20061002/IMG_1251.JPG

http://lennart.serv.se/album/albums/wpw-20061117/Gonzo2.jpg

Jag tycker det är svårt att få den inbyggda blixten att prestera bra i ett sånt här läge eftersom ljuset kommer rakt framifrån. Våga hellre skruva upp ISO några steg och utnyttja det ljus som redan finns, alternativt belys katten mer från sidorna.

Här är ett exempel på en halvsvårt (men vanligt) läge när det gäller hundar & katter; både väldigt svarta och väldigt vita delar av pälsen ska täckas in.

På den här bilden drog jag faktiskt ner kontrasten en aning i de mörkare områdena för att få fram ansiktet. Det blir förvisso lite grådaskigt, men det var nödvändigt för att ansiktet inte bara skulle vara en svart skugga. Kontrasten i de vita områdena ökade jag lite grann.

50 mm, f/1.8, 1/200s och ISO 320 i befintlig inomhusbelysning mitt på dagen.

Bilagor

• dsc_3493 förminskad.jpg
    dsc_3493 förminskad.jpg
    95.4 KB · Visningar: 754
Jag förstår inte varför blixt rekommenderas här och absolut inte den inbyggda.. Kattögon är ofta svårt att få snygga om de möter en blixt och höga isotal/stora bländare funkar ju utmärkt inomhus.

Och till trådstartaren måste jag säga att kattbilderna du har här är jättehärliga. Jag tycker djur gör sig bäst i naturliga miljöer. Plockar man in dem i studion blir det bara ett porträtt i mängden, dina är mer.

För s/v rekommenderar jag att blanda direkt i kanalerna och att bojkotta den standardiserade gråskalekonverteringen i PS under mode.

Bilagor

• 400.jpg
    400.jpg
    73.4 KB · Visningar: 242
Så ska en kattbild se ut! Katter sysslar sällan med att posera, de tänker på nästa lunch, oavsett om det råkar vara ett fönster emellan...

Snyggt, Lotta, och tack för idén! Jag ska genast gå hem och ta en bild på katten därhemma; hon sitter ofta på spaning på det där sättet.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar