Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fota svart

Produkter
(logga in för att koppla)

olii

Medlem
Hej!
Jag har stora problem att fota svart (som fyller hela bilden), men ändå att få med detaljer och liknande.

Jag skulle fota en kompis helt svartklädd, mot en svart vägg. antingen blev ansiktet bra och resten en svart klump, eller så blev ansiktet en vit fläck och det svarta blev grått.

Senast ändrad:
Välkommern till den fotografiska världen!!!
Ingen kamera i världen klarar samma dynamikområde som det mänskliga ögat.
Du får försöka utjämna skillnaderna i de ljusaste och de mörkaste orådena så att de hamnar inom kamerans dynamiska område. Ljusa upp de mörka ytorna med en lampa, blixt, reflexskärm etc och/eller mörka ner de ljusaste ytorna.

ok, tack. vad ska men ha för inställningar på ett ungefär?

Jag föreslår att du "gafflar" tre bilder: en med vad kameran anser vara rätt exponering, en med två stegs underexponering och en två steg över. Gör detta gärna i raw, dvs utan JPEG-komprimering, så har du störst chans att få något vettigt.

Vid datorn kan du sedan manipulera så att du lägger ihop bilderna, om det nu inte räcker med att manipulera en av bilderna genom att ljusa upp det svarta.

Detta är ett svårt motiv!

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar