Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fota landskap och utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

barajagjohanna

Aktiv medlem
Jag jobbar på en reseredaktion i sommar och ska iväg till Öland och Gotland för att skriva – och även fota. Fota är jag van vid, men inte riktigt såna här bilder. Jag är egentligen bara en hobbyfotograf och skulle behöva lite tips. Först och främst så är det en Nikon D80 med ett halvkasst kitobjektiv 18-55 mm f/4.5 jag har + ett fast 35 mm f/1.8. Har en blixt SB-600 till.

T.ex. om det är väldigt ljust och mycket sol, vilka inställningar är bäst? Jag tänker ISO. Är det bäst att ha så lågt ISO som möjligt om man kan, eller hur ska man tänka? Och vid skymning/mörker, vad ger bäst bilder då? Över huvud taget när det är väldigt starkt ljus – hur gör man? Jag tycker att det brukar vara ganska svårt att få bra bilder när solen lyser starkt.

Den externa blixten, är den användbar utomhus utan några andra tillbehör? I vilka lägen kan den vara bra?

Problemet är väl mina objektiv, det förstår jag. Det fasta är jättebra till porträtt och så, men jag vet att jag skulle behöva ett bättre för annan sorts fotografering. Men nu är läget som det är, så lite allmäna tips på utomhus- och landskapsfotografering tas hemskt gärna emot!

Tack!
 
Din 18-55:a fuknar fint för landskap. Nerbländad till f/8-f/11 som man ofta använder vid landskap är det inget fel på den (och den är inte så dålig på full öppning heller).

Starkt solljus ger stora kontraster, vilket är svårt för kameran. Antingen får man utfrätta högdagrar eller igensotade skuggpartier. Att försöka undvika de värsta högkontrastsituationerna är kanske det bästa, men om man ändå måste så kan det vara idé att fota i RAW-format och eventuellt underexponera något för att undvika att högdagrarna fräts ut. Skuggorna kan man sedan lätta upp i datorn, på bekostnad av att det blir lite mer brus.
Man kan även ta flera bilder med olika exponering och lägga ihop i datorn i efterhand.

För foto i skymning/mörker är det stativ som gäller, IMO.

Blixt kan vara bra som upplättning. Man kan ju belysa tex en blomma i skugga med en blixt uppifrån eller från sidan, för att inte himmeln med molnen i bakgrunden ska bli helt vit, eller för porträtt i motljus eller...

ISO-talet ska alltid vara så lågt som möjligt, oavsett situation. Om man inte vill ha bruset som något slags effekt, men det är bättre att lägga till i datorn isf. Högre ISO-tal ger åxå sämre dynamiskt omfång, vilket försvårar högkontrastmotiv ytterligare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.