Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fota i speciella format

Produkter
(logga in för att koppla)

Nidlo

Aktiv medlem
Under den relativt korta tid jag fotat (snart ett år) har jag alltid tagit ett foto, och sedan beskurit den i datorn, på det sätt som passar bilden, utan tanke på speciella format (till exempel: 15 x 20 cm).

Hur ofta komponerar ni redan vid fototillfället, eller beskär i efterhand, i speciella format? Hur vanligt är detta (är det något man bör fokusera på att lära sig)?

Beror antagligen på vad man ska använda fotot till.

Hittade inget sätt att redigera inlägget på...

Jag menar mer format som kvadratiskt, rektangulärt, "16:10", och liknande. Inte som jag skrev "15 x 20 cm" då det är storleken på en bild, inte direkt formatet.

Jag komponerar i princip alltid i sökaren.

Jag har i princip bara tre format som jag använder; stående, liggande och kvadratiskt. Jag komponerar i princip alltid direkt i sökaren, d.v.s. jag bestämmer i fototillfället även då jag vill ha kvadratiskt.

Jag tror att det är bra att försöka göra det. Ju mer medveten man är om vad slutresultatet ska bli vid fototillfället, desto lättare är det att lära sig av sina misstag och bli bättre, eftersom man har något (bilden som man tänkt sig den) att jämföra med slutresultatet.

På samma sätt bestämmer jag i fototillfället om en bild ska SV-konverteras eller behållas i färg. Det händer iofs att jag ändrar mig efter att ha testat båda resultatet (det händer även med beskäring), men målet är alltid att ha en klar bild av slutresultatet innan jag trycker ner avtryckaren.

Men i slutänden är det en smaksak. Det är tyvärr inte så enkelt som att det finns ett rätt och ett fel sätt att göra saker och ting på.

När jag beskär i datorn i efterhand håller jag mig oftast till ursprungsformatet, dvs 3:2, antingen stående eller ligggande.

Tämligen ofta använder jag mig även av kvadratiskt format.

Ibland, när ett motiv passar i "widescreen", beskär jag till 16:9.

Det är ganska sällan jag använder ett helt "fritt" format men det händer, speciellt om bilden innehåller något jag vill skära bort men samtidigt något annat som måste vara med och det inte "passar" i ett förutbestämt format.

Sedan händer det att jag beskär om en bild för att den skall passa t ex på en utskrift i A4 eller på en utskrift för en viss fotoram etc.

Mitt primära slutmål med mina bilder är dock mitt fotoalbum på min hemsida. Då är det bra om inte förhållandena är alltför vildvuxna utan att man håller sig till några få olika varianter.

Mvh
Anders

Kör helt och hållet som Oscar Mannbro beskrev ovan. Liggande, stående eller i undantag kvadratiskt format. För dom stående/liggande är det uteslutande proportionerna 24x36/36x24.

Det finns dock undantag också. Ibland är man så egenkär så man faktiskt gör en bild till skrivbordsbakgrund i datorn, då beskär jag exakt efter skärmens format. Andra tillfället jag tillämpar undantag är vid panorama bilder, har inte hittat något idealläge där och någon "standard" verkar inte finnas... men jag skall försöka att få en gemensam storlek även där...

Som slutord kan jag bara säga att jag tycker att du kan göra hur du vill, men personligen skulle jag inte beskära en bild helt godtyckligt utan försök hålla dig till vissa format, om det sedan är 23x37 eller inte kvittar, men håller du dig till standard formaten tror jag du vinner på det i längden i andra tillämpningar.

Tack för bra svar!

På slutet har jag mest fotat i projektform, det vill säga en serie bilder för ett och samma mål, då det är på detta sätt lättare att få fram ett större budskap och man håller intresset för foto uppe. Jag tror också det är mer nyttigt. Det är passande att lära sig komponera i speciella format i projekt. Om man sedan ska jobba med foto är det nog också bra att kunna detta.

Men ni pratar om "ursprungsformat". Är det alltså formatet som är direkt i sökaren? Har alla kameror samma format?
Antar att om man fotar för t ex en tidning kanske dom vill ha i A4 för att täcka en sida eller liknande. Men vilka format "bör" man kunna fota i?

Detta är ett bra mål för mitt nästa projekt...

Men ni pratar om "ursprungsformat". Är det alltså formatet som är direkt i sökaren? Har alla kameror samma format?
Antar att om man fotar för t ex en tidning kanske dom vill ha i A4 för att täcka en sida eller liknande. Men vilka format "bör" man kunna fota i?

De flesta systemkameror har 3:2 och de flesta kompakter 4:3.

Om du fotar med en kompakt så är det ju inget som direkt hindrar dig att beskära i 3:2 (och tvärtom). Ibland, t ex när jag varit på semesterresa och kommer hem med bilder från flera kameror, beskär jag mina kompaktbilder till 3:2 för att få ett enhetligt utseende i mitt web album.

Om du skall leverera till en tidning så kan du ju alltid prata med den som gör layouten, de kanske föredrar att beskära själva till lämpligt format.

Mvh
Anders

När jag tänker efter så har ju faktiskt min kompaktare 4:3 (t ex "4000 x 3000 px"). Nej, det hindrar ju mig inte från att beskära i 3:2.

Har hört på en foto-podcast, "thoughts on photography" (http://www.thoughtsonphotography.com/index.php?post_id=325674), att det finns speciella sökarkit att köpa för vissa av Canons (säkert för andra märken också) systemkameror. I dessa sökare, som man byter ut orginalsökaren mot, finns det tunna linjer för olika format, som t ex kvadratiskt. Är nog något att ha!

Men vilka format "bör" man kunna fota i?
Det finns inget sådant format.

Däremot vinner de flesta bilder på att beskäras rätt.

Själv gillar jag kvadratiskt.

Dia beskärs i sökaren.
Annars har jag lärt mig att alltid ta med ngt mer än man tänkt sig. Det är mycket svårare att lägga till ngt som inte finns än att ta bort det överflödiga.

Nej, det är väl sant att det inte finns något format man absolut bör kunna fota i.

Har själv också, som du skriver, märkt att det ibland är bra att ta med lite för mycket. Är ett bra sätt om man är osäker på att man får med allt.
Sedan tycker jag också det är bra att lära sig att göra bilden så färdig som möjligt vid själva fototillfället. Är också en rolig utmaning :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar