Annons

Att fota elitseriehockey.

Produkter
(logga in för att koppla)

Wande

Avslutat medlemskap
Hallå,

Var på hockey igår för att bevittna Luleå smörja upp Linköping. Jag iaktog fotograferna stundtals och började fundera över det här med att fotografera på elitseriehockey. Vad krävs egentligen? Måste man ha presskort? Kan man ordna tillstånd? Vissa står vid sargen och vissa uppe i läktargångarna. Är det en smaksak/utrustningsfråga eller är det bara de riktigt lyckligt lottade fotograferna som får stå där nere?

Hade varit enormt kul att få testa den dagen man har råd med ett riktigt ljusstarkt tele.

Måste finnas en drös med hockeyfotografer här som kan berätta.

/Wande
 
Krav för att fota ES-hockey

Det finns i Hockeyligans pressmanual två grundkrav för att få ackreditering till presläktare/fotoplatser.

1. Pressleg.
2. Uppdragsgivare.

När det gäller pressleg så är det egentligen en enda soppa. (En helt annan diskussion egentligen).

För den som gör inhopp på lokaltidningar eller liknande, men inte når upp till kraven från SJF eller BLF så kan jag rekommendera att ni kollar in det här:
https://www2.sif.se/templates/Page1____10362.aspx

När det gäller uppdragsgivare så kan ni ju börja med att kontakta mindre lokaltidningar som har anknytning till matcherna och se om de är intresserade av bilder från matcherna.

Lycka till.

/D.
 
ANG att fota Luleå Hockey så kán jag flicka in ltei eftersom jag vart i kontakt med press ansvarig där.

Dom är rätt hårda på grund av att dom har få fotoplatser, för att få acreditering krävs att du har en köpare av bilderna/jobbar åt tidning.

det är egentligen det kravet som är det gällande från deras sida som jag förstod det.. lyckades själv näsla mig in på 2 träningsmatcher på försesongen, men det endast på grund av att dom hade så få fotografer som kom på dessa obetydliga försesongsmatcher.

Det räcker inte med att man ahr en hemsida elelr likande att lägga upp bilderna på, eller att man hoppas kunna sälja bilderna.

Platser att stå på, de finns 2 platser i vardera trappuppgång på ena långsidan, sedan ahr du platser max 4 hellst 3 mellan spelarbåsen. och sedan ryms nån vid rundeln där på ena sidan av rink kanten där plexit börjar och spelarna går in på isen.

mer än så är det inte. sedan väljer man själv vart man föredrar att stå..
 
sikis skrev:
ANG att fota Luleå Hockey så kán jag flicka in ltei eftersom jag vart i kontakt med press ansvarig där.

Dom är rätt hårda på grund av att dom har få fotoplatser, för att få acreditering krävs att du har en köpare av bilderna/jobbar åt tidning.

det är egentligen det kravet som är det gällande från deras sida som jag förstod det.. lyckades själv näsla mig in på 2 träningsmatcher på försesongen, men det endast på grund av att dom hade så få fotografer som kom på dessa obetydliga försesongsmatcher.

Det räcker inte med att man ahr en hemsida elelr likande att lägga upp bilderna på, eller att man hoppas kunna sälja bilderna.

Platser att stå på, de finns 2 platser i vardera trappuppgång på ena långsidan, sedan ahr du platser max 4 hellst 3 mellan spelarbåsen. och sedan ryms nån vid rundeln där på ena sidan av rink kanten där plexit börjar och spelarna går in på isen.

mer än så är det inte. sedan väljer man själv vart man föredrar att stå..

Okej, kan man ju förstå.

Men vet du vad som gäller under J20-matcherna? Då tycker man det borde finnas platser över.
 
Re: Krav för att fota ES-hockey

danielsfrilansfoto skrev:
När det gäller pressleg så är det egentligen en enda soppa. (En helt annan diskussion egentligen).

För den som gör inhopp på lokaltidningar eller liknande, men inte når upp till kraven från SJF eller BLF så kan jag rekommendera att ni kollar in det här:
https://www2.sif.se/templates/Page1____10362.aspx

När det gäller uppdragsgivare så kan ni ju börja med att kontakta mindre lokaltidningar som har anknytning till matcherna och se om de är intresserade av bilder från matcherna.

Sidan du hänvisar till har inte uppdaterats sen december 2006.

Lokala tidningen heter GP, men man kanske skulle skicka iväg en förfrågan om de söker fotografer...

Jag har själv endast fotograferat på en massa juniormatcher och en allsvensk match. Hockey är hur kul som helst att plåta. Någon som har några tips på hur man kan få in foten i branchen?
 
Wande skrev:
Okej, kan man ju förstå.

Men vet du vad som gäller under J20-matcherna? Då tycker man det borde finnas platser över.

Kan garantera dig att det nästintill aldrig är några fotografer på Luleås J20-matcher i varje fall. Undantaget kan vara om de kommer spela några slutspelsmatcher framöver eller så, men vanligtvis är det nog inga problem alls.

Kan vara sjysst att prata med klubben före en match om du vill fota för säkerhets skull, men jag tvivlar på att det är några problem att komma dit och fota ändå. Har själv fotat en träningsmatch med Luleås J20 utan att ha pratat med någon och det var ingen som sa något då.
 
Jedda skrev:
Kan garantera dig att det nästintill aldrig är några fotografer på Luleås J20-matcher i varje fall. Undantaget kan vara om de kommer spela några slutspelsmatcher framöver eller så, men vanligtvis är det nog inga problem alls.

Kan vara sjysst att prata med klubben före en match om du vill fota för säkerhets skull, men jag tvivlar på att det är några problem att komma dit och fota ändå. Har själv fotat en träningsmatch med Luleås J20 utan att ha pratat med någon och det var ingen som sa något då.

Okej, tack! Känns som att J20-matcherna kan vara bra att lära upp sig på. Det spelas i samma arena (samma ljusförhållanden) som elitseriematcherna, mindre publik, mindre fotografer att trängas med o.s.v.

Men tyvärr måste jag nog vänta till nästa säsong. Sitter med ett Pentax/Samsung system just nu och dom är väl inte direkt kända för att spotta ut ljusstarka telen på löpande band. Så förhoppningsvis har vi Pentaxare fått ett ljusstarkt tele till nästa höst.

Någon här som har fotat i Coop Arena? Hur är ljusförhållandena där? Måste ni pressa upp ISO i taket för att få slutartider som duger för hockey?

- Wande
 
Wande skrev:
Någon här som har fotat i Coop Arena? Hur är ljusförhållandena där? Måste ni pressa upp ISO i taket för att få slutartider som duger för hockey?

- Wande

Av de ställena jag hunnit med att fota i runtom i Norrbotten så är det överlägset bästa ljusförhållandena där. Fick nog nästan bättre resultat där med ett inte alltför ljusstarkt objektiv än vad jag får i andra hallar med ljusstarka objektiv, så ljuset i arenan behöver du nog inte oroa dig för.
 
Jedda skrev:
Av de ställena jag hunnit med att fota i runtom i Norrbotten så är det överlägset bästa ljusförhållandena där. Fick nog nästan bättre resultat där med ett inte alltför ljusstarkt objektiv än vad jag får i andra hallar med ljusstarka objektiv, så ljuset i arenan behöver du nog inte oroa dig för.

Okej, det låter ju bra. Vad menar du med "ett inte alltför ljusstarkt objektiv"? Pratar vi f/4 då eller? Har listat ut att 70-200mm f/2,8 är populära hockeygluggar.
 
Wande skrev:
Okej, det låter ju bra. Vad menar du med "ett inte alltför ljusstarkt objektiv"? Pratar vi f/4 då eller? Har listat ut att 70-200mm f/2,8 är populära hockeygluggar.

75-300/4-5,6 t ex som jag annars mest har för utomhussport, men det gick som sagt ändå ganska bra med det där inne. Elitseriearenorna har ju dessutom krav på sig att ha ett visst ljus pga tv-sändningarna.
 
Jedda skrev:
75-300/4-5,6 t ex som jag annars mest har för utomhussport, men det gick som sagt ändå ganska bra med det där inne. Elitseriearenorna har ju dessutom krav på sig att ha ett visst ljus pga tv-sändningarna.

Tack för snabba svar!

Kikade in på din hemsida. Du hade massa fina bilder! Vad har du använt för optik när du skjutit hockey i Boden?
 
Sök ackreditering och berätta vilka du ska jobba för.
Skriv eller säg att du inte har presskort. Raka kort är de bästa.
Är nog inga problem.

Lycka till!
 
Är ganska säker på att Olle har kläm på det här med ackrediteringar så här 3 år efter frågan ställdes. ;-)
 
Intressant tråd. Ni som fotat hockey, gärna på lite högre nivå...hur ställer sig klubbarna till att amatörfotografer kommer till träningar, juniormatcher osv för att lära sig mer?
 
Intressant tråd. Ni som fotat hockey, gärna på lite högre nivå...hur ställer sig klubbarna till att amatörfotografer kommer till träningar, juniormatcher osv för att lära sig mer?

Jag har fotat några matcher när Djurgårdens juniorer spelat. Jag stod där och frös med min D300 + 70-200, inte var det någon som brydde sig om mig : ) Lite ruggigt bara med ett par tre skott som passerad
obehagligt nära. Bilderna blev riktigt bra (hockey är annars inte min grej).

Sen kan väl tilläggas att jag gjorde detta för en av spelarna + föräldrar - klubben hade jag dock inte kontaktat.

/Roger
 
Intressant tråd. Ni som fotat hockey, gärna på lite högre nivå...hur ställer sig klubbarna till att amatörfotografer kommer till träningar, juniormatcher osv för att lära sig mer?

I Kinnarps Arena är det fritt fram på HVs juniormatcher. Det är ett mycket bra sätt att träna på, synnerligen som det är ganska hög nivå på de bästa juniorlagen och ofta högt tempo!

Mvh
Stefan
 
I Kinnarps Arena är det fritt fram på HVs juniormatcher. Det är ett mycket bra sätt att träna på, synnerligen som det är ganska hög nivå på de bästa juniorlagen och ofta högt tempo!

Mvh
Stefan

Ja det låter ju som ett bra sätt att träna på. Har hört med "min" elitserieklubb men inte fått nåt svar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.