Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att filma med systemkamera och superzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

PierreS

Aktiv medlem
Jag har en 7d m2 och funderar på att börja filma med den. Då jag har kommit fram till att ett stort zoomomfång kan vara behändigt så funderar jag på Sigmas 18-300 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si18300ca .

Vad stillbildstagning anbelangar så är jag skeptisk till superzoomar och deras bildkvalitet. Jag tror däremot att deras bildkvalitet kan vara fullt tillräcklig vid filmning.

Är det någon som har åsikter om detta? Är det någon som filmar mycket med sin systemkamera och som har erfarenheter att dela med sig av?

Filmar med zoom

Filmar med Nikon D800 och D600. Använder oftast 28-300/3,5-5,6. Har inte kunnat se någon skillnad av betydelse jämfört med 70-200/2,8 vad gäller teknisk bildkvalitet. Givetvis viss skillnad på skärpedjup.

Nu vet jag inte hur Sigmas 18-300 är för filmning, men det är fler saker som jag tycker spelar in på hur bra en zoom är vid/för filmning.

Hade tidigare en Canon 28-135/3.5-5.6 IS och den hade fler svagheter för filmning:
1. Motljusegenskaperna var inte dom bästa
2. När man zoomade "hackade" zoomen, blev alltså ryckig in/ut-zoomning. Spelar ju lite roll för stillbilder, men vid filmning blev det riktigt dåligt om man zoomade
3. Bildstabiliseringen försökte hålla kvar bilden så långt det gick vid tex panorering, när det inte gick längre hoppade bilden till för att återigen försöka stabilisera
4. Om man använder hjälpmedel för att sköta fokus med ratt ("kugghjul" mot objektiv) hjälper det naturligtvis om kugghjulen kan haka i fokusringen
5. Vinjettering och annat påverkar även filmning (och kräver mer jobb för att bli av med)

Tex Canon 24-105/4L IS var bra mycket bättre att filma med. Mjuk zoomning och bättre bildstabilisering för filmning.

Sen finns ju även nya Canon-objektiv som är mer anpassade för filmning med autofokus.

Tack för era inlägg. Jag har ett Sigma 17-70 med OS och det tycker jag funkar hyfsat. Autofokusen på detta är lite trögt men funkar av någon anledning bra när man filmar. Bildstabilisatorn verkar inte heller ställa till problem. Problemet är snarast det lilla zoomomfånget.

Beroende på vad man filmar och hur man filmar ger längre brännvidder dessvärre tydligare jello/rolling shutter effekt.

Ett objektiv är inte mer skarpt för HD än för stillbilder. Om det är soft för stillbilder kommer det bli soft för film även om det naturligtvis påverkar filmen lite mindre än stillbilder. Framförallt eftersom man på en stillbild kan studera betydligt noggrannare än på film i de flesta avseenden.

På billigare objektiv är min erfarenhet att t.ex 300mm tenderar att vara mindre skarpt än kanske 290mm.. Så, att inte dra den i botten kan kanske hjälpa.

Det får du testa dig fram vad ditt objektiv har för begränsningar.

// A

Att filma med zoomobjektiv överhuvudtaget är lite B.
Men vad skall man göra... Har ju mest bara zoomar. Hade jag kunnat så hade det endast varit fast optik.

Vilket tror ni mest på

De här två funderar jag på. Sigma brukar vara ok. Tamron har jag aldrig ägt.

Sigma 18-300/3,5-6,3 DC Macro OS HSM Contemporary eller Tamron AF 16-300/3,5-6,3 Di II VC PZD..

Vad tycker folket här?

Att superzoomar är såpass fyllda med kompromisser att de är ointressanta för mig.
Allt under bländare 4 känns som natta i sökaren.
Men det är MIN synpunkt och det var ju den du frågade efter.

Zoom som rörelse när man filmar är ngt man skall vara restriktiv med. Oftast är det mest tröttsamt för tittare. För att inte tala om skakningar. Skakning med 200-300mm blir än värre.

Det har du nog rätt i, men det går fortare att byta brännvidd mellan tagningarna med en zoom än med flera olika objektiv med fast brännvidd.

Jag har 2,8 zoomar. Men jag byter aldrig objektiv under filmning av tex konsert. Men jag har 2 kameror o klipper sedan bort all zoom o skak. Oftast tar den ena hela scenen hela tiden o den andra styr jag själv o tar mer närbilder.

De jag föreslog har ju bildstabilisering båda två. Dessutom hade jag tänkt filma olika naturscenarior utomhus. Därför var jag intresserad av det stora zoomomfånget. Dock vet jag inte om bildstabilisatorerna på kameraobjektiv fungerar bra vid filmning. Där kanske någon kan upplysa mig.

All bildstabilisering är bra för video. Ett bra Stativ är den bästa. Min upplevelse är att Videokamerors bildstabilisering är bättre än dslr för filmning.
att fånga vilda djur på film kräver otroligt mycket kunskap. Ännu mer tålamod. O lite tur.
Om jag har förstått rätt så rör sig djur som mest i gryningen o skymningen. Precis när man behöver Ljusstyrka som mest.
Men pengar är pengar..

Tackar för att ni svarade :). Jag tar gärna emot flera åsikter om att filma med superzoom och vilka som är mest ok osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar