ANNONS
Annons

Att få modellen avslappnad - psykologi och pedagogik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caspary

Aktiv medlem
Detta med människors beteende är mycket svårt, som bäst läres i praktik och möten.

Hur gör man för att få modellen (brudgummen eller vad som) att se avslappnad u? Det bästa är naturligtvis att modellen verkligen ÄR avslappnad, men detta är inte alltid möjligt.
Jag är övertygad om att många sitter inne med kunskap och idéer om hur detta skall genomföras.

Nåväl, låt oss börja - hur gör du så att människor bliva mänskliga?

prata

jag pratar m modellen/tjejen/killen först
gärna ett par timmar så att man lär känna personen först.
det är först då jag kan ta vettiga bilder som man kan bli nöjd med.
musik i bakgrunden om man är i studion.
pauser m lite skitsnack emellan gärna
träffas gärna personerna någon gång innan det verkligen gäller...bröllopet, portfoliobilderna osv.

sen hjälper det med en easygoing och lugn personlighet... ;)
hoppas att det gav något!!
mvh Marcus

Ja, vi kan slå fast att samtalet och den relationen som därigenom uppstår mellan fotograf och modell är grunden för ett naturligt och mänskligt foto. När grunden väl är lagt, återstår att klara de enskilda situationerna. Ex. Man har pratat med varandra länge och ofta, men under själva fotograferingen (låt säga på en liten holme) stelnar modellen till trots samtalet. Vad gör man då?

fortsätter knäppa bilder...
det är ju liksom inte så att man kan räkna med att alla bilder blir bra ju...
blir det fullständigt "hjärnsläpp" så får man väl ta en kaffe/rök/skitsnacks paus och fortsätta sen.....

mvh Marcus

inget svar på den egentliga frågan men en sak som är bra, kan jag tänka mig, är att vara uppmärksam och med även när modellen inte är det. alltså först säger man hur han/hon ska stå osv och sedan precis efter man har knäppt fotot så knäpper man ett till när personen äntligen andas ut. vara uppmärksam i pauserna med andra ord. eller ja, pausen. när man väl gjort det en gång så lär väl modellen vara spänd även i pauserna.-)

Trötta ut modellen genom att ta MASSOR av bilder.
Till slut orkar modellen inte hålla sin tillgjorda/spända min längre utan slappnar av.

Det är då de bästa bilderna blir till.

Om du har begränsad budget kan du börja med att knäppa en stund med en kamera utan film i. (Men visa för allt i världen inte det för modellen.)

Bryggarn skrev:
Trötta ut modellen genom att ta MASSOR av bilder.
Till slut orkar modellen inte hålla sin tillgjorda/spända min längre utan slappnar av.

Det är då de bästa bilderna blir till.

Om du har begränsad budget kan du börja med att knäppa en stund med en kamera utan film i. (Men visa för allt i världen inte det för modellen.)

Det är inte dumt de du säger, jag brukar skjuta massor av bilder, man ser helt klart ett "fall" på modellens spändhet, helt klart!!

/Adam
www.modellbilder.com

Irving Penn lär ha sagt något i stil med: Hur skall jag kunna lära känna en modell på några timmar eller dagar? Jag har varit gift med samma kvinna i 40 år och jag känner henne inte ännu.

Leif Engdahl skrev:
Irving Penn lär ha sagt något i stil med: Hur skall jag kunna lära känna en modell på några timmar eller dagar? Jag har varit gift med samma kvinna i 40 år och jag känner henne inte ännu.

Men han tog bra bilder på Lisa...

Mitt tips är att förklara vad du gör som fotograf, varför skall de stå sådär, varför använder du blixt, varför tar du bilder när modellen rättar till håret.
Jag brukar ibland byta plats med modellen.

Prata, smickra, titta upp från kameran ibland och nicka sådär nöjt.

Det gäller att sprida en stämning av att allt är toppen, vad fina bilder vi skall ta. Stå inte och mumla i kameran att ”5,6, szx0} också...800><pressa, mummel”.

Osäker modell beror ofta på att de inte riktigt vet vad som förväntas av dem. Och de är osäkra på om de gör rätt när fotografen bara stirrar in i kameran.

Det finns ett litet trick man kan använda ibland.

Be modellen titta ner och sedan lyfta huvudet sakta.

Det knepiga som kan uppstå är om blicken kommer före ansiktet, de ska komma samtidigt. Modellen ska inte titta framåt under tiden den lyfter på huvudet samtidigt som man vill att blicken till slut skall hamna i kameran.

Jag har använt det ett par ggr när jag vill bryta modellens mönster. När de tittar ner så slappnar de av, för de vet att jag inte kommer knäppa. Tanken är att modellen skall vara mer avslappnad när den tittar upp igen.

/Erik

Efter att ha träffat modellen innan själva fotograferingen brukar jag titta på hur de rör sig, sitter osv för att få en uppfattning vad jag har att jobba med.

Jag brukar be modellen att ställa/sätta sig som de alltid gör. Be modellen att inte "göra" något speciellt utan vara som vanligt.

På detta sätt känner sig modellen trygg och efter ett par olika försök kan du som fotograf be modellen att lyfta armen, vinkla huvudet osv.

Ett bra tips är också att modellen får "känna" på kameran och utrustningen för att inte bli rädda (många är faktiskt det...) för utrustningen. Jag har tom bett modellen ta bilder på mig där jag ställer mig i de ställningar jag vill modellen skall stå/sitta ...

Jag kan oclså hålla med om att ofta blir de bilder jag tar sist under en session mest intressanta och personliga. Tex på min fru senast tog jag 60 bilder och sist på minneskortet hade jag en bild som var mest intressant. Här säger hon STOPP!! :)

Lycka till!
/Patrik - (Fortfarande nybörjare...)

Bilagor

• angliten.jpg
    angliten.jpg
    40.3 KB · Visningar: 440
Det är alltså själva exponeringsögonblicket som modellen fruktar? Liknar rädslan trots att man vet att det är en skenavrättning.

Det är det ju

du tar ju deras personlighet/ansikte och "skjuter" ned det på negativet/minneskortet ;)
vem skulle inte bli lite rädd för en stor jäkla lins i ansiktet från 2 meters håll eller något.
Eos1n 24-70 2,8 m gigantiskt motljusskydd ;)
plåta mycket
pausa gärna
snacka m modellen
lyft huvudet från kameran
träning ger färdighet
nästa gång du plåtar samma person blir det garanterat bättre
...

Jag vill slå ett lite slag för "ljusschakt kamrorna" (typ Hasselblad). Jag växlar ofta mellan min systemkamera och Hasselbladaren och jag upplever oftast en bättre kontakt med modellen på Hasselbladarbilderna.
Det viktiga då är att man håller ett öga på att modellen inte hela tiden stirrar fotografen i ögonen utan tittar in i kameran ibland.

Nuförtiden är det väll svårt, men förr fanns ljusschakt som tillbehör till flera Nikon och Canon modeller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar