Annons

Att driva fotogalleri?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dejan2

Medlem
Hej, jag är nyfiken på "nya galna" förslag om hur man kan driva fotogalleri. Och om någon av fotograferna på fotosidan är intresserad av att ta del i "opening exhibition"?
 
Skånes Norrland är väl Osby-trakten i Göinge så då måste väl J-köping ligga kring Nordpolen väl.........
 
Graal skrev:

<<...då måste väl J-köping ligga kring Nordpolen väl......... >>

Nej, det måste vara en bit kvar för här i Söderhamn (25 mil norr om Stockholm) där Galleri Mazarin finns har vi en liten bit kvar.

Galleri Mazarin drivs av Kulturföreningen Fotografiska Galleriets vänner och är ett ickekommersiellt galleri som startade 1983 som förmodligen Norrlands första fotogalleri.

Vi är alltså inte inriktade på försäljning utan bara på utställning, men jag antar att ursprungsfrågan i tråden gällde ett kommersiellt galleri.
 
Graal skrev:
Skånes Norrland är väl Osby-trakten i Göinge så då måste väl J-köping ligga kring Nordpolen väl.........

Hmm, om Jönköping ligger vid nordpolen. Var sitter jag nu då?? ;-)

//Glenn, Luleå (yttre stratosfären någonstans)
 
Ta de lungt Dejan dom har inte förstått att Jönköping ligger mitt i. Stockholm hör till ´norrland, tror att det gick till så att do kolla på 1300 talet hur lång norrut dom kom. Dom kom till Mälaren sen fick dom frostskador och kom aldrig därifrån.

Vad beträffar de sydlige så bär dom fortfarande med sig den tron att de är danskar så det är dansk geografi de hänvisar till. Sedan Skåne var dansk har inget utvecklats.

Fy vad det var gött att kasta skit och vara elak.
Hoppas ni är det Pinst förebådar -hänrykta

Jan
 
Det har väl spårat ut lite.Dejan frågade om att starta ett fotogalleri och inte om Jönköping låg här eller där.Jag bor 3 mil söder om Gränna 5 mil från Jönköping.Är med i bla Huskvarna fotoklubb.Jag tycker idén är bra och skulle vilja diskutera idén mer.
MFH Kenneth
 
En idé angående att starta ett galleri.

Om vi här på Fotosidan är ett gäng på låt oss säga 25 - 50 personer som är intresserade. Kunde vi bilda ett bolag där var och en satsar ca två till fyratusen kronor i aktiekapital beroende på antal.Dessutom satsar var och en ett antal arbetstimmar var för att dra igång det hela. Eventullt behöver var och en även ställa upp med ett litet lån till bolaget. Vitsen med detta upplägg är att eftersom alla gör en arbetsinsats blir det inga lönekostnader.

Om det sedan skall vara en fast lokal eller ambulerande utställning som hyr in sig på olika ställen eller en kombination får vi komma fram till på nåt vis. Jag har en del ideér och ni andra har säkert massor. Den fysiska placeringen bör ju vara där det finns en bra möjlighet till publik. Vid ett turiststråk kanske? En storstad?

Skulle vara kul om både amatörer och proffs kunde samlas under samma tak.

Vad tycker ni? Något att klura vidare på?
 
arnnil skrev:
En idé angående att starta ett galleri.

Jag har en del ideér och ni andra har säkert massor. Den fysiska placeringen bör ju vara där det finns en bra möjlighet till publik. Vid ett turiststråk kanske? En storstad?

Ojojoj.. att vara sådär många personer som inte känner varandra och startar ett bolag låter lite farligt. Då måste man verkligen se till att diskutera fram vilka regler som gäller för i ett sådant bolag med så många delägare blir det alldeles för lätt tvister. Du sade själv att DU har många idéer och att andra troligtvis har andra sådana. För att det inte ska blir ett tråkigt projekt med missnöjda delägare måste ju alla vara på samma nivå och ha samma visioner från början.

Därav dina initiala frågor iofs men det lät som att du tog lite för lätt på hela prohektet :)
 
Tanken är att det skall skötas på normalt sätt med VD och ledningsgrupp.

Vi måste hitta former för hur allt ska fungera naturligtvis. Det gäller att ta tillvara kreativiteten hos alla, men detta finns det beprövade tekniker för att hantera.

Jag är helt övertygad om att det ska gå att få till, naturligtvis under förutsättning att alla som är med har viljan att lyckas.
 
Med ett antal års erfarenhet av olika företag som startats i bästa syfte av kollegor och kompisar så är det ett faktum att vi är olika. Trots vilja att vara flexibla och förstående så blir det gärna gnissel.

Ett galleris placering:
Beroende på omkostnadsläge så är galleri ingen lysande affärside. Det är bättre att ha ett läge lite "off" med små omkostnader för att minimera insatserna och årsavgifter. De intresserade hittar dit om det är bra grjor som marknadsförs.

Glöm allt med VD under de första åren det är idellt arbete som gäller.

Jan
 
Som jag förstod trådskaparen ville han själv starta galleri och undrade om några fotosidesmedlemmar kunde tänka sig att delta på öppningsutställningen? Men jag kanske förstod fel?
 
Dejan2 skrev:
Hej, jag är nyfiken på "nya galna" förslag om hur man kan driva fotogalleri. Och om någon av fotograferna på fotosidan är intresserad av att ta del i "opening exhibition"?

Som svar på din fråga efter lit utvikningar så tycker jag att du skall starta ett galleri om du har förutsättningar. Min kommentar är att se det som en del av din hobby för det kommer troligtvis inte att vara en bra affär. Hur kan jag veta eller påstå det? Jo jag har ett galleri själv och tycker det är roligt och kul men det är ingen bra affärside utan jag ser det som en del av min hobby.

Jag är med på en utställning om du startar ditt galleri. Du är välkommen på ett studiebesök till mig ocm du har tid och lust. Ta gärna med några kompisar.

Ring gärna först du httar mig i katalogen eller titta på www.stalfors.fotosidan.se


Jan Stalfors
 
Nya gallerier är nog inte så lätt att driva. Men med stöd av vänföreningar och mycket idéellt arbete kan det säkert gå. Att driva det som någon slags intresseförening kan också fungera där man delar på hyran och arbetet. Men även detta är svårt. I Växjö fanns förut Galleri de 20 bestående av konsthantverkare av olika slag. Det fanns på en av Växjös affärsgator (dock inte huvudgatan) och låg väl exponerat. De drev butik och Galleri i Växjö men de har nu slutat. Tror inte det gick så bra. Omkostnaderna var säkert för höga. Fotogalleri skulle säkert bli ännu svårare. Skulle dock kunna tänka mig att man kan hyra någon lokal under sommarsässongen på lämplig plats och visa sina bilder där under sommarmånaderna juni-augusti om några "hobby"fotografer slår sig ihop och delar på arbete/hyra.

I en avkrok här i glasriket finns Bergdala Konstgalleri som är privatägt men stöds av vänförening. Tror det har ganska hög status i konstkretsar eftersom det är den nu avlidne Rune Nilssons bostad och ateljé som gjorts om. Öppettiderna är ganska begränsade men de som är intresserade hittar dit ändå. Det drivs nog mest som hobbyverksamhet av ägarna som jag tror har andra jobb vid sidan om. Man måste nog ha någon känd person eller något annat som väcker uppmärksamhet hos de man riktar sig till (konst-fotointresserade köpare/besökare) om man ska kunna få sådan här verksamhet att bli kontinuerlig. Annars är det nog lätt att det faller i ett tidigt skede.
 
Dejan skrev;"Hej, jag är nyfiken på "nya galna" förslag om hur man kan driva fotogalleri"

Mitt inlägg om en idé var ett förslag till frågeställaren om ett "galet förslag" vilket efterlystes enligt min tolkning.

Den idé jag delar med mig av är helt seriös och naturligtvis inte tänkt som någonting annat än ren hobbyverksamhet, åtminstone initialt. Och observera att inga lönekostnader eller så skall finnas utan allt bygger på insatser från alla medverkande.
 
Ett alternativ till vanligt galleri kan ju vara att du erbjuder konst / fotografier till uthyrning. Många lunchrestauranger i området där jag jobbar har konst utställt som man kan köpa. Lite "win-win" iom att de får något att ha på väggarna och konstnären / fotografen kan hitta ny publik.
 
Re: Re: Att driva fotogalleri?

jansta skrev:
Som svar på din fråga efter lit utvikningar så tycker jag att du skall starta ett galleri om du har förutsättningar. Min kommentar är att se det som en del av din hobby för det kommer troligtvis inte att vara en bra affär. Hur kan jag veta eller påstå det? Jo jag har ett galleri själv och tycker det är roligt och kul men det är ingen bra affärside utan jag ser det som en del av min hobby.

Jag är med på en utställning om du startar ditt galleri. Du är välkommen på ett studiebesök till mig ocm du har tid och lust. Ta gärna med några kompisar.

Ring gärna först du httar mig i katalogen eller titta på www.stalfors.fotosidan.se


Jan Stalfors
Tack för ditt svar, jag vill mycket gärna komma på studiebesök. Tack för imbjudan.
 
Hast skrev:
Ett alternativ till vanligt galleri kan ju vara att du erbjuder konst / fotografier till uthyrning. Många lunchrestauranger i området där jag jobbar har konst utställt som man kan köpa. Lite "win-win" iom att de får något att ha på väggarna och konstnären / fotografen kan hitta ny publik.

Jag tycker att det är en bra idé, men att hitta någon som vill hyra foton är lika svårt som att hitta någon som vill köpa. Är det inte så?
 
arnnil skrev:
En idé angående att starta ett galleri.

Om vi här på Fotosidan är ett gäng på låt oss säga 25 - 50 personer som är intresserade. Kunde vi bilda ett bolag där var och en satsar ca två till fyratusen kronor i aktiekapital beroende på antal.Dessutom satsar var och en ett antal arbetstimmar var för att dra igång det hela. Eventullt behöver var och en även ställa upp med ett litet lån till bolaget. Vitsen med detta upplägg är att eftersom alla gör en arbetsinsats blir det inga lönekostnader.

Om det sedan skall vara en fast lokal eller ambulerande utställning som hyr in sig på olika ställen eller en kombination får vi komma fram till på nåt vis. Jag har en del ideér och ni andra har säkert massor. Den fysiska placeringen bör ju vara där det finns en bra möjlighet till publik. Vid ett turiststråk kanske? En storstad?

Skulle vara kul om både amatörer och proffs kunde samlas under samma tak.

Vad tycker ni? Något att klura vidare på?

Jag håller med Joel Höglund om att 50 personer betyder minst lika många idéer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.