Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att byta system, och hur mycket förlorar man isåfall på det?

Produkter
(logga in för att koppla)

BobDylan

Aktiv medlem
Sitter i kniviga funderingar hur jag ska göra. Att jag ska byta kamera snart är jag klar över men funderar även på att byta system. Finns tråkigt lite begagnat till Pentax, och deras nya objektiv drar ut på tiden hela tiden och känns inte som det blir bättre. Så antingen:

1. Fortsätta på Pentax och köpa "K30D" när den kommer(Nån gång nästa år borde det väl bli). Fördelen är ju att jag kan behålla alla grejer jag har nu, men nackdelen är att jag fortfarande har Pentax och att jag antagligen inte kan få nåt för min K10D om ett år.

2. Sälja av allt så fort som möjligt och köpa Canon 50D eller liknande modell. Nackdelen är ju såklart att jag förlorar på allt jag säljer men fördelen är att jag fortfarande kan få lite för min K10D, 5k kanske.

Nu har jag K10D, 16-45/4, Tamron 90/2,8 och AF-540 FGZ-blixt. Kan man räkna på 70% av nypriset på objektiven och blixt? Isåfall får jag 14100, vilket nätt och jämnt räcker till en 50D, sen blir det tillbehör till det. Men det förutsätter ju att jag får sålt allt och det till det pris jag tänkt.

Nån som har gjort nåt liknande och har några invändningar? Vet verkligen inte hur jag ska göra :p

Jag undrar om du inte överskattar vad du kan få för din utrustning. En ny K20 med 16-45 kostar under 12000, och för en K10 med objektiv skulle jag gissa att man får omkring hälften av det. Det finns ganska många K10 till salu bara här på FS. För det andra objektivet och blixten kanske du få lite mer än hälften av nypriset, men 70 procent låter optimistiskt.

Men är du missnöjd med systemet är det nog en bra idé att byta till ett annat märke. Att det kommer en K30 hjälper ju inte mot den brist på objektiv som du upplever.

Man behöver inte förlora så mycket på att byta system om man också köper sakerna begagnat.

Det jag själv saknar mest från just Pentaxsystemet är bildstabiliseringen. En oerhört stor fördel vid lågljusfotografering. Fördelen med 50D är väl i så fall snabbare AF. Går man över till FF äts dock ofta af-fördelarna upp av det kortare skärpedjupet, eller så får man blända ner och då är brusfördelen istället borta.

Analysera noga vilka egenskaper som du värdesätter högst är mitt bästa tips. Själv funderar jag på att byta för min D700 till en K20D och ett 31/1.8.

Senast ändrad:
Jag undrar om du inte överskattar vad du kan få för din utrustning. En ny K20 med 16-45 kostar under 12000, och för en K10 med objektiv skulle jag gissa att man får omkring hälften av det. Det finns ganska många K10 till salu bara här på FS. För det andra objektivet och blixten kanske du få lite mer än hälften av nypriset, men 70 procent låter optimistiskt.

Men är du missnöjd med systemet är det nog en bra idé att byta till ett annat märke. Att det kommer en K30 hjälper ju inte mot den brist på objektiv som du upplever.
Ja mycket möjligt att jag överskattar det, isåfall gör det ju valet ännu svårare. Nej är inte bara märket, är lite missnöjd med kameran i sig själv också, så en uppdatering till K30D hade nog hjälpt en del men som sagt.. begagnatmarknaden blir ju inte större.

papi: Är väl främst bra brushantering jag är ute efter, och ljusmätningen är väl det jag är mest missnöjd med på K10D. Men just kamera spelar inte såå stor roll, det är främst objektiv jag vill kunna vraka och välja mellan. Men ja jag vet inte som sagt :/

papi: Är väl främst bra brushantering jag är ute efter, och ljusmätningen är väl det jag är mest missnöjd med på K10D. Men just kamera spelar inte såå stor roll, det är främst objektiv jag vill kunna vraka och välja mellan. Men ja jag vet inte som sagt :/

Jag tror det flesta med mig upplever ett steg bättre brusbild med K20D mot K10D. Svårt att tro det blir någon större skillnad där med 50D. Däremot får du ingen stabilisering på ljusstarka primes så fotar du med det blir det en klar försämring.

Ljusmätningen är väl rätt OK med Pentax? Lite låg men i alla fall konsekvent men fler objektiv finns det onekligen till Canon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar