Annons

att bygga egen studio (budget)

Produkter
(logga in för att koppla)
som rubriken lyder så tänkte jag se om jag kunde bygga en riktig budgetstudio, om man ens kommer kunna kalla det studio.

det kommer mest vara till för att provfotografera personer innan jag tar mig till en riktig studio jag har tillgång till, men som ligger i utkanten av stan. och som jag har svårt att ta mig till då jag inte har någon bil och bussarna inte går så jättebra framåt kvällarna.

så, jag har ett förrådsrum som består av 3st betongväggar och en gallervägg med dörr i. detta 'rum' mäter 2,5m och 2,7m och om man står utanför rummet och mäter ut genom gallerdörren ut så kan man lägga på 1,3m på 2,5m längden.

______ 2,7
|
|2,5
|__dörr__|
1,3 (korridor)

tror ni man kan göra något av detta utrymme? har 2st 120W hallogenlampor liggandes som jag funderar på om de kunde användas för ljus osv. om man vänder dem åt fel håll och gör egna skärmar alt. har lakan framför för att mjuka ljuset?

Måla väggarna vita så kan du använda dem som ljusreflektorer. Det blir rätt bra ljus från väggarna om du belyser dem med en lampa.

alla väggarna är faktiskt redan vita, som tur är.
golvet är grovbetong och därför grått, och sedan är det ju en gallervägg ut mot korridoren.

sitter för närvarande och försöker fundera ut hur mycket lampor jag behöver för att få tillräckligt med ljus där nere.

jag har en Canon 350D med Canon 18-55mm (standard), Sigma 28-200mm (62diamenter), Sigma 10-20mm (82diameter)

Mitt favoritämne...

Jag vill först rekomendera Ebay.com och begagnat. Håller på att bygger min portabla studio nu och de kommer inte bli dyrt..

Från ebay har jag köpt slavblixtändare, vita paraplyer och hållare mellan stativ blixt och paraply. Dessa kostar 50 kr styck ink frakt från hongkong. Blixtarna köper jag begagnade på secondhandaffär för 10-40 kr och de fungerar kanon.

Som stativ anvånder jag hama star 61 (150 kr med frakt från dustin om man är student). De är inte jätte stabilt men funkar kanon till detta.

Så för 600 har man portabel ljusättning för många tusen

Mitt favoritämne...

Jag vill först rekomendera Ebay.com och begagnat. Håller på att bygger min portabla studio nu och de kommer inte bli dyrt..

Från ebay har jag köpt slavblixtändare, vita paraplyer och hållare mellan stativ blixt och paraply. Dessa kostar 50 kr styck ink frakt från hongkong. Blixtarna köper jag begagnade på secondhandaffär för 10-40 kr och de fungerar kanon.

Som stativ anvånder jag hama star 61 (150 kr med frakt från dustin om man är student). De är inte jätte stabilt men funkar kanon till detta.

Så för 600 har man portabel ljusättning för många tusen

du har inte lust att länka till en slavblixtauktion så jag ser vad det är du köpt? =)

har ögnat igenom DIYPhotographer sidan och hittat massor med tips och idéer men då den är på engelska (tror de är australiensare) så är det inte alltid så lätt att få fatt på de tekniska sakerna =)

ska kika igenom din hemsida också =)

Äntligen har paketet kommit. har tyvärr ingen att ta kort på nu men har bilder på grejerna.

Hållaren är av mycket bra kvalité, även slavblixttändaren är kanon både i känsla och funktion. Paraplyet är dock lite rappligt men fungerar till vad det är tänkt...

Om någon är intresserad kan jag slänga ihop ett paket med:

Hållare, slavblixtändare och paraply för 300kr plus 50 kr i frakt.

Bilagor

• Blixttilbehör-1.jpg
    Blixttilbehör-1.jpg
    56.7 KB · Visningar: 754
  • Blixttilbehör-2.jpg
    Blixttilbehör-2.jpg
    54 KB · Visningar: 749
  • Blixttilbehör-3.jpg
    Blixttilbehör-3.jpg
    74.1 KB · Visningar: 757
  • Blixttilbehör-4.jpg
    Blixttilbehör-4.jpg
    57.8 KB · Visningar: 748
  • Blixttilbehör-5.jpg
    Blixttilbehör-5.jpg
    38.5 KB · Visningar: 750
Nu kan jag lägga till en bild från blixten.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2007109.htm#comments

Att går in i stativ-väskan och väger ganska exakt två kilo med blixt och allt.

Kommentera gärna bilden

Nu har det kommit paket till mig som fotomicke skulle sagt :D

det kom ett elinchrompaket som innehöll två blixtstativ för hotshoeblixtar, två paraplyer ett vitt o ett svart med silvrigt innandömme och även en snygg o rymlig bärväska. Dessutom kom det ett paket med en blixtskohållare eller vad det kallas som man fäster på stativet och som håller i blixt och paraply.

Dessutom kom ett paket med Skyport Universial :) så nu blir de goodbye med IR

Detta blev ju dock inget budgetkit :)

Nu har det kommit paket till mig som fotomicke skulle sagt :D

det kom ett elinchrompaket som innehöll två blixtstativ för hotshoeblixtar, två paraplyer ett vitt o ett svart med silvrigt innandömme och även en snygg o rymlig bärväska. Dessutom kom det ett paket med en blixtskohållare eller vad det kallas som man fäster på stativet och som håller i blixt och paraply.

Dessutom kom ett paket med Skyport Universial :) så nu blir de goodbye med IR

Detta blev ju dock inget budgetkit :)

Hehe, tror att det blev lite dyrare än mitt... Får man fråga vad kalaset landade på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar