Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att beskära fritt eller enl "etablerade" ratios?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fstop

Aktiv medlem
Lite nyfiken på hur andra ser på det här. Om jag beskär bilder så använder jag mig numera uteslutande av ett antal fördefinierade ratios. Exempevis 3:2, 4:3, 5:4, 7:6, 1:1 och 16:9 för mer panorama. Vet inte om jag gör det ovanligt krångligt för mig själv med dessa självpåtagna begränsningar. Men jag tycker att det hjälper mig att "se" bilden i förväg samt att det förstås underlättar vid utskrift. Hur resonerar ni andra?
 
Jag är lite av den gamla skolan och beskär i inte alls, om det inte är avgörande mellan kass bild eller skräpbild samt på uppdrag. När jag väl beskär så använder jag helst en känd/etablerad Aspect ratio så att kunden kan köpa en print med rätt komposition om så är fallet
 
Precis tvärtemot dig.
När jag beskär en bild är det för att jag vill framhäva en viss del av bilden alternativt ta bort ovidkommande eller störande delar i bildens ytterkanter. Formatet/ration får sen "bli som det blir". Jag ser ingen fördel av att hålla sig till konventionella format utan lite udda bildstorlekar kan vara spännande.
 
Jag beskär näsan alla bilder. Många behåller jag i 3:2 format men ofta byter jag till något annat, allt efter motiv och humör Jag håller mig till de etablerade varianterna, tycker det täcker in alla de jag behöver. Men skulle jag av någon anledning verkligen behöva ett udda format ser jag inget hinder i att använda det.
 
När jag väl beskär så använder jag helst en känd/etablerad Aspect ratio så att kunden kan köpa en print med rätt komposition om så är fallet

Och då får kunden beskära den en gång till när den printas eftersom större pappersstorlekar inte stämmer överens med "känd/etablerad Aspect ratio".

Jag beskär mina bilder så de passar det papper jag skriver ut på eller så beskär jag helt fritt och printar bilden med breda marginaler.

Webbilder brukar jag försöka hålla 3:2 eller 1:1 eftersom det kan se konstigt ut på en webbsida med många olika storlekar.
 
Jag beskär alltid enligt bestämda förhållanden. Alltid hittar man nåt format som passar, och dessutom om man gör en bildserie så ser det snyggast ut med samma format på alla bilder. Att hålla sig till etablerade standardproportioner är är också mest fördelaktigt både ur praktisk och och ekonomiskt synvinkel då man ska göra förstoringar och behöver ramar och passepartouter.
 
Om jag beskär gör jag det för att huvudmotivet ska bli placerat med bra komposition, eller för att bli av med störande bakgrundselement.

Vill alltid maximera bildens storlek.

Printningen kan man alltid klippa till om inte formatet passar.
 
Jag brukar försöka fotografera lite mer än jag behöver för att nästan alltid göra en beskärning av det jag vill ha. Sedan säljer jag mina bilder mest i formatet A3, så jag brukar redan direkt beskära dom i ratio 1:1,41, som stämmer med just A-formaten. Då får kunden en utskrift av just det dom ser på skärmen. Skulle det vara bilder som jag vet inte ska säljas så håller jag mig nästan alltid kvar i 3:2.
Om jag nu inte skulle vara ute efter en annan effekt med beskärningen då...
 
Jag tycker det beror på hur bilden ska visas. I ett bildspel är det ofta trevligt om bilderna har samma format. På en tv-skärm vill man gärna fylla ytan med minimalt av svarta kanter osv. Pappersutskrifter har vanligen bestämda format. Ibland är det beskärningen som gör bilden och då är det innehållet som avgör formatet. Så mitt svar är det beror på.
 
Jag beskär i samma format som det format jag/kameran jobbar i, vilket i mitt fall blir 3:2 eller 2:3 beroende på om bilden är tagen liggande eller stående. I vissa kameror kan man ju ställa om formatet och då är det i så fall motsvarande ratio jag skulle beskära mina bilder i. Alltså..jag beskär ALLTID mina bilder i originalformatet!

En del bilder beskär jag inte alls, men oftast brukar jag beskära en aning i kanterna för att tighta till bilden lite alternativt för att få till balansen i kompositionen en aning bättre. Jag skulle personligen inte kunna tänka mig att t.ex. beskära en liggande bild till ett stående format eller beskära så pass mycket att originalbilden mer eller mindre upplevs som en helt annan efter beskärningen.

För att exemplifiera..om originalbilden visar en fullvuxen räv med ett par lekande ungar en bit ifrån sig så beskär jag inte på ett sådant sätt att det på den beskurna bilden bara syns ett porträtt av den fullvuxna räven. Jag beskär alltså inte bort dem lekande rävungarna hur bra än porträttet på den vuxna räven skulle kunna bli. Nu vill Jag inte kalla det fusk att beskära kraftigt, men för mig räknas inte bara resultatet utan vägen till resultatet är också mycket viktig. Om jag tvingas beskära fram en porträttbild på räven i datorn så tycker jag att jag i så fall har misslyckats med mitt bildskapande ute i fält. Den porträttbilden borde ha hamnat på minneskortet som en RAW-fil och ingenting annat! :)

Anledningen till att jag alltid beskär i det format som kameran jag använder har så är det för att det känns bäst helt enkelt. Inte svårare än så egentligen. Precis som någon annan skrev här så tycker jag inte heller att det blir snyggt att ha en massa bilder med helt olika format i sin portfolio. Är det inte bestämda "ratio-format" ser det ännu värre ut. När jag betraktar bilder i skumma format så är ofta min första tanke "Vad för slags misslyckande vid fototillfället är det fotografen försöker att dölja genom att beskära på det här sättet?".

Det är förstås upp till var och en hur man beskär sina bilder, men själv föredrar jag i alla fall att hålla mig till samma format som originalbildens format.
 
Jag brukar försöka använda 8:6 eller 8:5 för liggande bilder och 8:10 för stående bilder. Om jag inte blir nöjd med resultatet så kastar jag alla ratios åt skogen och försöker i stället beskära så att jag får med det jag vill ha med och klipper bort det jag inte vill ha med. Ibland brukar jag försöka tänka på tredjedelsregeln också, men det är långt ifrån alla bilder där den gör någon skillnad.

Edit: Jag kanske ska tillägga att jag aldrig har skrivit ut en bild jag har tagit (annat än för teständamål) än mindre beställt någon print. Skulle jag få för mig att göra det så kommer jag att beskära bilderna igen till det format som passar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.