Annons

att börja plåta porträttbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ranoshka

Medlem
Hej!
Jag har funderat nu ett tag att börja fotografera porträtts bilder.
Vad behöver jag tänka innan jag börjar plåta? Vad behöver jag för utrustning?

Räcker det med det utrustning jag har :
Canon EOS 400D
Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DG MACRO
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
Canon Speedlite 430EX II
Canon Batterigrepp BG-E3

Tacksam för svar!

MVH
Rani S
 
Visst räcker den, men du skulle kunna få klart bättre bildkvalitét med en Tamron 28-75/2.8. Det beror på vilka krav du har på resultatet.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875C

Omfånget 28-75 tycker jag är ypperligt för porträttfoto på en 1.6x kamera som du har, tamronobjektivet har även stor bländare på f/2.8 vilket ger möjlighet till kort skärpedjup, vilket kan vara trevligt att ha på en del bilder.

Något man kan tänka på är att inte stå för långt ifrån modellen när man fotograferar, det ger lätt ett trist och avståndstagande perspektiv. Med en 28-75:a är risken mindre att man står för långt ifrån, jämfört med en 28-300, då man enkelt ser i sökaren att man är för långt ifrån då brännvidden är max 75mm.

18-55:an skulle oxå kunna fungera, men jag uppfattar 55mm som lite för kort om man bara vill ha dryga ansiktet med på bild.
 
Senast ändrad:
Du har en kameran och det är tillräckligt med utrustning för att kunna börja fotografera porträtt=) Och det bästa av allt är att du kan börja redan idag, allteftersom du fotograferar kommer du att känna om det är ett nytt objektiv eller nån blixt du kanske skulle vilja ha men mitt råd är att börja enkelt, det är inte prylarna som avgör;)

Ställ syrran, pappa, eller en kompis i skenet från ett fönster i medan det är dagsljus ute, fungerar ypperligt, blir dessutom riktigt snyggt;) Eller ta ut dem i den underbara vintern, kanske med en upplättningsblixt? Testa dig fram, lek och glöm inte bort att ha skoj!
 
Visst räcker det att börja med. Kamerahusest är helt OK, blixten räcker gott (om du nu vill använda blixt). Det som jag ser som en svaghet i din utrustning är dina objektiv.

Jag har haft båda dessa och ingen är väl idialisk för porträtt. Eftersom du sannolikt oftast vill ha ett kort skärpedjup så kommer du att behöva använda gluggarn på "full öppning". Båda dessa ger ganska dålig skärpa vid full öppning. Jag har nyligen gått igenom en massa gamla bilder och speciellt det tagna med Sigmat står ut - på grund av dålig skärpa. :(

Jag tror du kommer att få roligare som du skaffar en bättre glugg.
 
Hej!
Jag har funderat nu ett tag att börja fotografera porträtts bilder.
Vad behöver jag tänka innan jag börjar plåta? Vad behöver jag för utrustning?

Räcker det med det utrustning jag har :
Canon EOS 400D
Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DG MACRO
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
Canon Speedlite 430EX II
Canon Batterigrepp BG-E3

Tacksam för svar!

MVH
Rani S


Ja , det räcker och det fungerar om du släpar med dig denna del av innehållet i din väska; Canon EOS 400D och Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DG MACRO.

Prova och se om bilderna blir som du tänkt dig.
 
Blixt på kameran är ingen hit. vad gäller porträtt. Bättre att ha den på stativ med paraply eller softbox så du kan styra ljusets riktning och framförallt diffussera ljuset så det inte blir stenhårda skuggkanter.

Det finns del optiska slavtändare för en dryg hundring som triggar blixten ( men Canons blixtar brukar vara för "bra" för att agera "dum" slav ). Dock med en billig radiosändare ska du kunna trigga din blixt.

Jag använder det själv, billiga kamerablixtar, paraplyer och radiosändare när jag ska fota på plats ( köpte för att testa på men blev riktigt biten ).

Här ett exempel från jazzklubb Fasching i Stockholm.Två blixtar och två paraplyn.
 

Bilagor

  • 3277700606_e7d8d3c38c_m.jpg
    3277700606_e7d8d3c38c_m.jpg
    38.7 KB · Visningar: 830
  • 3277700728_46605f197f_m.jpg
    3277700728_46605f197f_m.jpg
    14.1 KB · Visningar: 828
Varför inte köpa ett billigt 50mm 1.8 eller kika på nån av dom ljusstarkare alternativen ? Är väl bra porträtt glugg för 1,6x kamera..
 
Jag har ett 50mm 1.8, och tycker att det känns för kort för något annat än halvporträtt.

Vill man bara ha med ansikte och axlar så måste man så nära att man inkräktar på modellen vilket kan göra den osäker. (Enligt mina erfarenheter) Så jag skulle rekommendera att skaffa ett 85mm. Det är bättre att backa för att få med mer, än att komma för nära för att få med nog lite.
 
tacksam för all svar jag har fått utav er! känns som jag har fått tillräckligt med information!!
Men för er som tycker att jag borde skaffa mig ett nytt objektiv? Vilken är den lämpligaste objektiv till porträtts bilder?

MVH
Rani S
 
Jag kör nästan uteslutande på det billiga Canon 50mm 1.8 på min 40d. Tycker det är ett väldigt bra objektiv för pengarna, skarpt och ljusstarkt.
 
Jag tycker 50mm f/1.8 har rejält ful bokeh och visst fungerar det bra med upplättningsblixt på kameran.
 
Förstår inte frågan riktigt, ska den vara retorisk?
Jag anser helt enkelt inte att 50mm f/1.8 är särskilt lämplig för porträttfotografering, sen får den kosta vad den vill. Jag hade en sådan och gjorde mig av med den då jag inte ansåg att den dög.
 
50/1.8 fungerar alldeles utmärkt att börja med. upplättningsblixt direkt på kameran är däremot ingen hit. oftast ser ljuset jädrigt amatörmässigt o platt ut. bättre att köra i befintligt ljus och hjälpa till med reflexskärmar så fall.

/JR
 
Förstår inte frågan riktigt, ska den vara retorisk?
Jag anser helt enkelt inte att 50mm f/1.8 är särskilt lämplig för porträttfotografering, sen får den kosta vad den vill. Jag hade en sådan och gjorde mig av med den då jag inte ansåg att den dög.

Inget så utan mer till trådskaparen att det inte är nåt att hänga upp sig på..Menar bara på att det är en prisvärd glugg inget annat sen är det ju upp te personligen bestämma va man tycker :) Så no hard feelings va
 
Det verkar att alla har olika åsikter när det gäller objektiv för porträtts bilder.
Jag tror att, jag ska börja med det utrustning jag har, sen när jag har fått till det bra och se sen vilken objektiv som kommer passa mig bäst för porträtts bilder..
eller va tycker ni?


mvh/
Rani S
 
Det var ingen kritik egentligen utan mer än personlig åsikt om att generellt är fult med upplättningsblixt på kameran. Fula catchlights och platt ljus. Bilden du länkade till är just ett exempel på detta. även om man kör fill light så syns det på en mils avstånd att det är blixt på kameran. den effekten är svår att få bort. reflexskärm blir mycket snyggare och billigare i samma läge.

/JR
 
Jag upplever inte alls ljuset som platt, tvärtom ger upplättningsblixten god kontrast i bilden, till skillnad mot utan.

Ett annat exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/223552.htm

Billigare med reflexskärm förstår jag inte heller, blixten är en engångskostnad precis som reflexskärmen och ingen av dem bör var betyngande ekonomiskt.

Jag villl dock tillägga att jag är fullt medveten om att reflexskärm ger bra resultat men det tycker jag oxå man kan få med upplättningsblixt.
Fördelen med blixten är att man klarar sig utan assistans och kan jobba betydligt snabbare.
 
Det verkar att alla har olika åsikter när det gäller objektiv för porträtts bilder.
Jag tror att, jag ska börja med det utrustning jag har, sen när jag har fått till det bra och se sen vilken objektiv som kommer passa mig bäst för porträtts bilder..
eller va tycker ni?


mvh/
Rani S
Det låter förnuftigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.