Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att arbeta som AD

Produkter
(logga in för att koppla)

Blixtjocke

Medlem
Jag går för tillfället en utbildning inom mediateknik och har fastnat lite för jobbet som AD.

Saken är den att jag tycker om att fotografera och har många idéer, fotografiska som illustrativa.
Problemet är det att jag inte kan rita och har i nuläget ingen passion för det heller...

Är detta ett problem? Måste en Art director kunna rita och illustrera som en gud?

Vet att detta kan vara fel forum men tänkte ändå pröva lyckan

Tack på förhand

Jag går för tillfället en utbildning inom mediateknik och har fastnat lite för jobbet som AD.

Saken är den att jag tycker om att fotografera och har många idéer, fotografiska som illustrativa.
Problemet är det att jag inte kan rita och har i nuläget ingen passion för det heller...

Är detta ett problem? Måste en Art director kunna rita och illustrera som en gud?

Vet att detta kan vara fel forum men tänkte ändå pröva lyckan

Tack på förhand

Nej, det måsta man inte kunna.

Men man måste kunna vara kreativ på beställning och ha ett brett register att plocka idéer från.

Aha det låter bra...

Vad menas mera exakt med "ett brett register"?
Som i breda kunskaper?

Mer att du måste kunna göra samma sak om och om igen, utan att upprepa dig. Om du skall jobba som Art Director på tex. en reklambyrå så är det ju kunden som skall synas, inte du. (inte så mycket iallafall)

Att jobba som AD betyder inte att man måste kunna fotografera eller rita. Oftast är det dock så att den kreativa ådra (som måste finnas) också brukar medföra att man i de flesta fall bemästrar penna eller pensel på ett eller annat sätt. De flesta AD:ar jag jobbar med är hyggligt duktiga i datorn (InDesign, Photoshop och Illustrator m.m.), men för det mesta läggs detta jobb på originalare och fotografer/reuschörer. Man måste också vara duktig på färg, form och typografi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar