Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att använda AF knappen

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Jag har varit van att använda halvtryck på slutaren för att få autofokus, men vid ett flertal tillfällen har detta inte fungerat särskilt väl. Det handlar ju huvudsakligen om situationer där autofokusen har svårt att ställa in. Inatt när jag fotograferade fyrverkerier bestämde jag mig slutligen för att byta metod. Jag har nu flyttat autofokusen till AF-knappen. Återstår att se hur lång tid det tar innan den reflexen sitter.

Jag antar att det är vettigast att köra kontinuerlig Autofokus eftersom jag ju helt själv kontrollerar när den arbetar?

quarc skrev:
Jag antar att det är vettigast att köra kontinuerlig Autofokus eftersom jag ju helt själv kontrollerar när den arbetar?

Bra tips! Jag skall prova det, jag har kört AF-S på AF-knappen hittills. Det verkar funka att hålla in AF-knappen och flytta kameran när man har AF-C, menobjektivet surrar nervöst vid alla småjusteringar. :)

Jag körde manuell fokus på oändligt för fyrverkerifoton, det gick bra.

quarc skrev:

AF-C är att föredra så länge du inte behöver hjälpljus för AF från blixten, då fungerar det bara kombination med AF-S.

Re: HMMMM????

fujicanon skrev:
AF på fyrvärkeri är vel världsrecord i optimism; oansett vilken knapp man använder.
Absolut, men man måste ju få vara optimist ibland. Kan man fota på oändligheten är det ju enkelt att fokusera manuellt, men annars är det lite tufft i mörkret. Men autofokusen ställde blixtsnabbt in på första raketen, sedan var det bara att köra.

Jag hade också tänkt börja använda fokus med AF-knappen och ta bort det från avtrycket. Det något jag saknat på tidigare kameror. Och det fungerar ju bra så länge det bara är jag som använder kameran och känner till detta.

Men tyvärr så gäller ju den inställningen även i "gröna rutan", d.v.s. det läge som min sambo fotar med. Jag hade ju trott att gröna rutan skulle återställa alla saker till sina gröna motsvarigheter, men det gäller inte t.ex. ljusmätning, fokus-läge (AF-S/AF-C/MF) och fokuspunkt, trots att dessa har gröna markeringar.

Vet inte riktigt hur Pentax har tänkt här. Det hade ju varit bra med ett sambo-läge där ALLTING återgår till grund-automatik när man lånar ut kameran till de som inte är så insatta.

*Skarattar*

erro.se skrev:

Men tyvärr så gäller ju den inställningen även i "gröna rutan", d.v.s. det läge som min sambo fotar med.
2 timmar i sofan, med armen rundt sambon, och kamran i knät.....
Nu skall jag få dig ut av den "gröna rutan" älskling. Exponera på mej; gjerna manuelt.....

erro.se skrev:
Jag hade också tänkt börja använda fokus med AF-knappen och ta bort det från avtrycket. Det något jag saknat på tidigare kameror. Och det fungerar ju bra så länge det bara är jag som använder kameran och känner till detta.

Men tyvärr så gäller ju den inställningen även i "gröna rutan", d.v.s. det läge som min sambo fotar med. Jag hade ju trott att gröna rutan skulle återställa alla saker till sina gröna motsvarigheter, men det gäller inte t.ex. ljusmätning, fokus-läge (AF-S/AF-C/MF) och fokuspunkt, trots att dessa har gröna markeringar.

Vet inte riktigt hur Pentax har tänkt här. Det hade ju varit bra med ett sambo-läge där ALLTING återgår till grund-automatik när man lånar ut kameran till de som inte är så insatta.
Det håller jag med om. Ett annat exempel är ju om man är på resa och ber någon ta en bild på sig. Man kan ju inte ägna 5 minuter åt att förklara först. Jag håller med om att på K10D använder inte fotografen grönt program, de enda som använder det programmet är andra personer och alltså borde det vara ett håll och tryck program oavsett andra inställningar.

Bjarte skrev:
Ett tips kan ju vara att lägga "knatte-inställningarna" som user?
Kanske ingen dum idé. I början trodde jag att jag skulle använda USER mycket själv, men jag klarar mig fint med de vanliga inställningarna.....

Bjarte skrev:
Ett tips kan ju vara att lägga "knatte-inställningarna" som user?

Jo, men om nu inte jag har missat något så kan man inte få saker som AF-på-avtryckaren, AF-punkt, mätmetod, fokusmetod att sparas i något programläge.

AF-på-avtryckaren kan man sätta på eller av via custom-menyn. Custom-menyn i sin helhet kan man slå av eller på. Men inget av de två kan man spara i något programläge.

AF-punkter, fokusmetod och mätmetod har alla sina egna vred, och alla har en grön inställning, men inget av detta är kopplat till något programläge eller gröna läget.

erro.se skrev:
Jo, men om nu inte jag har missat något så kan man inte få saker som AF-på-avtryckaren, AF-punkt, mätmetod, fokusmetod att sparas i något programläge.

Jag har inte heller lyckats frilägga AF till halvtryck i något eget läge, tyvärr.

Det låter som något Pentax borde kunna fixa till en uppdatering. Men det vore ju enklare att låte grönt program ignorera Custominställningarna.

Ytterligare en sak att göra. Vi borde sätta ihop en önskelista och skicka till Pentax. Här har vi ett önskemål. Andra har ju diskuterats tidigare. Tex skulle man kunna ändra RAW-knappen att ställa in WB eller ISO i custommenyn.

quarc skrev:
Det låter som något Pentax borde kunna fixa till en uppdatering. Men det vore ju enklare att låte grönt program ignorera Custominställningarna.

Ytterligare en sak att göra. Vi borde sätta ihop en önskelista och skicka till Pentax. Här har vi ett önskemål. Andra har ju diskuterats tidigare. Tex skulle man kunna ändra RAW-knappen att ställa in WB eller ISO i custommenyn.

Varför inte.

Kanske ingen större risk att de lyssnar på några få från Sverige... men säger man ingenting så lyssnar de definitivt inte.

erro.se skrev:
Varför inte.

Kanske ingen större risk att de lyssnar på några få från Sverige... men säger man ingenting så lyssnar de definitivt inte.
Jag tror inte man skall underskatta vad man kan uppnå. Problemet är bara att komma fram till rätt person. Men det är rätt ovanligt med genomarbetade förslag från marknaden i de flesta brancher tror jag, så skriver man bara tydligt och lyckas få någon produktchef att läsa det så har man nog chansen. Men det gäller att vara tydlig och hålla det på en enkel och rimlig nivå.

Sen nåt år tillbaka kör jag af på egen knapp istället för i avtrycket och när jag väl hade vant mig vid det var det dunderbra, jag har aldrig behövt fundera på att hålla kvar nån knapp i halvtryckt läge medan jag komponerar om eller väntar ut en situation, utan har jag väl ställt in fokus så vet jag att den står fast.
Undantaget är i dykpåsen, men det är ju ett extremfall. Då lägger jag tillbaka fokus till avtrycket.

Som referens, eftersom diskussionen kom upp var jag tvungen att kolla hur det var på Canonen, och på min 20D ställs af tillbaka till avtrycket och fokuspunkterna slutar vara valbara i "gröna rutan"-läget. Det är sällan några problem att låna ut den till "vanligt folk".

quarc skrev:
Jag tror inte man skall underskatta vad man kan uppnå. Problemet är bara att komma fram till rätt person. Men det är rätt ovanligt med genomarbetade förslag från marknaden i de flesta brancher tror jag, så skriver man bara tydligt och lyckas få någon produktchef att läsa det så har man nog chansen. Men det gäller att vara tydlig och hålla det på en enkel och rimlig nivå.

Dåså, då är det bara att vi börjar jobba på en önskelista då :)

Bryggarn skrev:
Som referens, eftersom diskussionen kom upp var jag tvungen att kolla hur det var på Canonen, och på min 20D ställs af tillbaka till avtrycket och fokuspunkterna slutar vara valbara i "gröna rutan"-läget. Det är sällan några problem att låna ut den till "vanligt folk".

Precis så som jag skulle vilja att K10D'n beter sig alltså, men vilket den inte gör...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar