Annons

Att överleva...

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det segt så här års då EV-talet ligger långt under humöret och man inte vet om det är natt eller dag.
Kameran är på översyn och ny glugg införskaffad, bara det är halvt inspirerat så det blir till att scanna lite bilder, bara nu jag får fason på skärminställningarna.

Annars så kunde vi kanske utmana varandra genom att ta den "Tråkigaste så här års bilden" bara det är ju uppmuntrande.

"allt du ser är ljus"

Hej

Jag har skapat en ny web där jag skapat teman.
(De fyra årstiderna, resor och projekt)

Under varje tema skall jag dels hitta bra bilder, sedan sätta text till dessa.

Det visade sig vara en klar utmaning. texten skall ju visa att bilden är meningsfull.

Skellettet finns på www.naturephoto.nu och är bara på g.

Under ugglan finns det sidor som jag lyckats textsätta.

Man får då lite distans til bilderna då det är svårt att få in det på rubriken, hitta en text.

Så jag har nu insett att man bör ta mer bilder av vissa typer för att fylla upp kategorin.

Roine

Härligt med alla trevliga svar på vad att göra. Skoj att få igång en liten diskussion och jag kan väl själv komma med några tips. Jag fotar ju en hel del till vår lokala idrottsförening (helt ideellt förstås) och nu på vinterhalvåret så är det handboll och diverse innefotboll som gäller. Detta är ju en "lisa" för själen. Jag har också börjat med att göra lite frilansjobb till våra två lokaltidningar här nere på Österlen vilket ju hjälper till - om än marginellt än så länge - att få in lite kosing till denna störtsköna men ack så dyra hobby. Man drömmer ju om den blixten, den/de nya gluggarna osv. men så sant som det är sagt, drömmar kostar inget förrän man förverkligar dem. Jag har precis införskaffat en sats av Soligor "Extension Tube" för macroplåtande. Har planer på att hämta upp min vän "sigge spindel" som övervintrar bland mina sommardäck i garaget för att syna honom lite närmare i sömmarna och jag lovar att han skall få sova i fred sedan på nytt i all vällevnad. Resultatet skall ni få se. Fortsätt gärna med tips alla ni "fotonissar" och din idé Lennart Bergman "trazan" skulle vi kanske kunna förverkliga. // Ronney

Under tiden kan vi alltid fundera på om man läser allt i ett meddelande eller bara ignorerar det för att innehållet är bekant...
eller har det alltid stått så här?

www.ingenting.nu

I morgon ska jag se om kameran kommit tillbaka från service och förhoppningsvis så finns även den beställda mycket ljusstarka gluggen (85/1,4)
att hämta.

Så här års är det bara ett måste om man ska lyckas se det som återspeglar sig på mattskivan.

Steleben

Vadret ar FRUKTANSVART trakigt. Men jag har riggat upp en mycket provisorisk studio och forsoker trana pa mina stelebenkompositioner

Gräv där du står! Det vill säga, plåta som det är- Låga kontraster? Jaha, ta reda på vad man gör då.
Inga motiv? Allt är detsamma som i höstas - ja utom färger och ljus. Dålig känslighet på filmen? Fota i svartvitt och pressa filmen det funkar oftast bäst med kontrastlösa motiv.
Sol är för "knäpparna", fotograferna klarar alla förhållanden.....;-). Det är NU du kan utvecklas!
Lycka till.
Us

gå dit det är ännu mörkare

i vintermörkret gick jag på en spelning. dismember. fotoförutsättningarna var väl sämre än en mulen vinternatt, så det blev en riktig utmaning. är glad om jag kan stå för fem bilder av de fyra rullar jag tog. snart på en vävplats nära er:)

/f

Vintermörkret ger mig ett perfekt tillfälle att experimentera med pressad film och/eller blixtfotografering.
Men visst vore det kul att se solen ibland.
Fast då klagar man väl på att den lyser för starkt. ;-)

Solen lyser äntligen igen i det gråmulna örebro äntnigen. -12 på termometern och barmark.

Förslag på motiv:
Frostiga trän
Frostiga blommor
Småfågel i soljus
Isrosor (på fönster)
Skridskoåkare
Rinnande vatten och is.

Se bara till att vara varmt klädda och ha en thermos med varm dryck i och några mackor. Lägg mackorna i innerfickan så slipper ni äta frusna mackor dessutom.

Jag längtar till fästingar, rivsår av buskage, norrlands guld, skärgården och framförallt att sol-¤#%¤#"¤#" ska dyka upp igen.

Tacka vet jag dock Norrland, där har dem alltid klar himmel nattetid och sol under dagarna. Dock är det givetvis kallare, men skönkallt på nått vis :)

Med tungt sinne...

...får jag meddela att "sigge spindel" har gått hädan. Stoppade honom i en rendiskad honungsburk för porträttfotografering och använde en spotlightlampa som ljuskälla. Tyvärr så blev det tydligen för varmt i burken pga. denna lampa så "sigge" sa farväl :-( Men han är i alla fall förevigad och för de av er som är intresserade att hedra honom så finns en bild i mitt Macroalbum att se. Häls. //Ronney

Aj då..inte kul alls det där med Sigge spindel. Jag ska dock genast bege mig in och studera honom.

Själv har jag nu beställt hem ett Tamron 90/2.8 Macro och en Minolta filmscanner för att klara dessa gråa dagar. Bara hoppas att dem hinner levereras innan jul också..

/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar