Annons

Att återfå ett tappat minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Borttapat på flygplats

Genom en, i efterhand sett, idiotisk hantering av minneskortet (med massor av bilder) har jag slarvat bort det på någon av två flygplatser, en stor och en mindre., till den lilla har jag fyllt i en "lost property"-rapport på deras hemsida. med den stora har jag inte kommit på vad jag ska göra.
Chansen att lyckas återfå är förstås minimal men man vill ju ändå försöka. Det finns snälla människor här och där.
Finns det kanske någon internationell hemsida där någon som hittar ett kort fullt med bilder inkl metadata kan tänkas lägga ut en fråga?
 
En lösning på problemet kan vara att skriva sitt namn , adress mm på ett A4 papper och fotografera av det. Låta det fotot alltid ligga kvar på minneskortet.

Ursäkta necroposting.
Det där med att ha en bild med sina kontaktuppgifter på minneskortet är iofs ingen dum idé, men den har två nackdelar:

För det första så måste upphittaren faktiskt anstränga sig med att titta på innehållet på koret. Det är inte alla som orkar bekymra sig så mycket om upphittade prylar. Sedan finns det också folk som inet vill snoka på andras minneskort. Det kan ju finnas känsliga saker på det.

För det andra så formaterar jag minneskortet så snart jag har tankat över bilderna till datorn och vidare in i lagringen. Då försvinner även kontaktuppgifterna.

Nej, en bättre idé är då att klistra en lapp med kontaktuppgifter på själva minneskortet.
 
I fortsättningen ska jag märka alla minneskort med namnlapp, precis som jag gjorde förr med filmrullarna. Men nu sitter jag med det elände jag ställt till med och kan bara hoppas på att nån blir nyfiken på bilderna och gör nån slags internetsökning. Facebook eller?
 
http://www.camerafound.com/
http://www.stolencamerafinder.com/lostandfound.jsp

Min farbror "brände" den första bilden på varenda rulle på sin reg plåt. Säkert Sveriges mest fotade nummerplåt!
Själv fotar jag mitt pass/körkort och låser bilden. Kanske inte bästa sak att fota, framöver blir det en bild på det A4 papper jag lägger i varje väska, gärna synlig i packningen. Pappret har mitt namn och kontaktuppgifter samt vid resor var och när jag kommer befinna mig.
 
Tappade min kamera i London i somras, inklusive alla bilder från dotterns examensceremoni på Royal Albert Hall. Önskar verkligen att jag hade haft namnetiketter på såväl kamera som minneskort. Samt ett foto på ett A4 där det står att hittelön utgår om kameran returneras till ägaren.
Hade vissa förhoppningar att få tillbaka den eftersom taxibilarna ingår i London Transport -lokaltrafiken, och därmed har samma hittegodskontor, men icke. Som dottern sa: Det hade varit bättre om du tagit en Uber, då hade vi haft telefonnumret till chauffören åtminstone.

Så de lärdomar man kan dra är:
1) Tänker du tappa nåt, ta en Uber-taxi
2) Lägg inte grejor i knäet när du är klädd i känning
3) Märk allt, vare sig det behövs eller ej (men ha inte dina hemmanycklar i samma väska)
4) Är bilderna viktiga, använd en klumpig kamera som du märker om den saknas
5) Res alltid med folk som har bra mobiltelefoner, och gillar att fota med dem
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.