Annons

Atofokusproblem sigma 100-300/4 apo EX DG med Sigma 1,4 apo EX DG

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger.W.

Avslutat medlemskap
Objektivet och konvertern i rubriken är nya tillsammans med Canon 1D MKII. Atofokusen fungerar perfekt med enbart objektivet, men med båda tillsammans har autofokusen svårt att låsa vid one shot-inställning. Autofokusen liksom vibrerar snabbt fram och tillbaka väldigt kort i ca 3 sek väligt ofta innan den låser. Skulle var väldigt tacksam om någon har erfarenhet av detta. Jag tycker detta skall fungera perfekt. Kom gärna med synpunkter. MVH Roger.
 
Det hela löste sig via kontakt med Cyberphoto. Dom sålde convertern och tipsade att det kunde vara en tunn beläggning på kontakterna för att skydda dessa mot oxid. Därför bad dom mej att i första hand skruva av och på convertern några gånger. Efter det fungerar allt perfekt.
 
Intressant kombination.
Lite bildexempel skulle tacksamt tas emot.

(Kombinationen är ett alternativ till paret EF 4/300mm L och Sigma 50-500mm för min del)
 
Jag är helt lyrisk över Sigmazoomen i alla avseenden. Den är MYCKET skarp på f4 och alla brännvidder och är väldigt välbyggd. Hade Canons 70-200/4 L innan men denna är klart bättre vad det gäller bränvidden med samma f4. Skärpan är helt i klass med Canons och byggkvliten känns ännu bättre. Tyvärr blir den något större och tyngre. Enligt tester och div trådar i FS är optiken i toppklass även med Sigmas 1,4-konverter. Jag har bara hunnit testa kombinationen lite ännu men det verkar mkt mkt lovande. Nästan ingen skärpeförlust alls i mitten men man kan "ana" lite ut mot kanterna vid f4. Autofokus arbetar mkt snabbt i båda fallen med min Canon 1D MKII. mvh Roger
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.