Annons

Ateljéutrustning - vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

kalina

Medlem
Jag håller på att fixa mig en ateljé men är nybörjare vad gäller utrustning. Tidigare har jag arbetat med bygglampor (väldigt varma) och svart tyg. Känner att det är dags att bli lite mer proffsig...
Jag vill ha utrustning som jag ta med mig, eftersom jag gör många uppdrag hemma hos folk. Det är främst porträtt av olika slag jag tar.

Så var börjar jag?
Hur många lampor behöver jag? Vilken sort är bra? Paraply? Färg? Bakgrunder? Övrig utrustning?

Är självlärd, så är inte i behov av värsta proffsutrustningen utan en bra (inte alltför dyr) bas att börja från.

Frågorna är många. Är jättetacksam för alla svar.

Jag skulle föreslå att du skaffar dig blixtar, 1-2 st med tillhörande paraply, kanske ett silver och ett vitt till att börja med.

Bakgrund finns ju väldigt många olika men jag använder själv pappersbakgrunder på rulle, mkt smidigt och inte så hiskeligt dyra, ca 6-700/rulle på 11 meter, o knappt tre meter bred.
Prisvärda blixtar finns på www.photax.se
Om det är för mycket pengar så kanske du kan leta efter begagnade grejer.

/Daniel

Eftersom du, liksom jag, oftast tar med studion hem till någon så tror jag att pappersbakgrund är lite krångligt. Det jag skulle titta på om jag var du är antingen en enkel tygbakgrund du hänger upp på en bom eller en bakgrund på stålram som man fäller ihop som en reflektor. Den senare diskutera i denna tråd. Perosnligen har jag en av varje, vilken jag anvädnder beror lite på vem det är jag plåtar.

Fördelen med dessa bakgrunde framför en pappersbakgrund är att dom går att fälla ihop mer vid trasport och förvaring och väger mindre.

Har man däremot en fast studio så är pappersbakgrunderna väldigt bra och prisvärda. Jag kommer att skaffa det så fort jag har ett utrymme stort nog.

Ytterligare en sak som du bör köpa om du tänker köpa blixtar (vilket jag rekomenderar) är en bra blixtmätare. Det kostar en del men en bra mätare är ovärderlig när man sätter upp blixtar.

Greven

Blixtljusmätare, softboxar och ett par ordentliga blixtar - Att lägga några kronor extra bidrar till att man får saker som håller för att flyttas fram och tillbaka.

Ordentliga lådor som skyddar utrustningen under frakt är nästan ett måste.

Hoppfällbara bakgrunder finns i olika utförande - Men tyg är smidigast.

En bra reflektor är också en bra pryl. Ordentliga stativ till blixtarna.

Lite svårt att exakt säga vilken utrustning du behöver - Det är ju lite beroende av vilken typ av bilder du tar.

JAg är lite ny på detta område också och vill rikta in mig på att ta bra porträtt bla. Det jag hoppas få svar på här är vad och hur man använder paraplyerna till?

Du behöver mina nyinförskaffade grejor som är till salu... =)
2 blixtaggregat med 80x120 softboxar och paraplyer att växla med i vitt/silver/guld...
Stativ för blixtarna samt stativ och bom för bakgrunder, har 5 olika bakgrunder också...
Kraftiga stabila stativ i aluminium och väskor till så det är enkelt och lätt att bära med sig allt.
Man fixar att bära allt själv på en vända.. =)

sofia s skrev:
JAg är lite ny på detta område också och vill rikta in mig på att ta bra porträtt bla. Det jag hoppas få svar på här är vad och hur man använder paraplyerna till?

Det finns två huvudtyper av paraplyer. Transparenta och reflekterande.
De trasparenta har man mellan blixthuvud och objektet som blir fotograferat och de reflekterande tvärtom. Det finns för och nackdelar med bägge och det är lite beroende på hur man jobbar och vad man plåtar vilket man använder.

Jag ber om ursäkt att inte skissen är så snygg men jag är trött ;)

Greven

Bilagor

• blixtparaplyer skiss.jpg
    blixtparaplyer skiss.jpg
    17.4 KB · Visningar: 779
Köp inte första bästa billigaste bara... speciellt inte om du ska bära grejjerna fram och tillbaka, montera upp och montera ner...

Satsa på ett eller två kompaktaggregat och en reflexskärm eller två (eller tre).

Jag bär med mig mina grejjer väldigt mycket och sätter kvalitet i första hand. Därför har jag köpt profotos Compact-aggregat. Dessa är de allra minsta i klassen och tål väldigt mycket stryk! Det är också lätt att få tag på reservdelar och snabb service eftersom de är svenska. En annan stor fördel är att de flesta välsorterade firmor hyr ut pro-blixtar som du kan komplettera med om du gör en större plåtning....

Men som sagt... ska du bära runt på grejjerna - satsa på kvalitet! Profoto är kanske inte det billigaste alternativet, men nog det lättaste och mest kompakta. Elinchrom gör prisvärda blixtar som funkar bra att kånka runt på. Se till att ha bra väskor!

Mvh /Peter

En variant som ingen har nämnt, men som är värd att nämna är vanliga kamerablixtar. Såna som du sätter på kameran. Ett par begagnade blixtar funkar kanonbra och är oftast tillräckligt starka för de felstas behov. Se bara till att de går att ställa in manuellt. Du behöver bara komplettera med en lite slavtändare, hållare, och eventuellt även en liten adapter så den tar emot blixtsladden. De är billiga och kompakta och du kan använda samma stativ, paraplyer, m.m. som används till vanliga studioblixtar. Hela paketet går ner i en liten väska som du bär över axeln.

Om du senare vill ha riktiga studioblixtar kan du använda samma stativ och paraplyer. De små blixtarna kan då användas som komplement till att lysa upp bakgrund, m.m. Kolla i Allt om digitalfoto nr 5, där finns en hel artikel om det. Det finns även minst en tråd här på Fotosidan som tar upp ämnet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar