Annons

ASUS NB A6JM-AP007H eller Acer Aspire 5652WLMi

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Visserligen på tyska..., men

Asus:

http://www.hastecomputer.de/product_info.php?products_id=691&osCsid=e97d254eb620a7e026185477cf3cdada

Acer:
http://www.hastecomputer.de/product_info.php?products_id=652&osCsid=e97d254eb620a7e026185477cf3cdada

Användningsområde:
Bildbehandling Photoshop CS2
Nya spel på mellan eller i värsta fall låg nivå
och allt annat....
Jag är mer inne på Acern, men ibland får jag för mig att Acer är lite sämre kvalité..

Tänkte föresten koppla en extern skärm till.

Vad tror ni??

jag har ägt ett flertal av Acer laptops dom senaste 5 åren, maken till bättre kvalitetsmaskiner har jag aldrig stött på... då har jag även använda HP, Compaq, Dell, IBM laptops, dock inte lika mkt.

Visst vissa märken kanske känns lite mer gedigna, men rent funktionsmässigt elelr "hålla ihop utan problem" så är Acern inte på något sätt sämre.

Näe jag har faktiskt inget ont att säga om Acern... Den är som en Volvo.. den går o går o går... kanske inte coolaste i värleden, men inte alls dålig :)

Tack för ditt svar!
Kul att du Acer funkat bra för dig!

Annars någon som ser någon skillnad rent tekniskt på de båda bärbara (länkarna funkar bättre idag (suck))

Såg att Asusens hårddisk snurrar 5400. Ingen koll på Acerns, men den var S-ata...
Grafikkort var samma.
Procsecorena och minnet lika mycket...
Vilken har egentligen bäst skärm?
Några råd?

Har egentligen inte kunskap att jämföra eftersom jag inte vet något om Asus, men... Acers skärmar håller en hög kvalitet. I mitt arbete har jag valt att endast köpa in Acers TFT efter att ha provat andra dyrare märken. Nu har vi i och för sig inga krav på färgåtergivning osv men väl ergonomi och uppdateringshastighet då vi pysslar mycket med mekanisk konstruktion i 3D.

Acer skärmar har gett oss oslagbar prestanda till ett mycket bra pris. Så jag skulle nog inte tveka på den punkten. Dock har många bärbara av "hemmaklass" en väldigt blank yta, gäller flera tillverkare. Jag gillar inte dem.

Slutråd, titta på maskinerna i verkligheten innan du bestämmer dig.

har ganska nyligen köpt mig en acer travelmate 2414 wifi och den funkar klocko. stoppade i en extra 1gb ramminne och det gjorde susen

Skärmen funkar mycket bra för redigering

/Adam

Tittade på dina länkar och är det verkligen billigt?

Köpte för ett par månader sedan en HP med athlon 64 processor, 3200+ med en 60 Gb hårddisk och 2x256 Mb ram-minne för 9000 kr och köpte direkt en 1 Gb minneskapsel som jag monterade själv utan problem. En 120 Gb hårddisk blir det nog senare och den kommer jag också att montera själv och den kostar idag någon enstaka tusenlapp.

Fundera vad du ska ha den till, lång batteritid eller bra prestanda du kan inte få både och på en bärbar.

/Mikael

Tack för era svar!

Nja, billigt och billigt.
Det är väl grafikkort och processor med dubbla kärnor som kostar mer i detta fall.
Battertid är väl helt ok också på bådda...
Men, det är sant både och är svårt att få om man inte kan betala över 20.000 (och det kan inte jag)

Har själv en Acer Travelmate som jag haft i 4 år utan något som helst problem, så jag håller med Kalle att Acer gör fina kvalitetsmaskiner.

kent.

Hej Per Bjelvehammar

vad jag fram för allt menade är att det kanske inte alltid är billigare i utlandet och skulle det vara billigare måste du tänka på vad kostar det dig om varan krånglar att skicka tillbaka den för reparation och vilka regler gäller i det landet där företaget finns.

Köpte för 1,5 år sedan en filmskanner och tittade på priser utomlands och det var billigast. I tyskland kostade den 3200 kr med frakt och i butik där jag bor 3600 kr och den skillnade tyckte jag var för liten jämfört med de fördelar jag skulle få hos min lokala fotohandlare. Jämför priser noga och se fördelar och nackdelar innan du bestämmer dig.

För övrigt så krånglade min skanner i början och jag fick mycket hjälp av min handlare och verkstaden som lagade den ligger dessutom inom min egen kommun.

/Mikael

Hej,
jag sitter också och funderar på vilken dator jag ska välja. Är det nån särskild anledning till att du inte funderar på Dell, vad jag kan se är de klart billigast? Tex har de idag Inspiron 6400 med Duo 2 Ghz, 2Gb ram, Ati X1300 och SXGA+ skärm mm för 12500 kr ungefär. Låter ju som att det skulle fungera bra som fotodator. :)

Nein!

Glöm inte tangentbordet!
Det lär saknas några tecken, om det är enligt tysk standard. Jag har dessutom för mig att tyskarna skiftar plats på Z och Y, iaf på polarens tangentbord, men det kan också vara konsekvenserna efter en fylla.

Hur som helst, så är det värt att tänka på.

Mikael och Rozbeh!

Ni har poäng i det ni skriver, kanske tjänar man inte på att köpa i Tyskland.

Ola!
Har två vänner som har Dell. Deras maskiner har båda haft lite problem. Dock har deras support funkat kanon och när de hämtat datorerna, så har de varit tillbaka på några dagar. Dell är säkert bra, men jag det är något som tar emot för mig...

Så nu väljer jag mellan:

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=322884&refId=1

(samma dator ungefär, mindre minne och ett nästan lika bra grafikkort Är det någon som vet om man kan sätta i mer minne??)

och

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=1160030&refId=1

(ungefär samma dator det också, dock "bara" 1,66 duo)

Lutar mer åt Asus nu....

mitt tips

Jag hade en Acer Travelmate och var inte alls nöjd. Rätt klumpig och hög, fläkten gick i stort sett hela tiden och hade ett högt vinande ljud.

Bytte till en mycket billigare HP (NX 6125) som är helt underbar om än långsammare och utan widescreen.
Kvalitetskänslan är bättre, tagenbordet bättre, den är tunnare (2.8cm).

Mitt tips är en HP NX 8220 tror jag den heter. Där kan du få snabbare processor, widescreen och ett bra grafikkort till rätt pris. Den är mycket tunnare och lättare än Acer.

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?prodid=5010085192

Finns i mer avancerade versioner också.

Ja man kan förmodligen sätta i mer minnne, gjorde det på min HP zv6243 och det var inte svårt att byta ena minneskapseln. Den satt under en lucka på undersidan på min dator, men den andra kapseln lär sitta under tangentbordet vilket ska vara vanligt på bärbara datorer. Idag har jag en 1 Gb kapsel och en 256 Mb kapsel i min bärbara dator.

Känner att jag måste delge er mina erfarenheter av dialect It-service. Jag köpte en skanner som enligt deras specifikation på hemsidan skulle klara som jag tolkade det mellanformats-negativ, men det gjorde den inte. Kollade nu igen och de hävdar fortfarande att den klarar det diffusa formatet stordia. Dia är normalt postiv 35mm film och därmed så kallad småbild eller kanske smådia.

Hur som de var otroligt snabba att leverera beställde på tisdagen hade skannern på torsdagen samma vecka. Men när jag skulle skicka tillbaka den, blev det många mejl och telefonsamtal. Först tog det flera veckor innan jag fick returfraktsedeln och sedan ytterligare en månad innan jag fick tillbaka pengarna. Upplevde företaget som mycket krångligt, när det gällde att få hjälp vid problem.

/Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar