ANNONS
Annons

(Asus EEE PC 1015PEM) Köpa Mini-PC + Vad har du för windows version på din Mini-PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
http://www.webhallen.com/hardvara/1..._n550-1gb-250gb-gma_315-bt-win7_starter-svart

Funderar på att köpa datorn i länken ovan, Asus EEE PC 1015PEM, dubbelkärning processor och jag hittar inte nån billigare dator med det.

Nån som har en sån dator? Är ni nöjda med den?
Tänker ha den för att den är liten och ta med sig när man vill vara mobil, och ha i sommarstugan med extern bildskärm för enklare vardagliga saker. Funkar Elements 5 på Windows 7 Starter kommer jag att använda det för bildredigering. Troligtvis kommer jag att inom en snar framtid utöka minnet till 2GB, som också verkar va max för datorn.

(Hadde det funnits nån riktigt billig som den för 1600kr på media markt i våras kanske jag skulle nöjt mig med en sån)



Och så undrar jag om ni som redan har en Mini-PC/netbook som kommer med Windows 7 Starter förinstallerat nöjer er med det, eller uppgraderar till en annan windows-version? Tänkte att jag kanske kommer att vilja ha åtminstånde Home Premium, eller ska man sattsa på Professional? Datorn stödjer ju bara 2GB minne så vad klarar den av egentligen? Min dator hemma har bara 2GB minne, men det är ju med Windows XP.

//David
 
Windows 7 går sjuuuuuuukt slött på netbooks. Till den milda grad att jag tröttnade på att sambons sådan var så slö att jag la in linux på den. Hon är lika nöjd för det, nu går det inte lika segt att kolla facebook ;)
 
Skaffa aldrig netbook, på tok för liten skärm och på tok för slö dator överlag. Du kommer åka tillbaka med den till affären en timme efter att du packat upp den.
 
Kanske borde laggt till att ett krav är att datorn ska vara liten och ha lång batteritid.

Och att allternativen i sommarstugan idag består av en extenn skärm antingen kopplad till en Dell Inspiron 8100 med 512MB minne 1,13MHz mobile pentuim-III, eller en Dell Dimension 2200 med 512Mb minne och 1,3 Mhz Celeron.

Nog borde väll 2GB minne och Atom 1,5MHz dual core slå det i prestanda? Även om det sitter i en Netbook?

Att skärmen är liten är väl rätt naturligt när hela datorn är liten?

Ett mobilt allternativ kunde kanske ha varit en sån där smart phone om man kunde koppla in skärm och mus och tangentbord till den. Och om det funkade med nån Photshop version. finns det för under 2500kr?

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av vare sig Netbook eller Androd-telefoner men vad jag har kunna läsa mig till så verkar inte en telefon kunna helt ersätta en dator.


Edit: Är en Atom dualcore långsamamre än en Pentium 3? Läste nånstans att Atom var Intels långsammaste processor, men jämfört med vad? Antar att man mäter vid samma frekvens.
 
Skaffa aldrig netbook, på tok för liten skärm och på tok för slö dator överlag. Du kommer åka tillbaka med den till affären en timme efter att du packat upp den.

Jag kan inte säga att jag håller med i den generaliseringen. Det är som att säga "köp aldrig en systemkamera, du kommer att gå tillbaka med den. Den är för krånglig". Våra behov och förutsättningar ser inte alltid helt lika ut.

Min netbook ersätter inte min större dator, den är ett komplement. Den är lätt och tar liten plats. Den pyttelilla datorn åker ner i ryggsäcken när jag är på våg till jobbet, Går man i en halvtimme till bussen uppskattar man låg vikt och att även matlådan får plats.

Redigering av foton görs primärt på den större datorn, men fungerar även på den mindre om man inte kan vänta. Det är inte lika lätt och går långsammare, men är man medveten om det funkar det. Det är förövrigt lättare att redigera bilder på en netbook än en mobiltelefon.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med frågan om windows-version, då jag själv kör Ubuntu på min.
 
Som nämnts är det inte nödväntigvis Netbooken som är slö. Det är Windows 7 som är så innihelsicke slösaktig med resurserna. Därför behövs så mycket minne man över huvud taget kan stoppa in i burken.
Jag har Ubuntu (Linux) på min och den är hur bra som helst till vardagssysslor med bara 1 GB minne..

Att redigera bilder är dock ingenting jag testat.
 
Att kostymen är trång är väl ostridigt. Frågan är vilken typ av 'bildredigering' du tänker dig. Jag föreställer mig att lite donade med jpeg kräver mindre resurser än manipulering av raw-filer.
 
Jag har en tiotummare som används framförallt på reportageresor. Jag slängde ut Windows när jag köpte den, och la in Ubuntu istället. Jag använder datorn i stort sett till bildlagring och -sortering med Digikam, mail och lite ordbehandling. Enklare bildredigering skulle säkert funka ganska bra rent prestandamässigt, men absolut inte på den skärmen. Windows eller Ubuntu är förstås mest en smaksak, men Ubuntu är nog ett bra sätt att få ut lite mer ändå.
 
Ser att det verkar finnas windows XP drivrutiner på Asus hemsida, byta till Xp kan ju va ett alternativ om nu Windows 7 är så slött.

Brukar sådana här små datorer stödja boot från USB ansluten CD-läsare?

En kompis påstod att alla netbooks var skit eftersom det inte gick att installera operativsystem själv om hårddisken krachade utan att man var tvungen att skicka in hela datorn för hårddiskbyte till en som tilverkaren redan lagt in operativsystemet på.


Jag var in till Media markt och kände lite på datorena, tryckte lite på olika ikoner och upplevde inte datorn som slö, men jag glömde kolla hur mycke minne windows 7 använde när det bara stod påslaget så där i butiken.
 
Ser att det verkar finnas windows XP drivrutiner på Asus hemsida, byta till Xp kan ju va ett alternativ om nu Windows 7 är så slött.

Brukar sådana här små datorer stödja boot från USB ansluten CD-läsare?

En kompis påstod att alla netbooks var skit eftersom det inte gick att installera operativsystem själv om hårddisken krachade utan att man var tvungen att skicka in hela datorn för hårddiskbyte till en som tilverkaren redan lagt in operativsystemet på.


Jag var in till Media markt och kände lite på datorena, tryckte lite på olika ikoner och upplevde inte datorn som slö, men jag glömde kolla hur mycke minne windows 7 använde när det bara stod påslaget så där i butiken.

Jag fick i alla fall med en DVD med OS på. Koppla in via externa läsare så går det ypperligt att installera om.
Annars går det jättebra att installera OS via USB-minne även om det är lite trixigare med Windows. Det kräver dock en annan dator att ordna minnet via.
 
Om ingen har nåt speciellt negatyivt att säga om just den här modellen, Asus EEE PC 1015PEM, så tror jag jag ska köpa en snart. Inte hittat nåt negativt på nätet heller. För visst måste det vara värt dom 500kr extra för att få en dator med dubbelkärnig N550 processor?


http://www.alina.se/Produkt.aspx?T1I=1042
 
Jag kör med Windows 7 Starter och är helnöjd. De som klagar på segheten i Windows 7 måste mena andra versioner än Starter som är till för just netbooks. :)
 
Jag kör med Windows 7 Starter och är helnöjd. De som klagar på segheten i Windows 7 måste mena andra versioner än Starter som är till för just netbooks. :)

Vad har du för dator då?

Att en Netbook är långasmmare än en vanlig dator får jag väl leva med om jag vill ha nåt litet att ta med, billig ska den ju va också.
 
Asus EEE 1215B

Har just köpt denna, verkar mycket bra. Priset var 2900 så den var ju överkommlig.
Har liknande frågor om program, finns det något litet fotoprogram som skulle funka på denna, 4 GB internminne, 500 GB hårdisk, Win 7 64bit, processor E-350 Dual core 1,6, grafikkort radeon HD 6310m.
Skulle vara jätteglad för tipps.
Gunnel
 
Jag kan inte tänka mig att den där maskinen begränsar ditt val av 'fotoprogram' öht. Valet beror nog mer på vad vill göra och betala.
 
upptäckte nu att Asus EEE 1015PEM kanske inte klarar så hög upplösning på extern skärm, det var ju tråkigt om det är så.
En del forum uppger 1920x1080 andra bara 1360x768.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.