Annons

Asienluff! Utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag ska luffa runt i Malaysia/Thailand 3 veckor i Juli och vet inte riktigt vad jag ska ta med mig för grejor, men jag vill plåta mycket.
Alternativen är digitalt (Canon 10D med ett par,tre gluggar), en Ixus400 eller en gammal hederlig Nikon FE. I "värsta" fall kan jag köpa ett 350D hus eftersom den är liten och lätt.
Jag har aldrig varit i Asien. Kan fukten bli ett allvarligt problem ett räkna med?
Hur skulle ni göra?
 
Har varit i Malaysia några gånger och aldrig haft problem med fukt. Visserligen bara använt analog system och kompaktdigital, men digitalare säljs och används flitigt där nere och jag har märkt att folk på fotosidan har haft 10D i djupaste djungel. Så jag tror inte den biten är ett problem. Jag skulle (och har gjort) leta upp en lämplig kameraväska jag känner mig bekväm med och sedan se hur mycket som går ned i den. Mitt förslag är LowePro Topload zoom 65, 70 eller 75 AW beroende på hur stor du vill ha. Skaffade en 75 AW där nere sist och i den kan jag stapla EOS 30 med monterat 70-300 DO IS ovanpå ett löst 28-135 IS. I ytterfacken, som förmodligen är avseddda för film, kan jag likväl proppa ned några fasta gluggar. Blir några kilo, men ganska kompakt och hanterligt. Ixusen blir ju också förträfflig för lite mera diskret foto på marknader och så där och blir fint komplement till 10D.

Annars är det ju väldigt billigt i de länderna, så är du sugen på 350D bör du kanske passa på.
 
Jag har en känsla av att val av kameraväska blir viktig för trippen. Hur är det med rånrisk och möjlighet att lämna prylar på hotell? Man vill ju knappast ha väskan över axeln 21 hela dagar+nätter helt utan uppehåll...
Jag gillar min 10D och vill helst släpa runt den.
Kanske en Crumplerväska är hyfsat diskret?
 
Rånrisken ja? Vad kan man egentligen säga om den?
Har varit i Asien sammanlagt över ett år men aldrig blivit bestulen eller ens varit minsta hotad. Å andra sidan hade jag en bekant som blev kidnappad och rånad på Bali under sin första resa. Min högst subjektiva slutsats är att man måste ha otur och/eller vara oförsiktig för att råka ut för något. Mitt intryck av Thailand och Malaysia är att de tillhör de säkraste länderna i regionen för turister. Att lämna prylar på hotell känns alltid en smula obehagligt och är något jag helst vill undvika, men jag har gjort det utan malörer. Så här långt!

Har som sagt helt och fullt fastnat för LowePros Toploadzoom AW-väskor. Det fina är att jag kan bära dem i bröstsele som belastar båda axlarna och ha väskan över magen där jag har järnkoll på prylarna. Ser måhända lite löjligt ut och känns ovant till en början. Vill jag att väskan ska se neutralare ut eller hålla långa fingrar borta drar jag över regnskyddet. Vill jag dölja kameraväskan helt har jag med en liten lätt skrynklingsbar 15-liters rygga att stoppa den i. Det enda jag inte gillar med AW-väskorna är att dragkedjorna går fort på dem. Är inne på min tredje nu sedan 2001.

Tycker absolut att du ska satsa på 10D och några av dina bästa objektiv plus Ixusen. Fotomöjligheterna är obegränsade!
 
Jag säger som jag alltid sagt: planera för att bli av med grejjerna. Låt inte en stulen kamera förstöra mer än ett par dagar. Ta reda på var du kan köpa ny utrusting. Se till så att din försäkring täcker inköp av ny utrusting på plats.
 
Själv drar jag nu till Sri Lanka på Måndag (6 dagar kvar) och ska vara där 3 veckor. Jag vill ta med mig min kamera men pappa och mamma är emot det :D

Kollade på folksam och vadj ag förstår så är det upp till 30 000kr och 20% av det som går paj elelr blir stulet som är självrisken. Alltså för hela min utrustning så är det 4800kr. Måste övertala dom, måste måste måste... ;)
 
man ska väl vara någorlunda försiktig med att lämna utrustningen på hotellrummet då stölder från ex städare är ganska vanligt , detta bor väl iof på var man är osv . göm den väl !

mvh - Ale
 
Har också spenderat en hel del tid i asien, har aldrig råkat ut för något som helst. Thailand och Malaysia hör till de absolut säkraste länderna över huvudtaget, tror faktiskt du har större chans att bli rånad här på hemmaplan. Därmed inte sagt att du inte kan bli rånad, men med lite sunt förnuft så löser sig det mesta. De enda länder i SE-asien som jag av erfarenhet skulle kalla för relativt farliga att resa i om man inte är van är Filippinerna och Indonesien samt (har aldrig varit där men enl samstämmiga uppgifter) PNG, som lär vara helt galet!
 
Hej

Har varit tre gånger i Thaialnd, bla rundresa första gången. Inga problem med EOS D60 och senast med 300D.

Det enda problemet kan vara tyngden på handbagage hos vissa flygbolag. Köpte en LowPro 100 väska o den har funkat bra.

Tänk på att ha ljuskänslig vidvinkel för inomhusbilder. Det finns massor att fota inomhus.
10D är perfekt då du kan styra ISO också.

Roine
 
Svårt val

Det är ett mycket svårt val som jag brottas med vid varje resa. År 2004 reste jag först i Kaukasus och Ryssland och då valde jag en IXUS 430. Det var skönt på sitt sätt då den inte väcker nån uppmärksamhet och är lätt att ta med men de där riktiga superbilderna får man ju inte.

I höst/vinter reste jag i Thailand, Malaysia, Kina, Laos med en EOS 10D. Då valde jag 50 mm och 17-40 som objektiv. 70-200 fick stanna hemma. Eftersom 50 mm 1.8 bara väger 135 g. så är detta mycket smidigt att ha med sig. Då ser kameran "billigare" ut också och väcker inte uppmärksamhet.

Med detta objektiv kan man ju i princip fota dygnet runt utan blixt. Visst blev jag less ibland att kånka på kameran men när brorsan anlände med sin 1-årige son slutade jag klaga på att kameran var besvärande :) Trevlig resa!

/Anders
www.luffa.nu
 
Hmm

Jag kom hem igår (28:e) efter en resa i Först
Ryssland sen tåg till Mongoliet och sen Kina, hade med mig Min Pentax 67II, med ett 55mm och ett 135 mm macro, stativ och en J*vla massa film
Detta täckte in precis vad jag behövde, men däremot blev stativet bara "nödvändigt" när jag besteg Kinesiska muren. Annars var det jobbigt som fan o ha med sig. Nu i efterhand hade det räckt att ta med mig 55:an bara men men,. nu vet jag till nästa gång.
Men ta med dig 1 kamerahus, 1 max 2 objektiv, Om du har zoom med tex 28-105mm så räcker det gott o väl.
Men ta inte med dig för mkt. Du ska ju fota också :)
Och sen rånrisken var iallafall för mig obefintlig, men det betyder dock inte att man inte ska vara försiktig. Är du orolig för rånrisken så kan du ju alltid ta med dig ett enbensstativ, så är det bara o svinga allt vad du pallar :)
En flashig Kameraväska rekommenderar jag inte utan en sliten ryggsäck om du har duger.
/Jim
 
Hej

I mitt fall var ryggsäcken superb. I fickan som LowPro har rymmdes vatten, solkräm o sånt o så kameran inne i själva säcken..

Gick en hel del uppe i bergen mot Burma och då var ryggsäck helt klart bra.


Objektiv är ju annars en intressant sak:
Första resan hadde jag en 35-350L + 24-70/2.8
Andra o tredje resan så tog jag med 24-70/2.8 och 100-400L IS

Hadde aldrig nytta av 100-400 tredje gången, utan kom långt med 24-70.

Roine
 
Vad man vill ha med är onekligen en smaksak. I Nepal för 1½ år sedan stötte jag på en kul snubbe utefter leden som bar på 2 st Nikon F5 med 17-35/2,8, 28-70/2.8, 70-200/2,8 VR, 500/4,0, rejält stativ, blixtar, extendrar, och drygt 300 rullar film. Det trivdes han gott med. Var ju där för att fota!

I sommar har jag gett mig tusan på att jag ska tillbringa totalt minst en månad i Sarek med EOS 30, EOS 33V, 28-135 IS, 70-300 DO IS, 20/2,8, 24/2,8, 50/1,8, 200/2,8, 2x extender samt vattentät kompakt. Tycker jag har användning för rubbet och har skaffat en rejäl (icke foto) ryggsäck (Arcteryx Bora 95) som jag kan bära tungt med och slänga ned kameraprylarna i vid behov. Den bak, LowePro AW 75 fram som "magsäck".

De första resorna till Asien tog jag inte med någon kamera alls utan köpte vykort istället. Kanske ett alternativ?
 
roinek skrev:
Det enda problemet kan vara tyngden på handbagage hos vissa flygbolag. Köpte en LowPro 100 väska o den har funkat bra.

Om jag fattat saken rätt råder en allmän överrenskommelse att kamera ska räknas utanpå handbagage vid internationella flygningar. Hade ca 13 kg in i kabinen senast (KLM). Liten rygga, kameraväska och taxfree. Bäst att kolla på sitt flygbolags hemsida innan och se vad de skriver.
 
Ja, en liten lätt kamera får gå utanför handbagaget.
Tyvärr räknas sällan våra kameror som sådana.
Man kan kanske ha ett kamerahus med ett mindre objektiv monterat hängande över axeln och resten i handbagageväskan.


Vad gäller stöldrisken så är det nog bra att inte ha med för mycket dyra saker. Man ska ju inte behöva vara nervös under resan.
En sak att köpa som kan underlätta är ett litet stålnät med vajer, som kan låsas fast med kameraväska i. Det finns färdigt för ändamålet att köpa.

/Erik
 
eon skrev:
Ja, en liten lätt kamera får gå utanför handbagaget.
Tyvärr räknas sällan våra kameror som sådana.

Tja..? KLM skrev faktiskt "Camerabag" på sin hemsida och ingen viktuppgift. Tog fasta på det. Min väska vägde 5 kg och rönte inga problem. Sedan kollade jag upp North West. De skrev enbart "Camera". Där hade det nog varit kärvare.
 
När du flyger hem från Bangkok så är det aldrig några problem. Du kan ha nästan hur mycket du vill i handbagaget. Jag flyger fram och tillbaks mycket ofta och plåtar i Thailand & Sydost-Asien ungefär 5 månader om året.
Detta var mitt handbagage när jag flög tillbaks från sista resan för ungefär 3 veckor sen.
Canon utrustning
300/2,8 IS med original väskan. ett handbagage

en Lowepro ryggsäck med, 1DmkII kamera, 200/2,8__135/2__85/1,2__50/1,4__sigma 20/1,8__extendrar 2x & 1,4x.

en väska med batterier & batteriladdare, externa hårddiskar, blixt och andra tillbehör.

3 handbagage ihop. Runt 15 kg minst
 
Tackar för bra tips!!
Då kanske det lutar åt 10D utan grepp, EF20/2.8 (har ett 17-40/4L men det är lite klumpigare). 50/1.8 Mk1, ev. 85/1.8, plus hårddisk förstås.
Ska kolla in bl.a. Crumplerväskorna ändå. Topload är kanske praktiska men det skriiiker kamera om dem och de är lite fyrkantiga i formatet.
Nån här som har eftarenhet av mindre Crumplerväskor (eller liknande)?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.