Annons

Asien i 3 Månader, vilket objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

fotbollsmarcus6

Ny medlem
Tja, ska iväg och resa i Asien i drygt tre månader nu i februari och jag funderar på att ta med mig min D5100 ist för att köpa någon dyr och tråkig kompaktkamera att kränga med.

Har standard objektivet som följer med kameran, samt ett stort 70-200 f/2,8 teleobjektiv som känns onödigt att släpa med sig.

Är det någon som har egna erfarenheter och tips på objektiv som man kan ta med sig som allround för 3 månader.

mvh, Marcus

Ta med ditt normal-zoom du redan har. Det lär väl passa bra.
Skulle det gå sönder så köper du ett annat objektiv på plats.
Jag tror du oroar dig för mycket. :)

Jag har rest med ett 28-300mm på en D700 vid flera tillfällen och varit mycket nöjd. Motsvarande till ditt hus blir väl deras 18-200. Tamrons 18-270 ska vara riktigt skarpt och trevligt med tanke på omfånget man får. Ska du nu åka med bara en glugg utan att specificera någon speciell typ av fotograferande så är det en bra allroundglugg som klarar det mesta utan att kanske vara så där fantastisk på något.

Mats Valfridsson

Hej Marcus. jag skulle använda ett nikon 18-200 har ett skälv som jag använt i barcelona grekland sydafrika på bla safari som min dotter använde kapstaden m. m. inte jätteskarpt men endå ett riktigt bra allroundobjektiv. Hälsn Matte

Jag har rest mycket med 18-200 men skulle ändå föreslå ett 16-85. De extra 2 mm vidvinkel ger ganska stor skillnad och 85 mm är rätt mycket tele ändå på DX. Det är också betydligt skarpare än 18-200, det senare blir ganska mjukt över 100-120 mm i alla fall. En liten bonus är att 16-85 är lite mindre och lättare.

Det kan vara värt att kolla upp det nya 18-140 också. Det skall vara bättre än 18-200 men det det objektivet har jag inga erfarenheter av själv.

Tja, ska iväg och resa i Asien i drygt tre månader nu i februari och jag funderar på att ta med mig min D5100 ist för att köpa någon dyr och tråkig kompaktkamera att kränga med.

Har standard objektivet som följer med kameran, samt ett stort 70-200 f/2,8 teleobjektiv som känns onödigt att släpa med sig.

Är det någon som har egna erfarenheter och tips på objektiv som man kan ta med sig som allround för 3 månader.

mvh, Marcus

Hej,
jag själv skulle inte vilja vara utan en ljusstark normal, eller ännu bättre vid normal, för kvälls- och nattfoto eller för en lättare walk around uppsättning. I mitt fall, då jag kör Canon, är det EF 35/f2 som fyller den funktionen. Tycker dock att den är lite för snäv på crop, så något som mer liknar 35mm på FF är väl bättre egentligen, kanske runt 20-24mm.

Lite tele skadar inte heller, 50mm för crop eller 85 för FF.

Och naturligtvis bör du ha normalzoomen för övrigt fotograferande.

/P

Asien är stort och det finns mycket man kan göra där....
Svårt att ge råd med så lite information men min erfarenhet är att man kommer långt med väldigt lite och inte blir tillfredsställd oavsett hur mycket man släpar på. man vill alltid ha vidare eller snävare vinklar.

Generelt så skulle jag säga att en normal zoom.
Sen beror det på om man är i stadsmiljö så vill man nog ha en nåt ljusstarkt runt 20mm och kanske nåt ännu vidare typ vidvinkel zoom 10-20mm.
Är man mer mot djur/natur så kanske man vill ha en telezoom.

Själv levde jag 15 år med analog kamera och 50/1,7 + en 2x tele/makro converter i tre olika världsdelar.

Jag skulle rekommendera en fast 24:a eller fast 35:a. Motsvarande 35mm eller 50mm. Sen beror det ju på hur låst man är vid att jämt kunna zooma och hur resesällskapet reagerar på att du kommer vilja springa hit o dit för att fota saker på närmre håll. Fasta brännvidder kräver ju ganska så mycket mer engagemang, men ger oftast också då bättre bilder för man anstränger sig mer. Sen vill jag bara påminna om att du BÖR ta med en backupkamera! Typ en kompakt med raw-format (exvs powershot s110 som är mycket prisvärd just nu) Ha en trevlig resa!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto