ANNONS
Annons

Asahi Pentax-M SMC 50mm/1,7 & K100D, hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

krukvaext

Aktiv medlem
Fick hem ett begagnat objektiv idag som jag införskaffade ifrån Tradera, helt funktionellt och så, ser ut att fungera bra.

Enda problemet jag har är att jag inte får det att fungera. Det har K-mount såvitt jag vet, har läst på Pentax hemsida där det står instruktioner om hur man skall gå tillväga med objektivet men tycker de var lite väl vaga... inte väldigt informativa.

Problemet är (jag använder en Pentax K100D) att inte kan klura ut hur jag ska kunna ta bilder med objektivet, den här lilla rutan typ, uppe på kameran, där det vanligtvis står information, bländare, slutare, batteritid endast har "Av--" blinkandes och när jag kollar i (kommerintepånamnmenhåletmankollaridåmananvänderdigitalakameror) så blinkar "F--" hela tiden.

Någon som har någon ide hur jag ska få detta att fungera...? Det ska fungera, så pass mycket vet jag.

MVH Erik

Precis som Mats säger. Bocka för "tillåt anv. av bländarring" i menyn "C".

Jag har exakt lika glugg som du, också inhandlad på Tradera. Du får gärna rapportera hur skärpan blir när du fotar med MF respektive AF. Med AF kan du inte trycka av såvida inte kameran säger att det är fokus.Jag har vissa problem med skärpan så det vore som sagt intressant att höra hur någon med exakt samma kombination upplever det.

Mvh, Fredrik

Hej!
Har denna kombination och måste säga att det är mitt favvo objektiv. Skarpt som tusan nerbländat och riktigt bra redan från fullglugg. Är dock svårt att ställa skärpan på full glugg då skärpedjupet blir kortare på den färdiga bilden än vad det ser ut som i sökaren. Sökaren på k100d är nog i minsta laget för manuell skärpeinställning men det går och med lite övning så kan det bli tokskarpt som sagt.

Kelle bah, tack som f-n för ditt inlägg. Nu fick jag förklaringen. Har trott att det var fel på kamera, glugg och mig själv! =)

Det verkar faktiskt fungera bra än så länge, har inte försökt mig på några inställningar ännu, verkar i och för sig inte fungera att ändra något men har inte provat på Manuellt läge + AE-L-knappen-funktionen.

Alla bilder blir enormt bra hursomhelst, i och för sig är 80% överexponerade men det är bara för att jag är för lat för att prova på tekniker.

Lätt värt 300 papp.

Eftersom M optiken saknar elektrisk kontakt för bländare, och eftersom kameran saknar mekanisk avkänning av bländarringens position, så kan de ej utväxla bländarinformation.

Det som AE-L knappen på k100D (gröna knappen på K10D) gör när kameran är ställd i manuellt läge, är att den bländar ner till vald bländare på objektivet, så att kameran kan mäta ljuset och ställa in en exponeringstid.

Om du använder den i Av läget, så mäter den objektivet på full bländaröppning, oavsett vad du har satt bländaren på.

Om du använder den i Tv läget, så fungerar det inte, utan det är i praktiken Manuellt läge (eftersom bländaren inte kan ställas från kameran med M objektiv).

Om du använder den i P läget, så är det i praktiken samma som Av läget.

Så, det bästa är M läget + AE-L knappen.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar