Annons

As och enbensstativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst verkar det som att AS fungerar ihop med enbenare, tog även några bilder på rådjur nere på 1/60sek och dom duger bra. Ja, dom är ju inte knivskarpa men dom åker heller inte i papperskorgen. Äh, va f-n...här är ett exempel.
Alla visade bilder är givetvis mycket förminskade.

KM D7D Minolta 300 F4 1/60sek ISO400 med AS och enbenare
 

Bilagor

  • roedeer.jpg
    roedeer.jpg
    8.4 KB · Visningar: 180
Bilbo2 skrev:
Håller med Larza helt om as i huset....canon som jag hade innan känns som rena stenåldern...släpade jämt med mig stativet, cyklar, eftersom jag inte har bil = tungt ock krångligt förrut...inte numera.
Det är väl därför objektiv med bildstabilisering är så populärt idag. Någon jag kan tycka är lite snålt av KM är dock att de inte byggd in funktionen för panorering. Det är en höjdare att ha stabiliserat i ena ledden och sedan kunna koncentrera sig på panoreringsrörelsen på andra ledden. Annars är nog den enda nackdelen att den inte klarar att komensera riktigt lika stora rörelser som när man har en rörlig lins i objektivet.

Dock måste jag säga att KM har lyckats riktigt bra med alla problem som det ändå innebär att ha en rörlig sensor. Redan sen jag var uppe hos minolta och intervjuvande Ola och fick testa en prototyp så har jag varit lite småförtjust i hela grejen faktiskt.
 
Damocles skrev:
Det är väl därför objektiv med bildstabilisering är så populärt idag. Någon jag kan tycka är lite snålt av KM är dock att de inte byggd in funktionen för panorering. Det är en höjdare att ha stabiliserat i ena ledden och sedan kunna koncentrera sig på panoreringsrörelsen på andra ledden. Annars är nog den enda nackdelen att den inte klarar att komensera riktigt lika stora rörelser som när man har en rörlig lins i objektivet.

Dock måste jag säga att KM har lyckats riktigt bra med alla problem som det ändå innebär att ha en rörlig sensor. Redan sen jag var uppe hos minolta och intervjuvande Ola och fick testa en prototyp så har jag varit lite småförtjust i hela grejen faktiskt.

Vi får väl se om den där panoreringsfunktionen kommer i framtiden, kanske inte så lätt att lösa eller?

Sen så har jag full förståelse att exempelvis Canons IS kan optimeras bättre & bli effektivare vid riktigt långa brännvidder, skulle bara fattas annat!

Själv så svävar jag som på små moln när jag går på bypuben & fotograferar med 28-75 2.8:an på fri hand vid 800-1600 Asa. Ok man får ju se till att personerna inte är allt för yviga när tiderna går ned mot 1/8 sek men det är det värt!

Förrut så hade jag ofta med mig en Canonette mätsökare (F:1.7) som jag körde 800Asafilm i och det var också kul men resulterade dock alltför ofta i skakningsoskärpa, mest efter några öl... AS har många fördelar men just detta är en av de unika, att kunna ha bildstabilisering kombinerat med hög ljusstyrka. Typ en 20 eller 30 1.8 eller nåt liknande på detta så, mums...

Ursäkta att jag frångår ämnet som vanligt:)

//Larsa
 
Senast ändrad:
Godkväll!

Funderar på att köpa ett enbentsstativ men har en liten undring. Hur mycket kan man få ner slutartiden utan att få skakningsoskärpa? säg med en normalglugg typ.


(sorry, är trött och har inte läst igenom tråden, mitt svar finns kanske).

/Viktor
 
Enben, likväl som AS/IS/VR brukar ge en 2-3 steg var generellt beroende på hur bra teknik och hur stadig du är. Det går att komma ner ännu längre, men det kräver en del övning.


Själv så svävar jag som på små moln när jag går på bypuben & fotograferar med 28-75 2.8:an på fri hand vid 800-1600 Asa. Ok man får ju se till att personerna inte är allt för yviga när tiderna går ned mot 1/8 sek men det är det värt!
Vet hur det är, även om jag får nöja mig med F/4 på mitt kära 24-105.
 
Fribbe skrev:
Jag har läst någonstans att AS är kalibrerad att följa/motverka just det rörelsemönster som uppträder vid handhållet. Vibrationer som kan uppstå under vissa förhållanden vid vind och eller med lite rackiga stativ följer ett annat mönster.
Jag antar att det leder till att AS (sensorns) rörelser då kanske intefererar med kamerans rörelser så att skakoskärpan förstärks.

Det där köper jag inte. Rörelsemönstret lär ju variera ganska kraftigt från person till person, beroende hur man för tillfället håller kameran, om man stödjer armbågarna på något, om man hukar sig, om man fotar uppåt eller neråt eller vågrätt, osv, osv, osv. Att AS skulle vara kalibrerad för ett speciellt rörelsemönster faller på sin egen orimlighet tycker jag.
 
AS är optimerat för skakningar inom vissa frekvensomfång, så mycket är säkert, du kan hitta de mer exakta värdena på Minoltas hemsida.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.