Annons

As och enbensstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Bilbo2

Aktiv medlem
As och enbensstativ funkar det? Dvs störs as:en av att man använder en enbenare? Vanligt stativ och as ska ju inte vara så bra men hur funkar enbenare för att tex ge lite extra stöd?
 
Håller med, varför skulle AS inte fungera med stativ/enbens ?

Den kompenserar ju bara för skakningen och med stativ blir det helt enkelt bara mindre för kameran att kompensera. Är förmodligen lika bra att stänga av AS när man kör stativ dock, för jag antar att den drar aningen mer batteri.
 
Bilbo2 skrev:
As och enbensstativ funkar det? Dvs störs as:en av att man använder en enbenare? Vanligt stativ och as ska ju inte vara så bra men hur funkar enbenare för att tex ge lite extra stöd?

Kan stämma att den störs, AS behöver en viss rörelse för att funka, en del AS känner av om du har stativ eller inte. På ett enbensstativ så borde rörelsen räcka för att hålla igång AS-funktionen.

Snart får du nog ett bättre svar från nån med mer erfarenhet av AS men du måste nog tala om vilken kamera eller objektiv det gäller.
/Göran
 
7d gäller det, 28-135 optik. As och vanligt stativ är inte en bra kombination, det är allmänt känt. Om det funkar annorlunda med enbenare så är det bara bra.
 
"Håller med, varför skulle AS inte fungera med stativ/enbens ?"

Funkar gör det, men inge vidare. Rent tekniskt är förkraingen ungefär att as försöker att "stabilisera" stativet vilket gör att MED stativ och as inkopplat så kan du få oskarpa bilder....ni som undrar får söka om det i minoltaforum står en hel del om det, även utförligare teknisk förklaring.
 
Låter endå konstigt. Så den kompenserar även om den inte behöver? det betyder ju då att om jag håller kameran still eller 'rör' åt 'fel' håll så kompenserar den ju då fel. Den måste ju känna efter om den behöver kompensera innan den chansar på att göra det.

Jaja, det är säkert som det ska och fungerar på nått vis :p
 
Om kameran är helt stilla, vilket den är på ett bra stativ, så verkar det som om AS/IS/VR känner av vibrationer som inte finns helt enkelt, eller att den själv har vissa vibrationer så den går in i en feedback-loop. Inget direkt konstigt i det annat än att det kan ha varit svårt att forutse när bildstabilisering först kom. Nyare versioner känner dock automatiskt av om du använder stativ och stänger då av sig.

Jag tvivlar på att någon kan hålla så still att AS/IS/VR förväxlar denna med ett stativ.
 
Ok, jag ska ta ett test med min D5D senare och se om den kör AS även om den står helt still eller om den känner av och fimpar, skulle ju vara smidigt.
 
Ingen aning, borde stå i specarna för kameran hos Minolta.

Jag vet att Canons och Nikons dyrare objektiv like 70-200/2.8 med bildstabilisering gör det. Men de stödjer ju också panorering och en del andra funktioner vilket AS inte gör.
 
artix skrev:
Låter endå konstigt. Så den kompenserar även om den inte behöver? det betyder ju då att om jag håller kameran still eller 'rör' åt 'fel' håll så kompenserar den ju då fel. Den måste ju känna efter om den behöver kompensera innan den chansar på att göra det.

Jaja, det är säkert som det ska och fungerar på nått vis :p

Tycker också det är konstigt. Det är ju inget konstigt med styr och reglersystem som är i vila. Det är ju ofta poängen med såna att stabilisera lägen "ur balans" till i sista hand fullständig vila. Med AS är det som det sägs enligt Minolta att AS ska vara av med stativ. Men det är klart att det måste funka med ett enbensstativ. Vem är helt still med ett sånt? Det skulle inte jag vara i alla fall om jag nu hade ett.
 
Damocles skrev:
Oeller att den själv har vissa vibrationer så den går in i en feedback-loop.

Typ detta har jag läst. Har dock inte testat i praktiken.

Det står t.o.m. i bruksanvisningen att AS ska var inaktiverat vid stativkörning.
För övrigt så finns det ingen människa på jorden som kan hålla kamera helt still så att AS där skulle fallera är inte aktuellt.

Till ett enbensstativ bör det dock fungera umärkt. När man pratar avstängning av AS så är det på stabila stativ.

//Larsa
 
Ska dock tillägga att det i bruxisen inte står varför AS ska inaktiveras på stativ, bara att den ska stängas av...

//Larsa
 
Så här skriver Gary L. Friedman i sin bok som avhandlar 5D & 7D.

"The owner’s manual says that Anti-shake should be turned off when the camera is mounted on a tripod. This is because control systems are inherently imperfect, and if there is no movement to counteract, then the actuators will likely react to some phantom noise coming from the pitch and yaw sensors, and otherwise move the CCD at times when it shouldn’t. This rule only applies to rock-solid, really, really good tripods, though. If you happen to own a cheapie tripod and use it with the center column all the way up and it’s a windy day, your image might just benefit a little by having it on. To be safe, try it both ways."

Utdrag ur "Dynax*Maxum*Alpha 5D/7D digital cameras. The friendly manual with the professional insights by Gary L. Friedman."

//Larsa
 
Jag har läst någonstans att AS är kalibrerad att följa/motverka just det rörelsemönster som uppträder vid handhållet. Vibrationer som kan uppstå under vissa förhållanden vid vind och eller med lite rackiga stativ följer ett annat mönster.
Jag antar att det leder till att AS (sensorns) rörelser då kanske intefererar med kamerans rörelser så att skakoskärpan förstärks.
 
Problemet är bara att vi har läst så mycket utan att riktigt veta, gäller även mig.

Jag är inte hundra på att Gary Friedmans teori håller heller & vet inte om han fått uppgifterna från KM?

Nån ung pigg människa kan ju gå ut & testa, själv så ligger jag mest i sängen efter operation.

Gå ut när det inte är så ljust, inte för mörkt heller & kör en testserie på något kontrastrikt som är lätt att bedömma skärpan på, både med & utan AS.

Jag har en känsla av att man inte kommer att märka nån skillnad, men det är bara vad jag gissar:) Dessutom så beror det nog mycket på vilka tider det rör sig om, hur detta skulle påverka det hela har jag dock ingen teori om...

Var förresten ute & luftade kameran på tomten idag & tänkte hela tiden, hur i all världen klarar sig folk utan bildstabilisering i vintermörkret? Ja stativ förstås men när man vill känna sig lite friare alltså?

Körde 4-800 Asa hela tiden & låg ändå mot största bländare samt tider som ofta närmade sig gränsen för vad AS kan hantera.

//Larsa
 
Anledningen att jag frågade om as och enbenststativ var att med den kombinationen så kan man ju i princip fota på vääääldigt långa tider...vilka möjligheter...

Håller med Larza helt om as i huset....canon som jag hade innan känns som rena stenåldern...släpade jämt med mig stativet, cyklar, eftersom jag inte har bil = tungt ock krångligt förrut...inte numera.
 
Jag var ute och testade lite idag.
Tog denna bild med enbenare.
KM D7D Minolta 300 F4 1/80sek ISO400 med AS
 

Bilagor

  • enben.jpg
    enben.jpg
    17.1 KB · Visningar: 191
Och efter ett par steg in i skogen blev denna till på frihand.
KM D7D Minolta 300 F4 1/125sek ISO400 med AS
 

Bilagor

  • hand.jpg
    hand.jpg
    15.4 KB · Visningar: 188
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.