Annons

.arw?

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy.L

Aktiv medlem
Hej! Jag testade att fota med jpg och raw. Men, när jag kollar på filerna i datorn så heter de ".arw" och går inte att öppna med något av de program som jag har.
Ska det vara så? Om det ska vara så, hur går jag vidare? Om det inte ska vara så, vad ska jag göra?

Mvh
Billy
 
Du fick förmodligen med några cd med kameran som innehåller program för att läsa dem, annars funkar det bra med CS och Lightroom.
 
Men borde inte photoshop funka?
CS = photoshop?


Tack för ett snabbt svar föresten!
 
Senast ändrad:
Billy.L skrev:
Men borde inte photoshop funka?
CS = photoshop?


Tack för ett snabbt svar föresten!

Jag tror Cs funkar om du konverterar om filerna till .dng format, program för detta finns på Adobes hemsida.

För att få full support för nyare kameror måste du ha Elements eller CS2.

/kent.
 
Grrr. Lite jobbigt när folk inte skriver ut kamramodell och Photoshop version, man få göra massa antaganden... :(

Nåväl. *.arw vet jag inte vad det är för kamera som skapar, eller hur ny den kameran är.

Men Photoshop CS klarar camera RAW filer upp till ver 2.4 eller 2.6 (Kolla på www.adobe.com för mer info)
har du en nyare kamera än den som stöds av dessa camera RAW filer så måste du tanka hem senare versioner av camera RAW och dessa versioner kan enbart läsas av Photoshop CS2 alt får du konvertera dina filer med DNG konverter, hämtas på Adobes hemsida, även denna konverter är beroende av Camera RAW filen. Därefter får du helt sonika konvertera alla dina *.arw filer till *.DNG som i sin tur kan läsas av photoshop CS.

Om du nu hade skrivit ut din kamermodell och CS version hade jag direkt kunant säga att du skulle ha haft den och den filen... :) Hoppas det löser sig endå
 
Såg nu i din profil att du har Sony A100, Då måste du ha camera RAW fil 3.5
Den filen kan inte Photoshop CS läsa.

Dina alternativ är följande:

1. Uppgradera till Photoshop CS2
Tanka ner Camera RAW fil 3.5 eller senare, placea i rätt mapp, Klart!

2. Tanka ner DNG konverter, Tanka ner Camera raw 3.5 eller senare, konvertera alla dina RAW fielr till DNG, öppna dessa i Photoshop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.