Annons

Artikel om ND-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

nejin

Medlem
Hej hej! Jag har skrivit en artikel om ND-filter, mest för min egen skull så jag skulle få ordentlig koll på dom. Men eftersom den ändå ligger på nätet så får ni jättegärna ge lite konstruktiv kritik på den. Här är länken http://www.eliamalmsten.se/nd-filter/.

Vid solförmörkelse hjälper inte ett vanligt nd filter. Stor risk för ögonskador då.när jag fotade en så hade jag ett specialfilter som är helt kolsvart.

Vid solförmörkelse hjälper inte ett vanligt nd filter. Stor risk för ögonskador då.när jag fotade en så hade jag ett specialfilter som är helt kolsvart.

Mitt linslock är helt kolsvart :)

Vad hade du för filter för solförmörkelsen? Det måste väl ändå varit ett ND-filter även om värdet var högre?

Har tagit bort alla bilder tills jag kan ersätta dem med bilder där jag har tillåtelse, alternativt kan ersätta med egna. Jätte snällt att ni påpekade denna miss av mig, lite pinsamt :)

Om någon här har bilder jag kan få använda så tar jag jätte gärna med dem. Där jag så klart förtydligar att de tillhör er och gärna även länkar till er om ni har en hemsida.

Vadå, är det skadligt för sensorn att plåta mot solen?

Nja, kanske inte i allmänhet, men om man låter sensorn stå blottad i liveview med högkvalitativt glas som fokuserar solstrålarna till en punkt på sensorn så kan man väl intuitivt tänka sig att det börjar ryka efter ett tag. (Jämför "leken" där man med förstoringsglas kan få ett löv att börja brinna ganska snart.) Att fota "vanligt" så att sensorn bara ser solen under delar av en millisekund är nog OK, men att låta den stå blottad mot solen i liveview känns inte bra.

Snopet, det blir att skicka ett melj till Gefvert på måndag. Måste kolla om försäkringen täcker solskador.

Jag gissar att försäkringen inte täcker pixelfel men om det blir så stora fel så att kameran inte att går att använda täcker försäkringen.

Men måste man fota med liveview rakt in i solen? Man kan väl ta en testbild i stället?

Vad är "ND15" för ett filter?

Var hittar du ND15? Det passar inte in i namnstandarden.

Siffran brukar vara antal bländarsteg på något sätt men det är inte riktigt lättydigt tyvärr.

Ett sånt filter borde heta ND115 och skulle alltså bara släppa igenom bara en del på 30 000, 1/2^15

Eller så heter det ND16 och släpper då igenom 1/16 del av ljuset.

Det tredje alternativet är ND15.0 som då skulle betyda 1/ 10^15.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar