Spontant de tre viktigaste tycker jag är:
1. Enkelhet och snabbet att lägga upp nya bilder samt att tilldela dem kategorier/sökord så man kan hitta igen dem senare.
2. Enkelhet och snabbhet att söka reda på en viss bild genom att söka på kategorier/sökord/metadata
3. Möjlighet till publicering av utvalda bilder på webben. Eller alternativt export av data i form av xml eller annat lämpligt format som man sedan kan importera till något befintligt web bildarkiv.
Jag tror det är vettigt vara att göra två olika applikationer, en som uppfyller punkt 1 och 2 och en helt annan applikation för web accessen (punkt 3). De kan givetvis ändå ha viss gemensam programkod i botten. Anledningen är att jag tror denna uppdelning är lämplig är att jag är skeptisk till om det går att få en web applikation tillräckligt bra för att uppfylla punkt 1 och 2. Jag tror det finns stor risk att framför allt enkelheten och snabbheten att lägga upp nya bilder och kategorisera dem kommer att bli för omständigt om man gör det via en web applikation. Och blir det besvärligt kommer man att använda den ett tag men sen inte idas kategorisera bilderna eller alternativt byta till något helt annat program.
Om man gör ovanstående uppdelning så tror jag också det är vettigt att ha ett öppet gränssnitt mellan dem. På så sätt kan man välja att bara använda web publiceringsbiten, och sen köra t.e.x. IMatch för kategoriseringen och bara exportera bilderna till web applikationen.
Man kan på detta sätt också välja att bara köra kategoriserings applikationen och sedan exportera kategoriseringen och bilderna till valfritt web bildarkiv.