ANNONS
Annons

Arkivering, säkerhetskopiering, lagring...

Produkter
(logga in för att koppla)

BigHair

Aktiv medlem
Tänkte börja sortera upp mina bilder lite - bättre att börja nu än när man har en miljon bilder att gå igenom... Behöver då lite råd om detta!

1: Ett arkiveringsprogram för den som vill lägga till lite sökord, sortera bilderna efter kategori och inte så mycket mer... Jo, förresten. Det vore JÄTTEBRA om det fanns en funktion som kunde hålla koll på vilken DVD de olika bilderna finns säkerhetskopierade på! Finns detta program? Vilket??

2: Är det stor skillnad mellan kvalitén på de olika märkenas DVD-skivor? Vill ju gärna att de ska hålla ett tag... Det skiljer ju hyffsat i pris i alla fall!

3: På vilka ytterligare sätt bör man lagra sina bilder för att känna sig någolunda säker? Flera DVD-skivor eller extern hårddisk?

Mycket tacksam för alla svar!
/Lasse

Hur man arkiverar och sorterar är för det mesta ganksa personligt. Gäller nog att hitta sin egen stil och program för ändamålet.

3.
Det ständigt återkommande problemet med lagring har jag efter många års "hattande" hit o dit löst på följande sätt och för mig det "säkraste" sättet.

Första sorteringen och bearbetningen gör jag på datorns hårddisk och sparar därefter ner på en extern FW800-disk som alltid är uppkopplad mot min dator.

Backup körs med jämna mellanrum eller efter viktiga tagningar på en identisk FW-disk som annars förvaras i säkerhetsskåp.
För backup (Mac) använder jag Syncronize Pro som gör jobbet snabbt och bara lägger till filer som förändrats sen sita backupen. Nu och då använder jag samma program för att backa upp min Startdisk med program, systemfiler odyl.

Diskarna som jag har i burken körs i Raid0 för max prestanda.
Jag är mycket tveksam till att köra andra raidkonfigurationer för backup då hela säkerheten är strömsatt i samma burk och riskerar att paja vid strömspikar, åska etc.

Enstaka viktiga fotograferingar lägger jag dessutom ibland på DVD.

Priset på externa diskar är idag överkomligt och hastigheten är acceptabel. Lagrar man extremt mycket bilder kan det bli dyrt men kapaciteten ökar och hittils tycker jag det fungerar.

Jag har inte hittat något vettigare alternativ för säker lagring och minimal tid för återställning.

Jerry

Tack för svaret!

Du har inget förslag på program för en ganska "enkel" användare? Skulle naturligtvis kunna testa alla program som finns på marknaden, men det lär ta ganska lång tid...

/lasse

BigHair skrev:
1: Ett arkiveringsprogram för den som vill lägga till lite sökord, sortera bilderna efter kategori och inte så mycket mer... Jo, förresten. Det vore JÄTTEBRA om det fanns en funktion som kunde hålla koll på vilken DVD de olika bilderna finns säkerhetskopierade på! Finns detta program? Vilket??

Du söker efter Extensis Portfolio! Kolla http://www.extensis.com/en/products/asset_management/product_tour.jsp#tutorials för info om hur man håller reda på DVD-skivor. (Det finns en videotutorial som heter "Burn to disk" på sajten.)

Använder du Photoshop så tycker jag Bridge fungerar bra. Annars så har väl Canon DPP som följde med din kamera alla önskvärda funktioner?

Jerry

Du måste kräva två saker av ett arkivprogram:
1. att det följer IPTC-standard.
2. att du kan skriva ner taggarna i bildfilerna.

Om detta uppfylls kan du när som helst byta katalogprogram, och det kommer du att vilja göra rätt vad det är.

Jag använder iView Media Pro och är mycket nöjd med det http://www.iview-multimedia.com/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar