Annons

Arkivbilds försäljning någon erfaren??

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Hej

Jag ska ju nu sälja bilder till SIF. Jag har nu köppt BLF:s bok Rätt och Pris. Men det jag undrar som det inte finns med i den eller jag kan även tolka fel men hur kan ett kontrakt för en sådan bildförsäljning se ut??

Dom anlitade mig attså inte till fotogrferingen utan fick veta att jag tagit bilder på en konferans och ville ha bidler där ifrån.

Tacksam för tipps. har alltså BLFs avtal att utgå ifrån men hur man ska modifiera dom eller göra nytt.

Du ska titta under redaktionell användning av bild. Bilderna är ju inte tagna på ett uppdrag, utan är sk. arkivbilder.

Tabell 1, sid 19.

Ta reda på hur många exemplar och hur stor de vill göra bilden, alternativt tar du avgift för minsta bild, då detta är de mest förekommande i artiklar.

En exempelfaktura hittar du längst bak.

BEroende på om du använt film eller digitalt så ska det läggas till scanningskostnad/digitalt arbete. Detta hittar du på sid.15

Tänk på att alla priser är ex.moms och att viss mängrabatt förekommer.

Jo har kollat på den tabellen.

Hon säger att hon har pratat med en reklam firma som trycker deras tidning att det skulle gå på 500 kr vilket inte ens täcker då för en upplaga på 5000ex. Då dom kommer skicka ut till ca 300.000st

Men det jag undrar en faktura ja det är ju relatift enkelt att knåpaihop efter exempel men ett avtal hur många bilder som får anväs hur många exemplar som ska ges ut som tiex avtalet för fotouppdrag. s27

Jeppe skrev:
Du ska titta under redaktionell användning av bild. Bilderna är ju inte tagna på ett uppdrag, utan är sk. arkivbilder.

Vad jag såg så stod det ingen stans att de va tänkt att användas redaktionellt. Kan ju lika gärna vara i reklamsyfte tex.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar