Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arkitektur/Trä

Produkter
(logga in för att koppla)

sagoland

Aktiv medlem
Som arkitekturintresserad fotograf är jag på jakt efter träbyggnader (gärna arkitektritade, någorlunda moderna) att göra en fotografisk djupdykning i. Intresserad av kontor, skolor och offentliga byggnader.

Tacksam för alla förslag, men stockholmstrakten är klart intressantast för mig som Västeråsare.

Ok, inga svar.
Betyder det att det finns mycket få fotografer här som intresserar sig för arkitektur?

sagoland skrev:
Ok, inga svar.
Betyder det att det finns mycket få fotografer här som intresserar sig för arkitektur?

Hmmm, bosatt i Sthlm som jag är så borde jag väl känna till några träbyggnader,men icke.

Letar igenom mina egna bilder och finner någon gammal kyrka i trä men ingenting modernt.

Tyvärr.

Arkitektur är intressant. Fast jag är mer för betong...

Börja titta på denna länk för idéer.
http://www.arkitekt.se/s13476?cookies=0

Det finns ju ett träbygge i Västra Hamnen i Malmö.

När jag tänker Stockholm blir det blankt. jag ser lite fasader framför mig men var?

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    29.7 KB · Visningar: 666
mipert skrev:
Arkitektur är intressant. Fast jag är mer för betong...

Börja titta på denna länk för idéer.
http://www.arkitekt.se/s13476?cookies=0

Det finns ju ett träbygge i Västra Hamnen i Malmö.

När jag tänker Stockholm blir det blankt. jag ser lite fasader framför mig men var?

betong.. då tänker jag på Sparta i Lund :D

Ingvar Kamprad Design Centrum (IKDC) i Lund har ju trä på fasaden iaf, vet inte hur det ser ut inuti (har hört talas om glasgolv iaf), men det är snyggt utanpå.

Biologiska Museet

Ligger precis vid Skansens sido entre´!
Lite skyltar och grejer i vägen som stör kanske men ett häftigt hof.
Bifogar en sidovy, lovar att entre´n är hur imponerande som helst. Träsnideri är ordet.
Finns en fin staty precis bredvid också.

Kan lägga upp ett utsnitt på entrén om intresse finns.

Bilagor

• biologiska.jpg
    biologiska.jpg
    43.2 KB · Visningar: 527
Byggnationen vid foten av Kista Science Tower har träfasad åtminstone delvis. Kommer inte ihåg exakt hur just nu, kanske det är hela vägen också. Det är den del som ligger västerut, mot överjordstunnelbanan.

Den nyss avlidne arkitekten Ralph Erskine ritade en hel del trähus har jag för mig. Gjorde en snabb sökning på hans namn och hittade följande info om några byggnader i Sandviken. Varken offentliga byggnader eller nära Stockholm men han har ritat en hel del hus i Sverige så om du gör en mer engagerad sökning än jag hittar du säkert några intressanta objekt.

http://www.sandviken.se/4.1ac5f13f94b137c797fff423.html

Nybyggnationen i husen kring Söderstadion (vid Globen), mot Gullmarsplan till, har en himla tjusig fasad - den är åtminstone delvis i trä.

Ingvar kamprad's "Design centrum" som är lokaliserat i forskar och universitetsdelen Ideon i Lund är en otroligt fräck byggnad med mycket trä så som ex teak ....

mvh - ale

Nja... IKDC i Lund är faktiskt inte så interessant ut träsynpunkt och om du frågar mig så är det inte så intetressant över huvudtaget. Något glasgolv finns inte, men en del på sin höjd uppseendeväckande väggar av glas.

Är det möjligen så att du är ute efter träarkitektur för att du vill vinna en Nikon D70? Om inte så kan jag tipsa dig om att det finns en tävling som går ut på att ta en bra träbild och vinsten är en just en Nikon D70. Fast nu kanske jag avslöjade dig?

Kolla in Aula Magna vid universitetet. Insidan, taket och gångarna. Aula Magna är ritad av Ralph Erskine som tyvärr avled nyligen vid den aktningsvärda åldern av 91 år.

Skulle du komma neråt tiveden till så har du ju Ramundeboda kyrka i Laxå. Det är en liten träkyrka från 1600-talet. Kanske inte arkitektritad, men nog så vacker. Dopfunten är också i trä.

Oj, tusen tack för alla tips. Visst är det så, Henrik, du avslöjade mig =D När jag fick syn på tävlingen blev jag genast mycket intresserad eftersom jag känner att jag behöver lite nya utmaningar inom området.

Kanske får jag tillfälle att ta mig förbi Lund, isåfall ska jag självfallet slinka förbi IKDC.

Tack för länken, Mikael. Ska genast ta och kika in.

Givetvis är allt av intresse. Pengar och tid är väl vad som sätter gränserna och hur det ser ut med sånt framöver har jag dålig koll på.

Tiveden känns någorlunda tillgängligt. Ramundeboda kyrka alltså. Ska kollas upp, liksom Aula Magna.

Är någon intresserad av att få veta mer om tävlingen, skicka mig ett mail.

Det finns en del på nätet om Ramundeboda kyrka, även bilder så du får lite hum om den.Men den är rätt fin om man gillar träbyggnader. Varför jag känner till den är för att far med sambo flyttat till laxå och driver numera vandrarhemmet i laxå (Tiwäga vandrarhem).

Arkitektur/Trä Svenskt Trär

Svenskt trä har en hemsida:

http://www.svenskttra.org/mainpage/

Gå in under "Träpriset", så hittar ni alla insända objekt, de nominerade objekten och det vinnande objektet. Träpriset delas ut vart fjärde år och presentationerna för år 2000 och 2004 är mycket fylliga.

Gio Fornell

ANNONS