Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arikivprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej

Arkivering av bilder i dator är min fråga eller frågor. Mer VAD ni använder än HUR ni använder och väljer backupstrategier...

Mina frågor ..
Vilka program är att föredra för att ..

Sortera bilder i mappar / kataloger / etc ..
Tagga bilder med nyckelord / liknande ...
Finna enlka sökfunktioner utifrån ovan nämnda ..
Var finns dessa program att få tag i ..
samt kostnad ....

Har letat en del i olika trådar men är inte riktigt nöjd med min kunskap än ...

jag är tacksam för svar och dina funderingar ..

Med vänlig hälsning

Fredde L
 
Gratis.

Hej,
Jag har en extern hårddisk (inte gratis) men sen använder jag mig av doskommandot xcopy.
Xcopy kontrollerar om filerna har ändrat sig och kopierar nya filer till den externa disken. Ett litet enkelt skript bestämmer vilka mappar och filtyper som skall kopieras.

Bilderna sorterar jag med i datumkataloger. Ex:
060914 "sen skriver jag vad jag fotograferat så att jag kan söka upp bilder"

Jag tycker att det tar för lång tid att "tagga" upp bilderna.

Mvh
Lars
 
Hi folk

Min strategi är som följer. Bränner två DVD (på olika fabrikat). En sparar jag hemma och en utanför hemmet. Det är en liten chansning, vem vet om man kan läsa en NEF om 20 år).

I dag använder jag Photoshop album som arkivprogram en är just uppe i bytet till IView. I mitt arkivprogram har jag skapat taggar såsom: Familj, Alexander, Kalle , bilar, ishockey, jul 2006 etc. Du kan skapa vilja taggar du vill och när jag vill hitta alla bilder som innehåller Kalle så klickar jag på Kalle. Voila! På detta sätt skapas det en lite jpg proxy av varje bild som jag har på hårddisken. Mina 80 DVD (och några CD) motsvarar ca 4 GB på min hårddisk. Använder faktiskt bara originalet när jag ska skriva ut en bild. Annars duger proxyn till webben, E-mail etc.

Gillar egentligen Photoshop Album bättre eftersom det är lättare och enklare att ordna upp bland alla taggar men det programmet har en stor nackdel och det är att databasen är oläsbar för andra program och kan såleds bara läsas av programmet själv. Inga taggar skrivs heller ner till bilderna. Så i framtiden när Album inte längre stöds av Windows hastalavista 55,2 så står jag där :-(

Därför har jag nu beslutat att gå över till IView. I princip fungerar det likadant men med den stora skillnaden att du kan efter att alla bilderna är taggade med sökord skriva tillbaka taggarna i ITPC fälten i själva bilden. ITPC är ju en standard som används av "alla" idag. Även Photoshop Album kan läsa och importera taggarna som finns i ITPC fälten. När jag importerar bilder till IView med taggar skrivna i ITPC fälten så kommer taggarna upp automatiskt. Oerhört praktiskt

Edit:

Glömde skriva att bägge programmen stödet "drag end drop" när det gäller själva arbetet med att tagga bilderna. Marker bilderna du vill märka med en speciell tag och dra och släpp dom på taggen och Voila1 igen. Bilden är taggad. För mig tar det ca 15 minuter att märka upp en DVD (400-600 bilder)

mankan
 
Senast ändrad:
Hi folks

Usch vilken dålig svenska det blev i mitt tidigare inlägg.

Hade lite bråttom när jag skrev och det blev lite syftnings- och stavfel. Vad jag menade med att mina 80 DVD skivor motsvarade 4GB så avser jag givetvis att jpg bilderna som används som proxy är 4GB stora tillsammans. Du kan själv välja storlek och kompression på jpg proxyn. Jag har satt den till 1280 x xxx.

Genom detta sätt har jag inga som helst svårigheter med att ha alla bilder tillgänglinga i en storlek som duger till det mesta utom utskrift större än 10*15cm. Tar som redan sagt endast fram originalbilden när jag behöver en större utskrift än 10*15cm.

Mankan
 
Jag använder picasa som arkivprogram det kan tagga bilder med IPTC-keywords och har väldigt enkel och bra sökfunktion (google som gör picasa). Det är gratis. Det går dessutom väldigt snabbt och enkelt att tagga bilderna. markera bilder --> Ctrl+K skriv ett antal ord tryck Enter sen Del done...

http://picasa.google.com
 
Senast ändrad:
Hej igen

TAckar skall ni ha för era snabba svar ....
jag sitter nu och studerar picasa.. en fråga där gällande keywords... IPTC.. om jag skapar sökord i picasa ..är det då sökord som ligger med såsom IPTC.. alltså ..om jag drar igång picasa nu och arbetar med detta och sedan om ett år eller fler byter system av någon aledning .. är bilderna då märkta och överförbara till nytt system med de sökord de har fått i picasa... hänger ni med eller vimsar jag ?
Gillar sökfunktionen i picasa..enkel smidig ...
Gällande mer IPTC.. hur får jag in copyrihtinfo mm ?

tacksam för svar ....
 
jepp keywords sparas som iptc så de hänger med bilden


gällande copyrightinfo borde det väl gå att göra ett skript för det eftersom det antaglien är samma på alla bilder
 
Hej och tack

Hej igen ..tack skall ni ha .. jag kör nog detta nu tror jag ... blir nog bra .. backup får ske på extern disk och dvd skivor... tack för era tankar och funderingar och tips ...

mvh fredde L
 
Hi folks

Mina strategier var på topp trodde jag tills i går eftermiddag. Har en vanlig IDE disk som systemdisk och ett par speglade diskar för lagring av alla mina tumnaglar, databasen för mitt arkivprogram och annan all annan information.

Det började med att skärmen slocknade och jag trodde att jag hade förstört grafikkortet då jag har provat med att dra ner på fläkthastigheten för att bota surrandet från fläkten men det visade sig efter mycket om och men att det var kontrollerkortet till RAID systemet som gett upp. Alltså inte själva diskarna utan KORTET. Inom 2 minuter hade all data blivit korrupt. Jättekul!

Nu har jag faktiskt ett ess i rockärmen. Jag har på helt eget bevåg fört över en backup av min bildkatalog till min dotters dator och således är i alla fall den informationen räddad. Värre är det med övriga dokument men de kan jag klara mig utan. Här skaffar man sig ett raidsystem med speglade diskar eftersom "ALLA" säger att diskar går sönder och så är det inte dom som går sönder utan kontrollerkortet som förstör datan......på bägge diskarna dessutom.

Jag har nu skaffat ett par externa diskar som får agera backup istället för raidsystemet. Hoppas att det fungerar bättre.

Mankan
 
aaaa

... det du beskriver låter som en sann skräck ... hur har det gått för dig ? ..själv kör jag huvuddisk + backup via två externa ... fungerar än så länge .. önskar dig lycka till med återställningen av det du förlorat ..
mvh fredde L
 
Jag använder WinCommander, föregångare till TotalCommander
Kopierar filer, kataloger, disk till önskad plats. Annan disk, dator via usb, nätverk eller hur man vill.
Markera bibliotek som ska backas (synkroniseras) och programmet kollar vilka filer som ändrats eller kommit till och föreslår sedan åtgärd.

En fördel som jag ser det är att data packas inte vilket gör att min bärbara hårddisk kan jag koppla till vilken dator som helst och läsa direkt.
Nackdelen är ju då givetvis att data tar mer plats, men åtkomst av data väger högre för min del.
 
Hi folks

Jag lyckades återställa i princip allt. Det jag hade störst svårigheter med var Adobe Photoshop Aöbum och dess idiotiska lösning på backup.

Jag hade alltså gjort backup med hjälp av funktionen i PS Album. Så långt allt väl. När jag efter att ha "lagat" min dator med nya delar så ser konfigurationen lite annorlunda ut. Tidigare hade jag PS Album utspritt på två partitioner.

Detta beroende på att i början hade jag endast en disk (C) och fyllde sedan på med en till (D) när den första började bli full. Rensade då C från allt oväsentligt och körde den som systemdisk och lagrade allt annat på D. Döm om min förvåning när jag insåg att jag inte kunde flytta på befintlig data i PS Album. Det fick helt enkelt ligga kvar på C medan jag nu fyllde på med fler bilder på D.

Vid återställningen fick jag nu problem eftersom jag endast har en partition numera. Efter att kört "återställning" i PS Album så saknades alla bilderna medan datan om dem fanns kvar. Jag såg framför mig ett hästjobb med att tagga upp 30000 bilder igen. Men efter en del manuellt arbete lyckades jag flytta allt till de rätta mapparna och allt fungerade igen. Fanns ingen hjälp om detta hos Adobe eller i PS Albums hjälpfiler. PS Album förutsätter att din dator ser exakt ut som den gjorde innan återställningen.

Nu har jag bytt arkivprogram till ett som fullt ut stöder ITPC. I och med detta är det bara att läsa in bilderna vid en ny krasch eftersom alla taggar ligger i själva bilderna. Problemet med PS Album är att det skriver all data om bilderna i en egen databas som inte är kompatibel med någon annan eller ITPC.

En raid 0 som systemdisk för att få upp hastigheten. All data (samt annan viktig data) backas upp på två externa diskar efter varje nedladdning av bilder från kameran. När jag har bilder för en DVD bränner jag två kopior på olika fabrikat av DVD skivor. Innan dess har jag gjort katalogiseringen och skrivit in alla taggar i själva bilderna.

Hoppas att detta är säkert nog men vem vet?!?!

Mankan
 
Vad kör du för version av Photoshop Album. Jag använder 4 och den kan skriva taggar till filerna, fast man måste tala om för den att göra det, det går inte automatiskt.
 
Jag har den ursprungliga versionen 2,0. Jag ska dock tillägga att jag gillar gränssnittet i PS Album bättre än något annat progrm jag har provat men det har för många begränsingar för mig, version 2 alltså....

Ingår inte version 4 som en del av PS Elements? Kan man köpa 4:an separat?

Mankan
 
Den ingår i PS Elements 4. Jag tycker som du, att Photoshop Album är oslagbar när det gäller att hålla ordning på foton.
 
Tyvärr då för mig så går det inte att uppgradera på ett enkelt sätt till en version av Album som kan hantera IPTC fullt ut. Måste då köpa Elements 5 idag med allt vad det innebär.

Nej, för mig så känns det mer framtidssäkrare med en mjukvara såsom IView där jag inte alls är låst till en viss mjukvara eller tillverkare. Jag har tyvär lite dåliga vibbar av Adobes sätt att hantera Photoshop Album version 1 till 2 på.

Känns faktiskt som om Adobe slutade satsa på Album för lång tid sedan. Det finns några buggar i version 2 som Adobe borde ha fixat för länge sedan. Tror att min version är från 2003 eller kanske 2004. Det är dessutom en del saker som inte eller aldrig har fungerat fullt ut eftersom Adobe aldrig satsade på programmet. Inte en enda uppdatering har kommit eller finns trots buggarna :-(

Mankan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.