** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

ARCA L-kameraplatta för 100:-

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Kan det vara något? Jag råkade tråla lite på ebay för en tid sedan och råkade på denna sida: https://www.ebay.de/itm/MENGS-A7R-I...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Jag blev lite nyfiken på om passform och övrig kvalité kunde vara något. Jag beställde ett för vardera kameran jag har samt ett par helt vanliga släta plattor 60*70mm. Fraktkostnaden slogs ihop till en på 11,83 Euro för alla fyra prylarna. Idag lämnade Posten paketet vid dörren.

Jag blev positivt förvånad över hur bra de passade på respektive kamera. Riktigt bra faktiskt. De verkar vara stabila i vinkeln trots att de är hopsatta med en insexskruv och alltså inte gjorda i ett stycke. Bra ytfinnish som jag dock inte vet hur hållbar den kommer att vara.

20180214-001.jpg

Ja, det känns som ett fynd. Jag började leta efter liknande hos Really Right Stuff eftersom jag har deras till gamla kameran, dock bara bottenplattan utan L. Jag blev lite betänksam när de skulle ha $170. Till det kommer frakt, tull, moms och expeditionsavgift. Hugaligen vilken prisskillnad. Framtiden får visa om det också är ett fynd eller om känslan mattas av.

Jag har ett motsvarande för Canon-hus. "No name" från Kina. Ypperlig passform och precision. Rent teoretiskt skulle man ju kunna tänka sig att metallen består av något undermåligt och skört material de sopat upp från verkstadsgolvet, men inget i finishen tyder på det – tvärtom.

Det är väl egentligen de kända märkena som tar ordentligt (över)betalt för en metallbit som spottas fram ur en maskin.

Många har stativhuvuden med ARCA Swiss kompatibla snabbfästen. Kameraplattan skruvas fast i kamerans stativgänga och sedan är det enkelt att fästa kameran i horisont- eller vertikalläge.

ARCA snabbfästesystem är mycket vanligt numera även för mindre kameror men utvecklades av ARCA Swiss för deras storformatskameror av optisk bänkmodell där själva skenan som främre, bakre och eventuell mellanstandart sitter på var utformad med det kilspår som är grunden för systemet.

Tack Michael! Låter som något jag borde testa, fotar sällan med stativ men alla gånger jag gjort det har jag saknat ett stabilt sätt att fota vertikalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar