Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetstemperatur för digital SLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Garantin ligger väl fortfarande bara på typ +-0 till +35 eller något sånt, sedan brukar det ofta fungera långt utanför de garanterande nivåerna.

Jo, det vet jag, men jag kanske är den enda som tycker att det är urlöjligt med ett sådant "intervall för drifttemperatur" (citat ur manualen) och försöker använda kameran ändå? Hrm. :)


Slutarens livslängt är väl iaf 60 000 bilder eller 2 år på 10D, vilket som än kommer först. Men beroende på om det är mekaniska delar med smörjning så kan ju vissa av dessa sega ihop när de blir för kalla.

50 000 har jag hört, men jag har även hört om ett antal exemplar som gett upp betydligt tidigare, så jag blir ändå orolig.

Det vore intressant att höra om någon annan än jag har märkt av något sådant här, annars är ju de vanligaste biverkningarna det talas om slö display och orkeslösa batterier.
 
Jag kan bara berätta att jag har varit ute 3 dagar i sträck, cirka 4h varje dag och fotat. Min D70 har klarat temperaturen på -19 till -22 grader Celcius alldeles perfekt. LCD'n är självklart slöare i uppdateringen, annars så har allt flutit på helt perfekt.
 
De flesta oljor blir ju sega vid många minusgrader. Man kan väl tänka sig att det kan vara droppen som får en gammal slutare att ge upp helt.
Är det så kallt vägrar dock jag att sticka ut näsan, än mindre har jag lust att gå ut på fotoutflykt...
 
Ingen extra isolering, använd plastpåse

tritub skrev:
Det är väl precis de man ska ha?
Se till att ha väskan i samma temperatur som kameran när man lägger i den, för att kameran i sakta mak skall anpassa sig till den aktuella temperauten utangför väskan. Så isoleringen i väskan dämpar temperatur anpassningen.

Nej, isolering runt kameran fördröjer bara upptiningen. Även om en långsam uppvärmning minskar risken för kondens betydligt.

Det är inte en snabb eller långsam upptining som är problemet, det är när kameran kommer i kontakt med varm och fuktig luft som problemet uppstår.

Den fuktiga luften kyls ner lokalt av kameran och den fukt som luften bär på kondenserar på den kallaste ytan, i vårt fall kameran.

Genom att stoppa in kameran i en plastpåse, helst redan ute i kylan, så kommer inte den fuktiga luften åt kamerans ytor och kan således inte kondensera sin fukt på kameran. Då kan Du värma upp kameran hur fort som helst, nästan...

Om Du t.ex kommer på iden att byta objektiv på en kall kamera inomhus, så kommer fuktig luft också åt insidan på Ditt kamerahus, spegel, slutare och kanske även bildsensor och elektronik.

Fukt på modern elektronik leder för eller senare till problem, kanske inte efter bara en incident, men säkerligen efter ett flertal...

Du kommer troligen inte att få reda på vilket förrän det är försent...

Detta vill Du inte ska hända, stoppa den i en plastpåse och låte den tina utanför väskan, eller låt den vara kvar i väskan om Du inte har så bråttom.

Hoppas att det hjälpte.

/Jörgen
 
Ades skrev:
Läste på dpreview.com att Nikon D70 börjar kärva vid -35 minus först.. Och vem är egentligen utomhus om det är kallare än -25 ;)

Körde min D70 i -18 under en timme.

Märkte ingen skillnad alls mot vanlig, (skyddade batteriet i fickan).
 
Även jag rastade kameran en sväng i dag runt lunch (när solen tittar till oss här i norden) och trots 23 minugrader var det inget som krånglade. Det enda som blir besvärligt är ju att hantera kameran med handskar som klarar temperaturen :)
 
Är kameran vädertätad är det ju bara att smäcka på linsskyddet och ställa den inomhus utan vidare. Den kondens som bildas lär knappast vara värre än lite duggregn, och så länge man inte tar av objektivet så kommer ingen fuktig luft åt att kondensera inne i kameran.
Observera dock att kamerans innanmäte kan vara kallt även när ytan värmts upp, så det är nog bäst att inte byta objektiv inomhus inom några timmar.

En liten detalj värd att tänka på om man reser; det är ungefär minus 50-60 grader celsius på den höjd man oftast flyger, och ligger väskstackaren ytterst mot flygplansskrovet under en längre flygning så kan kameran mycket väl bli nedåt 50 minusgrader. Jävligt obra om man sen landar i ett varmt land med fuktigt klimat och plockar fram kameran:-S
 
Eftersom jag bor i Australien är det med stort nöje jag läser om minusgrader, snö, hanskar och kameror. Här är problemet snarare andra sidan av intervallet, när väskan har legat i bilen på väg till var man nu ska och solen legat på. Svarta väskor bränner man sig på, vattnet i flaskan känns som te...
MEN, jag kan rapportera att min 350d går som en klocka, (du som ska köpa min kamera begagnad, snälla läs inte detta!) vare sig man är på världens största sandö, på en segelbåt vid stora barriärrevet, 20 meter upp på en solig klättervägg, i tropisk luftfuktighet eller hänger i en fallskärm.

Angående minusgrader har jag många gånger tänkt att intervallen är väldigt snäva, speciellt vid kyla. Tom nordiska mobiltelefoner har ju dåliga arbetstemperaturer (på papperet).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.