Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetstemperatur för digital SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

mrydh

Ny medlem
Min Konica Minolta Dynax 5D har enligt bruksanvisningarna en arbetstemperatur på 0-40 grader Celsius. Det kan ju tyckas lite snålt här uppe i Norden. Vad innebär det egentligen? I vilka temperaturer kan jag ta min kamera och fotografera utan att behöva oroa mig för att den mår dåligt av det? Och hur kan jag skydda den lite extra ifall jag skulle vilja plåta lite i kallt väder? Just nu är det t ex -15 grader och härlig rimfrost överallt...


Var ute en sväng i ca -8 grader och efter ett tag började autofokusen bli extremt långsam, lät som om motorn inte orkade med - batterier som inte mår bra eller mekanik som kärvar i kylan?


Tips och erfarenheter vore välkommet!

// Markus
 
Jag har inte haft problem med min 20D ner till -20ºC iaf. Men det som normalt anges är när tillverkaren garanterar funktionen. Kort sagt så kan kameran fungera ner till -25º om du har tur, men det finns inga garantier.

Vissa saker kan ju bli segare i stark kyla, bland annat LCD-displayen brukar bli segare för att till slut frysa helt när det är riktigt kallt. Batteriets kapacitet minskar. Vet inte vad 5D har för motor eller om du kör med SSM. Men vad jag hört brukar de flesta inte ha problem förrens neråt -20º eller så iaf. Du kan ju alltid köra med manuell fokus om motorn inte orkar med eller för att spara batteri.
 
Tack! Känns lite läskigt bara när saker och ting slutar att fungera som de ska...

Finns något bra sätt att undvika kondens som förstör elektronik eller annat? Värma upp långsamt har jag hört, men det är ju lättare sagt än gjort...

Plastpåse runt kameran när man tar in den har jag också läst någonstans, någon som testat?
 
Fett och annan skit kan ju kärva rejält om det blir kallt, kan vara en förklaring.
LiPol celler tappar kapacitet drastiskt vid några minusgrader. Som modellflygare är detta påtagligt eftersom man inte får ut samma effekt ur motorn, kortare flygtider blir det också.

Men jag har använd kamera i -10, men ta med ett extra batteri och håll det varmt tills du byter. Kan vara smart att stänga av skärmen när du fokuserar för att minimera strömen ur batteriet.
 
Håller kameran i väskan ett tag både på utgång och ingång. Så den saktar får ändra temperatur. Har alltid fungerat för mig.
 
Det där med att låta ligga kvar i väskan fungerar lite si så där, iaf för mig.
Vädertätad, bra väska = kylskåpseffekt = innehållet tar extremt lång tid på sig att bli varmt.
 
Eveningstar skrev:
Det där med att låta ligga kvar i väskan fungerar lite si så där, iaf för mig.
Vädertätad, bra väska = kylskåpseffekt = innehållet tar extremt lång tid på sig att bli varmt.
Jo, det gör det ju, men det hinner inte bli någon kondens iaf. En metall- och glasklump stor som en kamera tar ju lite tid på sig att värma upp igen.
 
Läste på dpreview.com att Nikon D70 börjar kärva vid -35 minus först.. Och vem är egentligen utomhus om det är kallare än -25 ;)
 
Har någon någonsin faktiskt fått sin kamera förstörd av att ta kameran in i värmen från kylan och inte bry sig? Jag har aldrig användt något specialtrick, men inget har hänt, trots användning mitt i vintern och stora temperaturskillnader.

mvh

Bent
 
Anledningen till att digitalkameror är specade för 0-40 grader C är att de är byggda av standard elektronikkomponeneter, vilka i sin tur är specade för de temperaturerna. Vilket på inget sätt betyder att de inte fungerar vid andra temperaturer, bara att tillverkaren inte kan/vill garantera det.

Det som i första hand händer vid temperaturer utanför intervallet är att värdet på analoga komponeter (motstånd osv) kan driva utanför sina toleranser, vilket i sin tur kan påverka exempelvis brytfrekvensen i analoga filterkretsar eller frekvensen hos en oscilator. Nu är ju nästan all elektronik i en digitalkamera digital, och därmed är inte heller drift i komponenternas värden ett problem att tala om. Filterna exempelvis är ju istället matematiska algoritmer som inte lider av kyla.

Långt utanför intervallen kommer naturligtvis saker börja gå sönder, men troligen inte i normala svenska utetemperaturer.

Skulle man vilja utöka temperaturspecen så får man gå på betydligt dyrare komponeter specade för militär eller rymdindustri. Det rör sig då om kanske fem gånger så högt pris.

Ha det kul i snön!
 
Eveningstar skrev:
Det där med att låta ligga kvar i väskan fungerar lite si så där, iaf för mig.
Vädertätad, bra väska = kylskåpseffekt = innehållet tar extremt lång tid på sig att bli varmt.

Precis, jag kör med en plastpåse istället. Kameran är ju fortfarande kall efter flera timmar om den ligger kvar i väskan.
Jag har kört ner till -27 med digital och -35 med analog. Funkade bra förutom att vissa objektiv blev sega som tusan och batterierna tog slut på nolltid.
 
Har ett litet exempel på att det kan ta lång tid att tina upp kameran i väskan.

I november var jag i Bankok och kamerautrustningen förvarades i väska i väska i väska i bagagerummet.

Efter 10 timmars flygtur fick bagaget ligga i ytterligare fem timmar innan jag tog upp kameran. Temperaturen i det luftkonditionerade rummet låg på ca. 20-22 grader och kameran känndes ordentligt sval/kall men O.K.

Ute på stan i 34 graders värme gick det dock sämre och hela kameran kondenserade rejält. Kan utan överdrift säga att det rann små rännilar utefter hus och optik.

Problemen upphörde efter ca. 15-20 minuter och påverkade inte kamerans funktion vad jag har kunnat utröna.

Mitt lilla råd är att inte ha för mycket isolering runt kameran vid upptiningen. I mitt fall hade jag min D70S i en liten mjuk HAMA beredskapsväska i en välvadderad Crumpler. Detta i ytterligare en stor resväska. Ett dygn hade nog varit lagom.

Sedan behöver man antagligen ytterligare anpassningstid från luftkonditionerade nivåer till 35-40 graders utetemperaturer.
 
Sabud skrev:

Mitt lilla råd är att inte ha för mycket isolering runt kameran vid upptiningen.
Det är väl precis de man ska ha?
Se till att ha väskan i samma temperatur som kameran när man lägger i den, för att kameran i sakta mak skall anpassa sig till den aktuella temperauten utangför väskan. Så isoleringen i väskan dämpar temperatur anpassningen.
 
Själv åker jag ut i världen för att fotografera...inte för att vänta på att kameran skall tina upp under onödigt lång tid.

De gånger jag väljer att inte ta kamerautrustningen som handbagage väljer jag i stället mycket isolering som stötskydd. Inte som värme /köldskydd.

Om kameran håller -20 grader vid landningen skulle jag tro att det räcker om man låter den tina i sin egen väska på hotellet (+20 grader). Detta förutsätter en fotoväska med lite isolering.

Då borde kameran kunna användas efter 4-5 timmar.
 
Plastpåse

Brukar alltid köra en plastpåse (redan nämnt såg jag) som jag sedan suger ur all luft ur (så isolerar inte luften för mycket), för att sedan låta den långsamt värmas upp i hallen, där det är lite svalare. Har fungerat bra ner till -20-25C!

MvH // Leffe
 
Re: Plastpåse

RockLeffe skrev:
Brukar alltid köra en plastpåse (redan nämnt såg jag) som jag sedan suger ur all luft ur (så isolerar inte luften för mycket), för att sedan låta den långsamt värmas upp i hallen, där det är lite svalare. Har fungerat bra ner till -20-25C!

Luften är väldigt dålig på att isolera om den får röra sig fritt i t.ex en plastpåse. Själva vitsen med att packa in kameran vid uppvärmning är att begränsa mängden luft som kommer i kontakt med den kalla kameran eftersom luft innehåller viss mängd vattenånga. Begränsas luftmängden i påsen så begränsas även mängden vatten som kan kondenseras mot kameran.
Det ska nog till ganska extrema temperaturer för att prylarna ska ta stryk av själva uppvärmningen.
 
Skrämselhicka!

I morse var jag ute tre timmar i ungefär -20°C för att försöka få lite sjysta naturbilder men det gick inte riktigt som jag tänkt mig.

De första två och en halv timmarna gick bra, men på grund av brist på motiv så tog jag bara ett tiotal bilder, inga problem så långt. När sedan ett gäng småfåglar började flyga runt mig så nära som en knapp meter (jag satt lite gömd och rörde mig så lite som möjligt) så började min 10D krångla. Först fick jag ett par ERR99 och trodde att det kanske berodde på motljuset, för det har hänt ett par gånger förrut. När fåglarna hade gett sig av så kollade jag om jag hade fått till någon bild trots allt, men de bilderna jag tagit var helt svarta.

Sedan tog jag några bilder till på mer stillastående motiv och det blev ERR99 varje gång, och som bonus kom nu även ett tjutande ljud från kameran. Jaha, då gav slutaren upp efter runt 15000 bilder då, tänkte jag, hur kan Canon släppa sådan här skit?

När jag kom hem började jag fundera på hur jag skall lösa det här, om jag skall reparera slutaren eller skaffa en 20D, eller vänta på ersättaren till den. Förhoppningsvis var det inte fullt så allvarligt, för när jag bedömde att kameran värmts upp tillräckligt i kameraväskan så tog jag ur den och testade lite och då var det inga problem längre.

Skall inte slutaren klara lägre temperaturer än runt 20 minusgrader, eller skall jag räkna med att slutaren kommer att dö inom kort? Usch, vad jobbigt, jag som varit så nöjd med den här kameran så här långt, den här osäkerheten vill jag inte behöva känna på svenska rallyt om en knapp månad.
 
Garantin ligger väl fortfarande bara på typ +-0 till +35 eller något sånt, sedan brukar det ofta fungera långt utanför de garanterande nivåerna.

Slutarens livslängt är väl iaf 60 000 bilder eller 2 år på 10D, vilket som än kommer först. Men beroende på om det är mekaniska delar med smörjning så kan ju vissa av dessa sega ihop när de blir för kalla.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar